Dåliga hovar=HALT HÄST!!!

fettso

Trådstartare
:(Hatar att jag använt mig av en okunnig hovslagare.
Nu är Oskar jättedålig, men jag har iaf hittat en superduktig hovis som ska försöka få rätsida på det.

Oskar(shettis)har hålvägg på alla fyra hovarna, men mest fram.
Kan ngn förklara för mig mer ingånde vad det är??Vad det beror på?
Hans hovar var jättebra tills jag bytte till en kass hovis, men har nu hittat en duktig igen.

Vet hur hålvägg ser ut, men undrar vad det kommer sig av??
Han har fått det under sommaren, han har vilat och haft sommarbete men jag har kratsat och bortat honom ändå.
Nu får han biotin+att jag kratsar och borstar ur hovarna och lägger på tjära som han får stå inne med en timme så det får sugas in.

Han är jättehalt och vilar, när han går i hagen går han hyfsat men på vägen till stallet över gruset+ på betongen i stallet staplar han.:cry:
Hovarna är i för dåligt skick för att sätta på skor+ sula, har funderat på att köpa skor som man spänner på på hööks, men dom kostar 2800 för två st...är det värt det??Fungerar dessa bra??
Han är i väldigt dåligt skick....

Sv: Dåliga hovar=HALT HÄST!!!

Har du varit/haft ute veterinär? Så det inte är något mera än "bara" hålväggarna? Det låter konstigt.. Om det är hålväggarna så kan det väl vara värt att köpa skorna, han är väl värd mer än 2800kr och framför allt så ska han INTE ha ont.

Vad skulle det vara??Det är sedan han fick hålvägg som han blivit halt.
Han är ömfotad på mkt stenig mark i vanliga fall också, men nu är han halt oavsett.
Speciellt på den hoven där han har mest hålvägg.

Kan vet göra ngt åt hålvägg??

Han har ej fång.

Hålvägg kommer av bärrandsröta. Visst kan hästen bli halt av det om det gått för långt.

Jag tvättade min häst, när den drabbades och hovis skurit upp hålväggen, med klorinvatten som fick torka och efter det sprayade jag på "Oinfektion" två gånger om dagen. Bärrandsrötan försvann omgående och hålväggen växte till sig.

Bärrandsrötan kommer när man minst anar det och har inte mycket med hovis jobb att göra...men din förra kanske var kass av andra orsaker, eller?

Vet.kan avgöra om det finns andra problem än det som verkar självklart. Dock, vet.kan inte göra en ok hältutredning så länge hästen har ont av hålväggen.

Jag tycker att du skulle låta vet ta en titt på hästen iaf. Om den är halt genom att gå på ett slätt cementgolv så har den ont.. Den ska inte ha ont. Kanske den ska ha smärtstillande?

Bara för att det är en sak som syns så är det inte säkert att det är orsaken.

mul/haft en sjuk häst med många uppenbara orsaker, men det var inte nåt av det..

en av pållarna här fick en stor hålvägg på ena bak. det gick på 4-5 v. och hästen blev halt (mellan 2 skoningar). h*n fick åka till kliniken där en veterinär (vår hovis ville inte verka upp då det va stort/djupt.) skar upp/verkte bort hovväggen tills hornet va friskt. därefter så skurades och gipsades h*n. gipset skulle bytas va 3 dag och hoven skuras med jodopax. hålrummet bildas av bakterier/svamp och "äter sig" vidare i det friska hornet om inget görs (trivs särskillt bra om inget luft kommer till). i viss mark finns det mer sådana "bakterier/svamp" än på annan mark.

efter 2 veckor blev det återbesök och hästen skoddes upp, delvis plastad pga. att det va en stor del av väggen som va borta och hoven behöver ju "stöd" av hovväggen.

samma häst hade hålrum i samma hov fast fram i tån och någon cm. under kronranden(denna gången va det hela innersidan fram till mitten) då öppnades hoven och tvättades med jodopax varje dag, skorna hade sidokappor för att ge hovväggen extra stöd.

är hästen halt så hade iallafall jag om det varit min häst tagit den till klinik för att göra en riktig bedömning om vad som kan behöva göras.

Hålvägg kommer av bärrandsröta.

Hålvägg kan även uppkomma genom försvagat lamelläderhorn till följd av en allergisk reaktion typ laminit. (fångrelaterad reaktion)

Shettisar brukar vara särskilt utsatta för detta då dom sällan tål ett normalt "bra bete" anpassat för halvblod.

Jag tycker att du skulle låta vet ta en titt på hästen iaf. Om den är halt genom att gå på ett slätt cementgolv så har den ont.. Den ska inte ha ont. Kanske den ska ha smärtstillande?

Kanske är det bättre att den har ont och känner av det så den inte rör sig så mkt att det äventyrar hovarnas hållfastighet än att man i detta fall sätter den på smärtstillande så både häst och hovar blir överrörliga. Det kan i så fall lätt leda till roterade hovben så vida det nu är laminit primärt.

En skicklig hovis som noggrant renskär,stabelicerar med individuella beslag är nog det bästa för denna individ. Rätt utfört så kommer smärtan snabbt att avta,hoven bli balancerad och hålväggarna försvinna.

Det är i alla fall så som jag tänker.

Kanske är det bättre att den har ont och känner av det så den inte rör sig så mkt att det äventyrar hovarnas hållfastighet än att man i detta fall sätter den på smärtstillande så både häst och hovar blir överrörliga. Det kan i så fall lätt leda till roterade hovben så vida det nu är laminit primärt.

En skicklig hovis som noggrant renskär,stabelicerar med individuella beslag är nog det bästa för denna individ. Rätt utfört så kommer smärtan snabbt att avta,hoven bli balancerad och hålväggarna försvinna.

Det är i alla fall så som jag tänker.
Då får man ställa hästen på en mindre yta isf. JAG tycker iaf inte att ett djur ska ha ont.. Djurplågeri?

Ja visst kan en skicklig hovis göra det, men man måste ju veta att det är det som orsakar smärtan med..

Hålvägg kan även uppkomma genom försvagat lamelläderhorn till följd av en allergisk reaktion typ laminit. (fångrelaterad reaktion)

Min förra häst hade hålväggar fram. Jag är ganska säker på att det inte uppstod pga bärrandsröta. Hon hade inte heller fång. Det är en lång historia. Men av olika anledningar trodde jag att det berodde på något ärftligt "fel" på hoven dvs att den gärna växte ut på fel sätt. (Jag svarar på nästa fråga innan den ställs Ja jag hade utbildade hovslagare som verkade och sedan skodde henne regelbundet.)
Hon blev halt två gånger pga detta. Båda gångerna var mitt i sommaren båda gångerna pga att hon fick infektion i hålväggen.

Shettisar brukar vara särskilt utsatta för detta då dom sällan tål ett normalt "bra bete" anpassat för halvblod.

Tack för upplysningen ... det visste jag inte, faktiskt;). Har dock dåligt med erfarenhet av fångproblem, tack och lov *ska tilläggas*

Hovis bara upplyste mig om vad det var och att jag skulle rengöra+ta på tjära....

F-n också att jag aldrig kan få tag på en bra hovis....
Hon verkade alltså inte upp det eller så och på ena fram är det djupt...
Ringer Helsingborg imorgon...

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Lipica
·
Träning Hur gör ni när ni ska "lära" en häst att lyfta fötterna? Tålamod och godis? Något särskilt knep för att få dom lyfta? Min...
2
Svar
36
· Visningar
6 458
Senast: Mansoura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka