dålig skötare?

H

hopptjej95

jag är skötare på en fjording på min ridskola. hon är unghäst. Hon tigger väldigt mkt. jag borstar och kratsar hovarna varje dag , hon brukar inte vilja lyfta på en hov ibland så då efter det brukar jag klappa om henne och ge henne en hästgodis,jag vet att jag inte borde göra så för det är ju derför hon tigger . Men Jag vet inte vad jag annars ska göra, känner mig så taskig . Värkar som om hon inte gillar mig isf. Några bra tips, känner mig som världens sämsta skötare. :confused:

Sv: dålig skötare?

du behöver inte känna dej som en dålig skötare. sluta ge henne godis när du berömmer henne, beröm henne med rösten "bra" "duktig tjej" och klappa om henne. då lär hon sig snabbt.

Som föregående skrev så går det bra med beröm och klappar.
Nu gillar hon nog inte dig utan det är godiset som hon gillar. Utan godis har chans att få henne att gilla dig för den du är istället.

Hmm.
Om du tar upp hoven på henne, berömmer henne och ger henne godis så lär hon sig att tigga med hoven.
Beröm bara med rösten och ge ändast godis i krubban.

Som alla andra skriver - Beröm med rösten! Vill du ge henne godis - lägg godiset i krubban! //Linda

Tänk på att hästar vill ha en ledare, var bestämd mot henne, beröm när hon gör något bra och börja inte med godis igen förrän hon respekterar dig och uppför sig lite bättre. Då kan du ge i krubban eller någonting när hon varit verkligt duktig. :)

Du verkar vara en bra skötare som tänker efter vad du gör och varför. Men det du måste tänka på är att du inte är taskig när du inte ger henne godis. Jag ger aldrig mina hästar godis ur handen, just för att de inte ska stå och vänta på det och vara sugna och tigga. Om du vill ge hästen något gott kan man ju lägga något i krubban det sista man gör istället för att stoppa i hästen godis i tid och otid. Klappa och berör med rösten stället när hon är duktig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 228
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar