Dålig sits med stigbyglar

Ainon

Trådstartare
Irriterar mig något enormt på en sak, att min sits är mkt sämre med än utan stigbyglar (vid nedsittning då), gäller i alla gångarter men märks väl tydligast i trav och galopp.

Utan stigbyglar får jag en följsam sits med långa stadiga ben och jag kan verkligen använda benen och vikten korrekt, inget fladdrande.

Med stigbyglar däremot så upplever jag att främst mina ben blir ostadiga. De blir fladdriga och jag får som ingen kraft i de, eller ingen jämn kontrollerad kraft när jag vill skänkla som jag har när jag rider utan stigbyglar. Blir lätt att jag skänklar med underbenet och foten endast och det blir en fladdring skänklingskänsla. Har också svårt att få stigbygeln att sitta kvar stilla under foten. Känsla av att jag spänner mig, försöker slappna av och rida som när jag rider utan men får det inte att fungera.

Ridläraren föreslog att jag skulle korta lädrena något hål, men det blev bara sämre då, och då om jag inte heller ner i sadeln med sätet ordentligt (vilket inte brukar vara problemet) Funderar på att testa länga istället.

Kan tillägga att jag för tillfället rider lektion på ridskolehästar = rider i allround eller hoppsadlar, i dressyrsadlar, även de med obefintliga stöd, får jag inte alls samma dåliga känsla. Men nog tusan ska man kunna ha stadiga skänklar vid nedsittning med stigbyglar i annat än dressyrsadlar :mad:

Tips?

Sv: Dålig sits med stigbyglar

Det är samma för mig:crazy: vill också ha tips!

Om det inte finns redan så tycker jag du ska utveckla stigbyglar och stövlar (ev metall att fästa under stöveln) som är magnetiska och dras till varandra. Då kan du kan du känna dig trygg i att stigbyglarna sitter under stövlarna och behöver inte spänna dig.:D

Detta är vad jag tror. När man rider barbacka så tror jag att man kniper mycket mer med knäna för att få en bra balans. Jag har det problemet att jag har svårt att trampa ner i stigbyglarna i nedsutten trav och jag tror också att det är för att jag spänner mig, och skänkeln blir inte den bästa då direkt.

Men prova att länga lädrerna istället, jag fick själv ett tips av några då jag också gjorde en tråd om det, men jag har inte hunnit prova det än. Och tänk på att inte spänna benen, tänk bara på att dom ska kännas så långa som möjligt.

lycka till

Kom på att jag någonstans läst att man ska föreställa sig benen som två långa döda torskar som hänger ner från midjan:angel:

Samma här! :crazy: Ska rida dressyrprogram på en häst som jag har extra svårt att sitta ner på i traven. Fick senast idag kommentaren att jag "spjänade emot" med benen mot stigbyglarna. Utan stigbyglar har jag inga problem alls att sitta ner. Frågade om jag fick rida utan stigbyglar på programmet men fick inte... Ska nog länga dom ordentligt. Brukar bli bättre då...Tills jag tappar dom å aldrig lyckas fånga upp dom igen...:p

Samma här, faktiskt. Om jag inte spjärnar i dem så skramlar de runt på fötterna, och inget av det är speciellt bra.. Och kortar jag lädren blir det också dåligt.

När jag var hoppryttare och stod mer i stigbyglarna så var det inga problem. Men nu när jag skaffat en bättre och dressyrigare sits och sitter mer på sittbenen så är de bara i vägen. ><

Har också samma problem. Har testat att både länga stiglädrena och korta dem, men inget funkar. :crazy: Om jag länger dem tappar jag bara stigbyglarna och och om jag kortar dem "pressas" jag liksom upp från sadeln i stället och kan inte alls slappna av. :p Rider också på ridskola.

Kan det kanske hjälpa att binda fast stigbygeln i sadelgjorden? Vet att ridlärarna på ridskolan där jag red innan gjorde det för en del elever som var "fladdriga" i sina skänklar.

Fast det tycker jag är onödigt ur en säkerhetssynpunkt. Tänk om man skulle ramla av och stigbygeln sitter fast? Men har man en trygg häst så kan det vara värt ett försök, men jag tror att man endast tar sig runt problemet istället för att lösa det.

TS: Jag har samma problem och det enda som hjälpte var att verkligen slappna av i dem och ha extremt långa. Rider alltid utan stigbyglar när jag skrittar fram för att de ska få en chans att sträcka ut sig och så försöker jag att behålla den känslan när fötterna sätts i stigbyglarna.

Men man sitter ju inte fast själv och jag tror att det är större risk att fastna om stigbyglarna är lösa än om de sitter fast. Använder man dessutom säkerhetsstigbyglar så torde risken vara ännu mindre.

Och på vilket sätt skulle problemet kringgås? Om stigbyglarna sitter på plats så kan man ju själv koncentera sig på att hitta samma känsla som man får utan stigbyglarna utan att de ska behöva flaxa runt.

Om stigbyglarna är lösa så följer de ryttaren mer än vad de gör om de sitter fast. Ramlar du av så vrider fötterna stigbyglen så mycket som krävs för att foten ska glida ur, till skillnad om stigbygeln sitter fast i sadelgjorden.

Jag tycker att det är bättre att man tar tag i problemet som det är, dvs. att man har svårt att sitta djupt i sadeln med stigbyglar. Det är det som är problemet och det är det som ska lösas. Sätter du däremot fast stigbyglarna så kommer du inte åt det egentliga problemet, du har endast funnit en tillfällig lösning. Vad händer när du tar loss dem? Jo, skänklarna kommer flaxa lika mycket som innan.

Det är som att lära sig att cykla på två däck på en trehjulning. Du finner balansen på en trehjulning men du lär dig inte att cykla på en tvåhjulning på en trehjulning. Det enda som krävs för att lära sig att cykla på två däck är att hoppa upp på en sådan cykel och bara nöta, nöta och nöta.

Hon satt ju bra utan stigbyglarna så jag ser faktiskt inte problemet.
Dessutom så sätter man inte fast dom så hårt, det bör vara ca 1dm snöre. Kanske skulle nämnt det. :o

Spjärnar du i stigbyglarna spelar det ingen roll hur långa eller korta dina läder är, du kommer att spjärna i vilket fall.

Man spjärnar för att behålla stigbygeln och när man gör det blir man fladdrig i skänkeln.

Du måste hitta en bra längd på lädret, där du kan sitta ordentligt i sadeln, men ändå ha benen i en avslappnad position och låta foten bara vila i stigbygeln.

Har haft samma problem tidigare men nu är det bättre,tror det beror på att jag är på väg att få en stabilare sits kanske och sitter mer i balans än jag gjorde tidigare(behöver dock få ännu bättre sits)
Och som Kivina skrev,endast fotens vikt i stigbyglarna.
Brukar tänka ibland att fotsulorna släpas på mjuk sand(från SallySwift)

kl

Tack för tipsen alla.
Ska försöka laborera lite med stiglädrena men ofta så är dessa förbaskade stöd ivägen på dessa irriterande icke dressyrsadlar.

Snöra stilbyglarna i sadelgjorden var en bra idé att testa, tror dock det får vänta lite tills jag kan rida privat, har en känsla av att det inte är något man precis testar på en ridlektion.

Jag tror Kivina har rätt att jag spänner mig då jaf försöker se till att stigbyglarna sitter kvar under foten. Är dock inte så säker på att jag spjärnar, kanske att jag spänner vaderna/knäna på något sätt...

Nåja, två lektioner kvar har jag på ridskolan, men ska försöka tänka på vad ni föreslagit. Hästarna på ridskolan är ju grymt lätta att sitta på hela bunten, av de jag ridit, egentligen så man kan koncentrera sig på mindre delar.

I sommar ska jag försöka få någon vän att longera mig några gånger för att sitsträna, och då inte som brukligt utan stigbyglar, utan med stigbyglar och i hoppsadel :p

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka