dåliga beten..

B

BeastieBabe

Körde ut landsvägen uta till köpcentret idag och la märke till två hästar i en hage som innehöll mer smörblommor än gräs.. kan detta verkligen räknas som bete då? eftersom att hästar inte äter smörblommor då dom är giftiga lär det inte finnas så extremt mycket att äta, vad bör man göra i den hagen då om man måste ha bete där? klippa ner allt och gödsla bort smörblommorna?

Sv: dåliga beten..

BeastieBabe skrev:
Körde ut landsvägen uta till köpcentret idag och la märke till två hästar i en hage som innehöll mer smörblommor än gräs.. kan detta verkligen räknas som bete då? eftersom att hästar inte äter smörblommor då dom är giftiga lär det inte finnas så extremt mycket att äta, vad bör man göra i den hagen då om man måste ha bete där? klippa ner allt och gödsla bort smörblommorna?

Frågan är ju om hästarna går där dygnet runt utan stödfodring eller om de stödfodras alt går någon annanstans del av dygnet?

Sen, nu vet jag ju inte hur det såg ut, men kblstoet gick på magert bete, som såg ut att inte innehålla annat än brännässlor och smörblommor, men hon knaprade i sig tillräckligt av det korta gräset för att hålla hullet och lite mer, kan ju vara ett sådant fall med. Jag brukar kika på hullet när hagen ser ebarmelig ut ;) IOfs ska man då gärna åka förbi flera ggr, eftersom den dag man först såg var när betet var sluuuut och strax innan hagbyte. Dock är det inte speciellt smart att låta ett bete bli så hårt nedbetat som du beskriver i och med att det tar stryk av det och man öppnar för att ogräs ska ta över.

Snabba sättet att bli av med smörblommor kanske är gödsling, men annars brukar de dö ut om betet bara får (och kan) växa upp och stå kraftigt något år. Hagen jag 'förstörde' för att ha soms välthage till kallblodsstoet är idag iofs en parkeringsplars för traktorer och både gräs och matjordsmassor bortschaktade och sen grusat, men det vilade i 4 år mellan kblstoet och parkeringsmordet, och förra året växte där kraftig klöver och timotej som innan, och ingen smörblomma i sikte. Inget har 'gjorts' med det utom att det legat i träda.

Mina två fetnoppar går nu i ett hav av smörblommor och hundkex - riktigt vacker sommarbild. Men under blommorna är gräset tjockt o kraftigt.
Du får nog titta på mer nära håll om du ska avgöra m betet är bra eller dåligt.

Jag har jobbat för en arbetsgivare som jag fick tvinga ut i en fårhage. Hon vägrade inse att det gröna som man såg på håll inte var ätbart för fåren och var jättesyrak för att jag stödfodrade på sommaren. Lammen var bedrövliga.
Men faktiskt,efter vår promenad så plöjdes betet upp och såddes om och jag fick flytta fåren till bättre bete.

Gödsla bort smörblommor går inte. Jag gödslar mina beten och där iaf massor av smörblommor.

Det är sorligt nog så att det är en del som har hästar och kan ta hand om hästarna men vet innte hur man tar hand om bla hagar men även så som att ta hand om gösel mm

Här om runt om mej finns det 9 stall och det är ändas 3 av dom som överhuvedtaget vet att det finns nåt som heter betesvård.
Hoppas fler ser fördelen med att ha en bra sommar hage även om det är en del jobb med det.

Kram

Smörblommor tyder på att det är gott om kväve och lågt betestryck. Gutefår sägs vara hejjare på att beta bort smörblommor.

Det kan jag skriva under på!!
I våras sålde vi tyvärr av flertalet av våra gutar och har bara 4 kvar...och mördarsmörblommorna har fått sin hämnd! I år blommar de som bara den fast våra fårisar äter så fort dom kan!

Mynta2 skrev:
Smörblommor tyder på att det är gott om kväve och lågt betestryck. Gutefår sägs vara hejjare på att beta bort smörblommor.

Menar du inte HÖGT betestryck? Jag har aldrig sett/haft problem med smörblommor om inte betet varit ganska hårt betat. Nu t ex har jag lite smörblommor i vinterhagen (som är i pincip ihjälbetad), men inga problem i sommarhagen. Samma sak där jag bodde förr, om betet så var övervuxet och vajade i vinden så inga smörblommor, men när det blev hårt nedbetat kom de. Och kollar man efter vägarna på hagarna som finns så ser jag sällan (blommande iaf) smörblommor på frodiga/normalbetade beten, men vinterhagar, 'svälthagar' och hårt betade beten där kommer smörblommorna som ett brev på posten?

MIn häst går i smörblommehage. Men han får 3 kg kraftfoder (hippo, korn och havre) och så har de fri tillgång på hö i hagen.

Alexandra_W skrev:
Menar du inte HÖGT betestryck? Jag har aldrig sett/haft problem med smörblommor om inte betet varit ganska hårt betat. Nu t ex har jag lite smörblommor i vinterhagen (som är i pincip ihjälbetad), men inga problem i sommarhagen. Samma sak där jag bodde förr, om betet så var övervuxet och vajade i vinden så inga smörblommor, men när det blev hårt nedbetat kom de. Och kollar man efter vägarna på hagarna som finns så ser jag sällan (blommande iaf) smörblommor på frodiga/normalbetade beten, men vinterhagar, 'svälthagar' och hårt betade beten där kommer smörblommorna som ett brev på posten?

Nu måste även jag lägga mig i lite. Våra hagar har inte varit hårt nerbetade på säkert 20 år, ändå är det ett stort gult hav av smörblommor. Det har enbart gått kor och får i hagarna nån vecka på sommaren förr om åren, men nu sen tre år tillbaka går det hästar där. Visst har smörblommorna ökat i antal men när vi flyttade hit var det väldigt mkt smörblommor trots lågt betestryck.
Jag märker dock att gräset växer upp trots smörblommorna, kanske inte lika mkt men jag vill inte ha så mkt gräs till mina fetknoppshästar.

Alexandra_W skrev:

Jag tror nog att ni båda har fel här. Vi har inte låtit hästarna betat ner så himla mycket. Har alltid tagit bort dom i tid. Inte har det varit för lite betat heller. Men vi har ändå massor av smörblommor på vissa ställen. Bl a på ett ställe där det inte är så mycket gräs och där vill dom inte äta heller.
I en annan hage var det vinterhage och varit helt dött på gräs. Sedan har jag låtit det självså sig. Alltså fått vila, där kommer det smörblommor samtidigt som det höga gräset. Under gräset kommer det klöver. Jag tror nog mer att det har att göra med kvävet. Vi gödslar ju betet varje vår. Men vi har inte sått om det på många år.

Minshettis går på ett bete som på håll ser ut att vara mest smörblommor. Tittar man närmare ser man att det faktiskt finns (fanns nudå för nu är det mesta nerbetat) en hel del gräs under.

Tror inte heller att det har med betestryck att göra. I shettisens hage är ju betestrycket högt, och det finns mycket smörblommor. I min stora hästs hage är betestrycket mer medium och där är det också gott om smörblommor.

Det bästa sättet att bli av med smörblommor är nog att putsa av betet så att andra växter har en bättre chans att konkurrera ut dem. Och kanske att så om betena om man har möjlighet till det.

Lånar knapp..
Vi har smörblommor på både ogödslad och gödslad mark både på nerbetad och obetad så det verkar inte spela någon roll vilket. Något roligt jag såg för några dagar sedan är att de ställen där gräset blev saltat i vintras (alltså de gräspartier där tex saltblandad snö/is skottades upp i högar) där är fullkomligt täckt med smörblommor nu har ett par sådana fläckar ser jätteegendomligt ut och tog en stund innan jag kom på sambandet med saltet, kunde inte för mitt liv begripa först varför dessa fläckar uppkommit.

Nä, jag menar lågt betestryck samt dålig putsning. Om nu betestrycket vorit optimalt så borde smörblommorna ryka. Men eftersom hästar inte äter dessa så blir inte betestrycket speciellt hårt heller.

Varför borde smörblommorna ryka om det är optimalt betestryck? Hästarna äter dem ju inte, eller menar du att de borde trampas ned? Som jag tidigare skrev är den hage min shettis och hans gäng går i helt nedbetad förutom just smörblommorna (och ratorna förstås). Den putsades dessutom ordentligt förra året, men nu är det nog dags igen...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 575
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama