Dålig prestation!

peace

Trådstartare
Undrar lite hur ni andra gör,om eran häst startat och den gjort sämre prestation än väntat, kollar ni då upp den med veterinär efteråt?

Sv: Dålig prestation!

Nä, det brukar jag väl inte göra om den inte är extremt dålig. Lite slarvigt kanske, men jag tycker ofta att vad ska veterinären göra? Säga att hästen ska vila 10 dagar och sedan börja träna igen. Det kan jag säga själv. :D

Det beror på VAD det är för dålig prestation.

Fuskar en häst med traven som normalt är klockren brukar jag pallra mig iväg direkt, om den bara är extremt trött efter (dålig återhämtning i förhållande till prestation) brukar den få skrota hage några veckor för att sen testa igen och eventuellt undersöka vidare.

Tänkte lite som så att om man kanske skulle kolla halsen lite oftare, har ju förstått att i "storstallarna" kollas det nästan ALLTID efter lite sämre prestation.
Hästen behöver ju inte alltid visa ngn symptom, (har själv haft en som ALDRIG visade ngt men när han tävlade dåligt var det nästan alltid halsen). Samtidigt vill man ju inte gå ner & kolla i tid & otid, är ju ett orosmoment det oxå:crazy::confused:

Ja men DET måste väl ändå bero på hästens status och miljön.

Vad jag förstått är proffs-stallar över lag och framför allt stora proffs-stallar mycket känsligare för halsinfektioner.

Nu startar ju inte mina hästar så extremt ofta men jag kan inte minnas en enda gång som det berott på halsen att de gjort en dålig prestation.

Fast senast jag strök för Lymfangit så står det halsinfektion som strykningsorsak på den hästen. :D

Tja det finns ju vissa hästar som "drar" till sig allt skit när de är ute och tävlar,så det behöver ju inte alltid bero på stallmiljön.
Hästen jag hade fick unghästkvarka på 1-årsbetet och blev efter det en "halshäst".
Önskar inte någon att få en halshäst, är ett evigt orosmoment.

Det beror lite på hästen, men oftast gör vi det. Vi har en (är pensionerad nu) som vi alltid kollade i halsen efter dålig prestation. Hon hade haft mycket problem med halsen och hon blev oftast snabbt bra med behandlig. Det var nästan alltid halsinfektion om hon varit dålig. Enligt min veterinär kan det vara så att en obehandlad halsinfektion ökar risken för kroniska problem.

Liknande trådar

R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 183
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Senast: Dentaku
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 300
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar