Dålig tillväxt på hovarna

S

Sandro

Har en häst som växer så extremt dåligt i hovarna, dessutom så har hon dålig kvalité på hovarna detta gör ju att hon tappar skorna ganska ofta och sedan tar det långt tid för hoven att växa ner så att hovis får fräscht horn att spika fast skorna i.

Jag frågade förra ägaren innan jag köpte henne (köpte henne i Maj) om hon hade bra hovar och enligt henne var det inga problem, men min hovslagare tror att hon alltid har haft dåliga hovar medan jag tror att det måste bero på något speciellt.

Vad tror ni och vad kan man göra åt det? :confused:

Man kan ta av skorna så hovarna kan återhämta sig. skor hämmar hovmekanismen vilket leder till försämrad tillväxt och gör hornet skörare, för att bara nämna några saker.
Man kan använda boots när man rider på underlag som hästen ömmar på. Ge en balanserad foderstat, ev med nåt tillskott för hornet ex MSM.
Försöka ge hästen så mycket utevistelse som möjligt och rid mycket, vildhästar rör sig 2-3 mil om dagen på alla möjliga underlag. Rörelse är den bästa medicinen.

Vilktigt att den som verkar kan verka BARFOTAHOVAR, det skiljer sig endel från verkning med syfte att spika på skor.

Här är bra sidor med info.

http://www.barfotahast.has.it/
http://www.barfotahovens.sida.nu/

Svensk barfotagrupp

http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Jag har funderat på det här med att ta av skorna men jag tror tyvärr inte att det skulle fungera. För några veckor sedan drog pållan av sig en framsko, hovslagaren kunde inte komma på några dagar så hon fick bara gå i hage så länge. Efter 1/2 dag hade hon slitit loss stora bitar från hoven och var halt (hon gick i en ren gräshage).

Jag frågade även min hovslagare om det här med att hon skulle gå barfota och han sa att i så fall skulle jag vara tvungen att släppa ut henne i en hage och låta henne gå där ett år utan att titta på henne så att jag skulle slippa se hur halt hon skulle bli. Han ansåg att hennes kvalité är så pass dålig att hon inte skulle kunna gå barfota ens ute i hagen, hovarna går sönder totalt. Så om jag inte vill låta henne vila i ett helt år så känns det alternativet inte aktuellt. Däremot så ska jag se till att sätta ihop en väl balanserade foderstat till hösten så att jag är säker på att hon får i sig allt hon behöver.

Vad är MSM föressten?

Tack för ditt svar!

MSM är en svavelförerening.

Nu ska jag vara riktigt taskig och rabiat.

Om jag haft en häst som hade så mycket smärta i sina hovar att hon inte ens kunde gå på gräs barfota så skulle jag faktiskt seriöst överväga att släppa henne på lösdrift ett år. (Med adekvat hovvård under det året naturligtvis)

Att hon sliter av bitar av hovväggen är normalt när kvalitén är dålig, ofta gör de det åtminstone tills sömhålen växt ner. Misstänker att hovväggen inte är verkan i nivå med sulan eller strax däröver. (?)

Det finns flapskor som ger en mer normal vidgning av hoven i steget men de ska också spikas på och kräver relativt god hornkvalitet.

Sen finns det vita plastskor som man limmar på. Det kanske skulle vara ett alternativ.
http://www.alternativformedlingen.com/artikel/artikel.lasso

Det gör inget om du är taskig och rabiat :)

Hon har inte ont bara av att gå på gräs och hon är inte speciellt ömfotad utan sko ens på hårt underlag bara om det kommer mycket grus.. Problemet är att hon nöter ner hovarna så pass mycket att hon blir halt. (Då endast på hårt underlag, på gräs syns det inte)

Tycker att det är jättesvårt att veta vad man kan göra men jag ska nog börja med att se över foderstaten till hösten, jag vet ju inte om hon har fått en korrekt sammansatt innan jag köpte henne...

Ska även försöka rida henne ordentligt så att hon får igång blodcirkulationen. Det borde vara bättre att rida på hårt underlag då va?

De där plastskorna verkar bra, frågan är bara hur bra de håller när det är lervälling i hagen....

Jättebra sida förressten :love:...

Tack för hjälpen igen! :)

Det FINNS en del hästar som har långsam tillväxt av horn. Det är nog bara att acceptera och göra det bästa av saken.
jag skodde förut en ponny som vi skodde var tjugonde :eek: vecka och då enbart för att ägarna tyckte att det började ha gått lite lång tid nu... Det fanns inte ens då särskilt mycket att verka bort och skorna var knappt slitna - det hände att vi lade om de´m och de höll en till så lång period :bow:

Det man skulle kunna göra om man vill att hovarna ska växa mer är att massera kronranden med Cornucrescine. Det stimulerar tillväxten något. Om det sen är Cornucrescinen eller massagen som stimulerar är ju frågan. kanske duger det lika bra med bara massage, med hudkräm eller nåt...

Nu ska jag vara riktigt taskig och rabiat.

Om jag haft en häst som hade så mycket smärta i sina hovar att hon inte ens kunde gå på gräs barfota så skulle jag faktiskt seriöst överväga att släppa henne på lösdrift ett år. (Med adekvat hovvård under det året naturligtvis)
Inte alls säkert att det hjälper...
Mitt hblsto har gått barfota i flera år. Hon har MYCKET bra hovkvalité och de växer bra. Hon kan gå på gräset, men även om hon inte är nyverkad så ömmar hon nåt grymt om hon går på grus.
Och detta är inte särskilt ovanligt heller. (ännu mer vanligt med fullblod)
Idag avlar vi inte på bra hovar och ffa inte på "icke ömfotadhet". Det behövs ju inte när hästarna nästan alltid har skor på sig. Hade de varit vildhästar så hade de inte överlevt, då de inte kunnat springa ifrån "jägarna"...

Min pålla har fullblod i sig så det kan säkert stämma!

Tror du att det skulle vara någon idé att överhuvudtaget utsätta min pålla för det lidande det skulle vara för henne att gå utan skor (till att börja med åtminstone?) Det känns som att det är jättedumt att först ta av skorna på henne så att hon nöter ner hovarna totalt och sedan upptäcka att hon mår så pass dåligt av det att hon inte klarar av det och då går det inte att fästa skorna i något.

Det beror på...
OM du ska ge henne en lång barfotaperiod så får du ju räkna med att inte rida alls då heller, för det brukar inte funka särskilt bra om de är lite ömma.
Och OM du gör det så skulle jag nog rekommendera dig att ge henne fodertillskottet Steel Joint samtidigt för att öka chansen att lyckas få lite starkare hovar på henne.
Det tar ett år för en ny hov att växa ner och det går inte att påverka kvalitén på det horn som redan finns där, så det är tålamodsprövande...
KAN hon gå i hagen utan skorna under denna period så är det värt ett försök, men blir hon ännu mer öm så ska du nog avbryta det försöket...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka