Dålig matte? :( (Långt!)

muppia

Trådstartare
Jag får sån ångest över allt hundfolk som är aktiva och skriver allt på Facebook om sina prestationer med sina hundar.

Jag är student och har dåligt med pengar = inga pengar till kurs, kan gå i höst då jag får både csn + lön men just nu är det omöjligt.

Jag försöker träna på egen hand men har noll motivation, jag kan inte ens försöka sikta in mig på en tävling bara för ekonomin. Jag hade haft råd om jag inte valt att vara aktiv och satsat på tjejklassikern i år. Det känns som jag sviker min hund och är dålig som låter honom bara vara sällskapshund. Innan jag blev singel gick vi på kurser och träningar med kompisar. Här i Halmstad känner jag inte en enda hundmänniska som är aktiv inom sök/spår så vi kunde göra det ihop på fritiden (kurs kostar ju multum).

Och nu såg jag MT resultat för min hunds bröder där det var ett bra resultat (över 300 p) och jag sitter här och tänker på MH:t som inte blev så lyckat och att han inte lär kunna göra ett bra resultat på MT:n heller.

Han har aldrig varit skotträdd, bara reagerat lite (ovan vid skott men ingen rädsla) men har efter nyår blivit rädd för skott. Upptäckte det i samband med att vi sköt hagelgevär och han reagerade väldigt mycket och ville krypa bort (inte fly direkt) så jag fick sätta honom i bilen och låta honom vara där under tiden, därinne sov han iallafall.
Dagarna efter nyår smällde några ungar smällare 2 meter framför oss fast jag sagt åt dem att sluta innan jag passerade dem. Kan det vara därför?

Fick helt plötsligt en dipp och kände mig dålig. Hunden har potential och en matte som kastar bort allt. Han har potential men ändå inte.

Jag har dåligt med kunskaper och att söka på Internet hjälper inte mig. Bland annat vill jag han ska springa med mig när jag ska ut och löpa men jag vet inte hur jag får igång honom, han är bekväm av sig. Dålig form eller bara bekväm vet jag inte.
Jag försöker ta med honom på mina löptur nu när jag håller på o trappar upp igen efter benhinnekrångel, dvs bra omstart för oss bägge.

Jag älskar hunden men känner inte att han motiverar mig och den sista tiden har han även blivit stirrig, kollar på allt som om han vore nervös.

Har ni några tips för en dålig matte att hitta gnistan och meningen med att ha en hund? Motivationen för att träna?

Sv: Dålig matte? :( (Långt!)

du är säkert inte alls nån dålig matte!! han e väl knappast ensam hema 23 timmar om dygnet utan att få mat etc...?! DÅ kan man kalla sig dålig.
låtsas som det regnar när vovven blir lite fånig osånt ute, det brukar va det bästa!
har han nån leksak som han tycker är skojig?? eller så kanske du kan lära honom att *de n speciella bollen är jättekul odå får man fälja me dut o springa...* typ...
muta med lite korv!?o springa med... även om ni bara börjar med kanske 200 meter!
orkar du leta lite så kanske det finns nån hundgrupp typ på facebook för folk i halmstad. du är nog inte den enda studenten med hund är heller tror jag!
kanske du ska lägga MT på lite is ett tag tills du själv kmmit upp o känner dig mer motiverad.
jag har varit i nästan samma sits som du o tom varit nära att omplacera min dåvarande hund. men kom fram till att jag skulle må sämre och den hunden inte skulle behöva byta hem igen.
du får gärna skriva pm till mig om du orkar o vill!
nu bor jag tyvärr inte i närheten men har heller inte många vänner inärområdet eller nån ekonomi för att gå kurser och åka flera mil till klubbar o träna osv! då spar jag hellre det jag har Om och När det skulle behövas till vovvarna!
korv kommer man långt med;)

Han är själv max 6 timmar, är sällan han är själv så länge ens, om nu inte jag ska ut på stan och festa då blir det lite längre tid men han sover ändå på kvällarna/nätterna så det gör honom inget. Han får mat en gång om dagen. Han får klorna klippta, jag sköter om hans tänder lite vid behov (tandstensskrapning t.ex) och han är väldigt fin i pälsen, dock ska den borstas igenom snart.

Han går att ha lös utan problem och han lyssnar till 99%, jag brukar få komplimanger för hur trevlig han är och hur lydig han är.

Han springer gärna med men tröttnar fort, jag får nästan släpa honom de 1-2 sista km. (springer max 4 km just nu). Försöker leka lite men han tröttnar fort. Vet inte varför, förr lekte han hur mycket som helst och hur länge som helst.

Jag tänkte inte alls göra MT eftersom jag vet att han inte troligen skulle fixa det. Men avundsjukan kommer fram, jag önskar att han var tuffare men det är ju inte alltid så att man får tag på bra collies. Han var sämst i kullen vid MH, tyvärr. Och han var tuff som valp...

Jag skulle inte klara av att bli av med honom så det är ju inte det jag vill egentligen.

Vet inte vad jag ville med tråden, känner mig bara så dålig plötsligt... Exet ska ta honom till hundläger i sommar, vi har åkt på det sen vi köpte honom men nu i år har jag inte råd med ett läger så jag får stanna hemma och jobba istället. Han ska iväg på spår eller sökkurs i vår, exet tar honom då också. Jag är mest så ledsen över att jag missar det. Hade vi fortsatt med sökträningen som vi gjort i höstas hade vi kunnat börja tävla men... Livet tar sina vändningar ibland.

Ska kolla om jag hittar någon slags facebookgrupp, men det krävs ju att gruppen är öppen. Ska iallafall göra ett försök!

Du behöver inte känna dig dålig för det anser inte jag!
Jag tränar min hund sporadiskt men har inte heller råd med kurs - att han dessutom inte går att ha lös försvårar det ännu mer och gör att man har svårt att hitta motivationen.

Jag har dock börjat träna honom att bära saker i vardagen för att på så vis träna lite mentalt!
T ex hämtar han sitt koppel, tappar jag saker kan jag oftast få honom att hämta det, jag har lärt han att bära dammvippan och igår la han i två av husse strumpor i tvättpåsen!
Det lilla gör både mig och min hund glada.

Göm lite korv, kött bullar, råa ben mm i skogen och låt dem ligga en stund, ta med hunden sedan och låt den söka upp det, då brukar dem flesta hundar se lite extra glada och man slutar att känna sig som en dålig hund mäniska.

Dom flesta hundägare hamnar i små dippar, skillnaden är att det inte står så ofta på Facebook ;).

Jag har precis återfått träningssuget och nu är också hunden taggad. För mig har det varit totalt uteslutet att försöka träna när jag inte haft motivation, på min känsliga hund gör det mer skada än nytta.

Hon har fått vara "bara" aktiv sällskapshund och det har inte hon lidit av. Försök släpp pressen du känner och sluta läs facebook-statusar ;)

Du tänker i fel banor. det känns som att du får för dig att du måste lägga pengar på utbildning till din hund för att vara en bra matte, men majoriteten av hundägare går inga kurser med sina hundar. varför skulle kursdeltagande göra dig till en bättre hundägare? Skulle utställning också göra det?

Ger du vovven ett kärleksfullt hem med motion och mat, godis då och då samt umgås med hunden så är den lycklig. den blir inte glad ava att få vara på kurs, den blir glad av att få vara med matte. tänk så istället.

Jag har också tappat min motivation, så anpassar enbart träningen efter hur min hund mår. Jag märker fort om hon är rastlös eller understimulerad vilket ger mig motivation att få henne att må bra igen. Men vi ligger hela tiden på gränsen, har inga mål på att utvecklas eller liknande. Nu fyller hon visserligen 5 snart och har börjat tagga ner så det kom ju vid en passande tidpunkt :D

Jag har också ångest över att jag inte tränar mycket med henne längre (vi tränade otroligt mkt när hon var yngre) men samtidigt verkar hon väldigt nöjd med tillvaron och har börjat uppskatta uppmärksamhet, mys och kärlek mer än spårning och liknande :)

Fast, över 300 på MT:t behöver ju inte betyda att de andra är speciellt "bra" - 300 p är minimum för att ens godkännas. Så se inte upp till kullbröderna som några fenomen ;)
Skottet ger inte poäng som räknas med i slutresultatet. Han kan få en 3:a, dvs reagera, men ändå godkännas. Den 3:an räknas inte i den sammanlagda poängen.
MT ska väl utföras före en viss ålder, minns i denna sekund inte om det är 4 år? Så antingen gör man det eller också struntar man i det, man kan inte skjuta på det i det oändliga. MT-resultatet är ju nåt man gör för att visa kullens resultat inför vidare avel, så även en mentalt skrajsen hund bör visas och inte gömmas undan för resultatets skull.
Så - gör MT:t om du inte tycker det är helt pest.
Annars tycker jag inte alls du behöver känna att du ska träna i nån speciell gren för hundens skull. Långa promenader i skog och mark gör de flesta hundar lyckliga, försök få upp flåset på honom lite så han orkar springa med dig. Min hund tycker å andra sidan det är pest att springa med husse, fastän de springer i skogen. Han hinner ju inte stanna och nosa och undersöka.
Känns din hund deppig så får du hitta på nåt annat kul som piggar upp hans liv. I höst när du får lite lön att leka med, startar m assor med kurser överallt. Testa en aktiveringskurs, agility för vanliga dödliga, rallylydnad!
Lek med honom! :laugh:

Jag vet inte mycket om collies, men det är väl ändå en rätt så aktiv ras? Jag hade en bearded collie och de borde väl ligga rätt lika aktivitetsmässigt? Hade min hund helt plötsligt blivit "lat" och seg, slutat leka och bangat en joggingrunda (4 km behöver hunden inte särskilt bra kondition för, om du ni inte springer allt du har hela vägen så hunden verkligen måste kuta) så hade jag blivit lite orolig för att allt inte stod rätt till. Om det nu inte är så att hunden tycker det är tråkigt. Kanske tycker han det är roligare om ni springer i skogen och han får vara lös? Om han nu inte sticker vill säga.

Men jag tycker inte alls du låter som en dålig matte :) man behöver inte lägga en massa pengar på kurser. Jag lovar dig att din hund älskar dig och aldrig skulle vilja byta ut dig bara för att du inte går på kurs med honom.

Senast ändrad:

Alltså, som någon annan sa till mig: här på buke är det väldigt mycket aktivt hundfolk, men de allra flesta har faktiskt sina hundar som "bara" sällskapshundar och inte lider de(flesta) av det! (undantar typ arbetsnarkomaner som bc osv)

Man får lätt dåligt samvete som matte när man är här inne och läser, men hundfolket här inne representerar nog inte snittet av hundägare i landet.

Slappna av och njut av din vovve tills du känner att ekonomin räcker till kurs osv! :idea:

Tycker inte du ska känna dig som en dålig matte för att du läser om andra på Fb som håller på med sina hundar. Vi gör aktiviter rätt ofta jag och hunden o ibland känns det som man inte vill skriva vad man gjort för att folk tycker man gör så mycket hela tiden, och så är det inte. Men klart man får dippar ibland i sitt intresse. Så länge hunden mår bra så...Den mår ju inte dåligt för att du inte går en massa kurser som du inte har råd med, och inte mår den dåligt för att ni inte tävlar heller. Det är ju du som mår dåligt tror jag, och eftersom du är rädd för att hunden mår dåligt så bara det betyder ju att du bryr dig om din hund och är en bra matte.

Angående att springa med dem: om det är så att hunden har bra häng på dig, så kanske det blir lättare om den är lös? Då kan han stanna och nosa, och sen får han kuta extra för att hinna med :idea:

Jag vet inte mycket om collies, men det är väl ändå en rätt så aktiv ras? Jag hade en bearded collie och de borde väl ligga rätt lika aktivitetsmässigt? Hade min hund helt plötsligt blivit "lat" och seg, slutat leka och bangat en joggingrunda (4 km behöver hunden inte särskilt bra kondition för, om du ni inte springer allt du har hela vägen så hunden verkligen måste kuta) så hade jag blivit lite orolig för att allt inte stod rätt till. Om det nu inte är så att hunden tycker det är tråkigt. Kanske tycker han det är roligare om ni springer i skogen och han får vara lös? Om han nu inte sticker vill säga.
.

Ja, det var det första som slog mig. Om hunden verkligen mår bra? Jag tror att vilken otränad hund som helst borde fixa fyra km joggning.
Jag har hitills aldrig träffat en "svenssonmotionär" som kunnat trötta ut en frisk och normal hund.

Det skulle ju kunna bidra till en ökad känslighet för skott, om han inte är riktigt kry.

Tusen tack för alla svar!

Jag har ingen skog här att springa på men däremot en strand, men from nästa vecka (1 maj) får vi inte vara på stranden längre (jag har dock mina funderingar på att vistas där innan kl 7 på morgonen. Just nu har jag inte ens pengar till bensinen för att ta oss ut till skogen då jag lägger ner pengarna på att åka tåg till Varberg där jag ibland får jobba.

Jag hade nog en dipp igår bara. Men ska försöka tända igen lite senare. Mitt ex kommer ner o lånar honom i maj för spår- eller sökkurs samt så ska han upp i sommar på läger så hunden får ju iallafall lite o göra.

Angående han kanske inte är helt kry - kanske inte? Han kan leka i timmar men springer vi så får jag släpa med mig honom. Han kan springa lös och kommer alltid ikapp. Jag ska nog försöka införskaffa en dragsele så snart jag har råd och lära honom dra mig, kanske han finner det roligare än springa bredvid mig. Han tyckte det var jätteroligt när jag åkte bakom på inlines och han fick dra lite men han blev trött fort också.

Och om det nu skulle vara så han inte är 100% kry, vad skulle kunna vara fel?

MHt vet jag inte om jag vill ens genomföra med honom eftersom jag har hört hundar som blivit ännu sämre efter MTn.

TACK än en gång för era svar. Jag måste sluta tänka som jag gör, jag kan ju inte vara så dålig...

Fästingsjukdom kanske? Det kan ju ge lite diffusa symptom ...

Men det kanske bara är så att han tycker att jogging är tråkigt. Min hund kan springa i timmar och busa med sina kompisari skogen eller bergen, men promenerar vi samma sträcka, på vägen, i rask takt, ensamma i koppel, blir han "trött". Antagligen för att det är tråkigare ;-)

Senast ändrad:

Jag upplever inte honom som slö. Han är bara en otroligt bekväm hund som föredrar att nosa överallt och kissa överallt om han får chansen (jag försöker se till att han inte gör så)

Vi var ute och sprang imorse, 5,4 km blev det och jag tycker det går bättre och bättre. Han tycker nog bara det är tråkigt, jag såg till att han sprang framför mig och för att avsluta det riktigt bra så körde vi lek med en strumpa, han var inte ens trött utan lekte som en tok. Han tycker nog bara det var tråkigt att springa i ett och samma tempo. Känns lite bättre nu när vi varit ute och sprungit och lekt lite ihop. När vi promenade hem så var han slapp, hojtar jag och är rolig så tänder han till. Det är nog bara jag som är kass ;)

Inga fästningar i sikte än.

Jag bor strax utanför Halmstad.
Varje tisdagskväll går jag på öppen träning för instruktör i ett ridhus strax norr om stan. 20:- per gång kostar det. Ofta är det uppåt 15st hundar med. Två instruktörer är det som skiftas om, båda med mjuka metoder, en är immi- och en fd. sbk instruktör. Kör mycket vardagslydnad. Allt från valpar till de som är mkt duktiga med sina hundar. Ger mig och min hund väldigt mkt.

Vet att de kör öppen träning på viltspår med på fredagar, nu är det väl inte riktigt samma sak som sök/spår men men.. Jag har inte gått det ännu och vet inte vad det kostar. Jag ska gå eftersökskurs nu för dem, kursuppstart idag:D

Är du intresserad så kan jag skicka pm med deras hemsideadress.

Viltspår har vi gjort flera ggr, han är duktig!

Jag är absolut intresserad av PM! :)

Det var billigt också. Vet dock inte hur ekonomin ser ut i sommaren, har knappt jobb i början av sommaren men det är ju till användning i framtiden också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 056
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar