Dålig skoning? *bilder*

S

sugar

Jag har nyligen flyttat och därför bytt hovslagare, fick tag på en som stallkamraterna rekommenderade mig.

Men jag är ytterst tveksam till skoningen, bland annat så sitter sömmarna på olika nivå på insidan av båda framhovarna.
Nu 5 veckor efter skoningen så har även sömmarna "vandrat neråt" och det har blivit sprickor längst ner i hornet.

Jag själv är inget proffs på hovar men detta känns inte bra.

Vad säger ni om dessa bilder? Skulle ni våga anlita samma hovslagare igen? Är jag överkänslig?
Bilderna är nytagna idag 5 veckor efter skoning.

32773731.jpg

Insida höger framhov.

32773732.jpg

Insida vänster framhov.

Tacksam för svar!

Sv: Dålig skoning? *bilder*

Om jag ska va ärlig så tror inte jag att dessa skor kommer att sitta kvar så speciällt länge till, med tanke på leriga hagar som finns nu, sömmarna sitter jätte långt ner och risken är väl att han kommer att trampa loss dom eller att leran suger av dom. Hade bytt hovis bums...:o

Jag skulle ha ringt till hovslagaren och pratat med h*n. Samt en annan hovslagare. Min hovis uppskattade alltid när jag frågade över sånt jag blev orolig över och besviken på folk som inte gjorde det.;)

Kontakta även en annan hovslagare om inte annat för rådgivning över detta :)

Skulle vara kul att se båda fötterna bredvid varandra... De ser inte ut som att fötterna är jämna.

Sen har den fått en riktigt tråkig hovvinkel! Den lär bli överansträngd i sina senor med denna skoning

Man ska inte döma hovslagaren bara utifrån enstaka foton, utan man behöver ha mer på fötterna för det. Man behöver t.ex veta hur hovarna såg ut före skoningen och vad hovslagarens tanke var med det h*n gjorde.

Det jag dock spontant känner med dessa bilder är att det är väldigt låga sömtag. Det behöver inte betyda att hovslagaren är dålig, utan bara att h*n väljer att göra så. Jag föredrar högre sömtag, det gör oftast att hovarna inte går sönder om skorna trampas av.
Jag vill också påpeka att det inte har något betydelse för skoningens kvalité, om nitarna sitter olika högt, det är bara vårt öga som blir stört av det - för ja, det ser snyggare ut om alla nitarna sitter på samma höjd i en prydlig rad runt hela hoven. Men skorna sitter lika bra även om det är lite upp och ner på den fronten.

I övrigt ser det ut att vara hög tid att sko om hästen.

Håller med, hovvinklen är inte alls bra och trakterna är på tok för långa. Det är dock inget som kommit av bara en skoning... Och det är något som kommer ta mer än en skoning att jobba bort.Annars håller jag med ameo om att det inte spelar så stor roll om sömmarna inte är i rad osv.

Ooj, det där var INTE en hälsosam hov.
För att få ordning på detta krävs nog att den blir skodd och verkad av en kompetent hovslagare OFTA, kanske var 4:e vecka ett tag framöver.
Ett tips är att ringa till en hästklinik i ditt område och fråga dem om de vet en bra hovslagare (eller om de kanske känner till den som du har nu).
Kolla även på hovslagarföreningens hemsida.

Du måste absolut göra något åt hovarna, annars kommer din häst ta skada av att se ut som den gör nu.

Tycker det ser ut som om det är hög tid att sko om igen. Alla våra hästar växer enormt just nu och skoning efter 6v är inte ovanligt just nu.

Som sagt, det lär ta lång tid att få ordning på det där, men sömmarna är nog det minsta problemet... Hoppas det löser sig! :)

Vad säger ni om dessa bilder? Skulle ni våga anlita samma hovslagare igen? Är jag överkänslig?
Bilderna är nytagna idag 5 veckor efter skoning.

32773731.jpg

Insida höger framhov.

32773732.jpg

Insida vänster framhov.

Tacksam för svar!

Något svar har jag inte och förstår heller inte dom svar som har inkommit.

Jag har däremot en fråga,,, Varför lägga in bilder på en skoning utförd för 5 veckor sedan i stället för att lägga in bilder på helt nyskodda hovar???

Vet du hur mkt som kan hända med en nyskodd häst fram till 5 veckor och hur många faktorer som påverkar belastningen/tillväxten??

Vill du så kan jag själv redovisa skoningar med nytagna bilder och sedan lägga in bilder på samma skoning 5 veckor senare som jag skulle skämmas ihjäl över att ha vetskapen om att jag utfört.

Gör inte som den "naturliga" affärsiden,, är ditt syfte seriöst så visa då den seriösa sidan,, bilder på nyskodda hovar.

Min sluttanke är snarare,, skulle jag som hovslagare våga anlita denna hästägare igen? Är jag överkänslig?? ;)

Fast i samband med att du har flyttat har du kanske bytt foder, hagkompisar till hästen, underlag osv. osv. det finns mycket runt omkring som kan påverka en hov inte bara en hovslagare!

Konstig vinkel på dina bilder, hovbilder skall tas i marknivå.

Att väggen spruckit lite i slutet på en skoperiod skulle jag inte oroa mig så mkt över, det är ganska vanligt, ser att du har sulor och låga sömtag, då blir det ännu värre. Låga sömtag kan iofs ha en orsak.

MEN hästen har ju en helt tokig form på sina hovar, och såna trakter lär inte ha uppkommit på bara en skoning... De kan heller inte tas ned på en skoning. Frågan är väl hur bra den hovslagaren du hade innan var som låtit hoven få en sån vinkel. :crazy:

Kan ju säga att min märra aldrig haft sprickor i sina väggar förens en hovslagare drog i sömmarna lika lågt som på TS bilder.
För mig är det inte normalt att väggen spricker, varken på min egen eller andras välskodda hästar? Är det verkligen normalt?

Vill du så kan jag själv redovisa skoningar med nytagna bilder och sedan lägga in bilder på samma skoning 5 veckor senare som jag skulle skämmas ihjäl över att ha vetskapen om att jag utfört.

Min sluttanke är snarare,, skulle jag som hovslagare våga anlita denna hästägare igen? Är jag överkänslig?? ;)

Can I have an Amen?

Can I have an Amen?

Du kan bidra med en nyskodd fysiologisk skoning med bilder (eftersom det här går att med modern teknik genomföra det) så kommer du bidra med både ett väl utfört arbete och sprida kunskap och stolhet över vårat yrkesutövande.

Det är som du vet mkt svårt att för dagen delge snabb informativ information till dagens hästägare som söker kunskap om man inte är uppdaterat före andra uppdateringar med sin information.

Secund place is first looser!!! Amen.:bow:

Kan ju säga att min märra aldrig haft sprickor i sina väggar förens en hovslagare drog i sömmarna lika lågt som på TS bilder.
För mig är det inte normalt att väggen spricker, varken på min egen eller andras välskodda hästar? Är det verkligen normalt?

Om hästen går långt över intervallet kan det ju hända 'den bäste'. Fast då är det ju inte hovis fel så att säga.

Sen, det går inte se på bilderna, men det kan ju finnas röta etc som gör att väggarna spricker sönder, spec mot slutet av perioden.

Dock skulle jag inte alldeles oavsett allt annat vara nöjd med de trakterna, och hästen borde i mina ögon skotts om för minst en vecka sedan.

Nä min brukar inte heller få det, men tycker det är vanligt att man ser det. Även där sömtagen är normala. Folk låter hästarna gå för länge, min skos var 4e vecka på sommaren och var 5e på vintern. Och då är det verkligen på hög tid! Vissa växer också så dålig att det inte finns något att spika i så till slut är väggen helt perforerad.

Men som sagt jag tycker att sprickor längst ner i väggen är en pyttebagatell jmf med hovvinkeln, det är DET ts borde oroa sig för!

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 400
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 313
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025