Dålig mage!!

T

Twist

Hej nu har min pålle varit dålig i magen i ungefär 1 vecka :( själv tror jag att det beror på att silaget är väldigt blött och syrligt..
Hon är d-ponny nätt i typen welsh/fullblod och rätt het av sig.
hon får: 8kg silage per dag+ liten skvätt betfor 2 ggr om dan ( bara för att hon ska få nått när dom andra får)
nu vill ja ha hjälp och tipps vad man kan göra

Sv: Dålig mage!!

Om du misstänker Hösliaget så kanske du ska dryga ut det med hö eller halm?
Min pålle blir risig i magen av blött hösilage.
Annars skulle jag kontakta vet. och rådfråga om det inte ger sig.

skulle säga som SessCa...

har du vant henne långsamt?
ge hälften hälften hö...

hoppas det löser sig snart! =)

Blött hösilage? Kallas inte det ensilage? :smirk: Och mitt råd är: Har du använt hösilage, och går över till ensilage så ska du blanda ut med halm i början. Halm är förresten alltid bra att använda när man fodrar med ensilage. Särskillt om det innehåller mycket klöver.
Hösilage, och ensilage är två helt olika prosesser. Hösilage ska egentligen alltid syras för att det ska bli bra, annars möglar det lätt. Ensilage möglar inte, men kan vara väldigt syrligt för magen, därför inblandningen av halm (gärna havrehalm, det är smaskens för hästar :d )
Prova att ta bort betforen, om det inte är så att du vet att hon/han blir bättre i magen av det. 8 kg ensilage är för lite, då passar det bra att ge halmen upptill. Är hästen dålig i magen kan den behöva mer fibrer och att få tugga mycket. Hoppas magen blir bättre!

Jag har 4 hästar varav 2 hästar tål inte hösilage oavsett hur mycket ts-halten ligger på. Har prövat ge 65 i ts-halt och upp till 74 % i ts-halt. Har drygat ut det med hälften torrt hö och även halm som dom får äta eftersom dom står på halm. Inget har fungerat. Fr om i vinter har jag bara torrt hö till dom båda hästarna. Har laborerat i flera år och prövat alla möjliga saker. Allt från loppfrön till veterinärutskrivna mediciner.
Så det kan vara så att din häst inte blir bra i magen förrens du slutar helt med hösilaget.

gejsa skrev:
Jag har 4 hästar varav 2 hästar tål inte hösilage oavsett hur mycket ts-halten ligger på. Har prövat ge 65 i ts-halt och upp till 74 % i ts-halt. Har drygat ut det med hälften torrt hö och även halm som dom får äta eftersom dom står på halm. Inget har fungerat. Fr om i vinter har jag bara torrt hö till dom båda hästarna. Har laborerat i flera år och prövat alla möjliga saker. Allt från loppfrön till veterinärutskrivna mediciner.
Så det kan vara så att din häst inte blir bra i magen förrens du slutar helt med hösilaget.
Ja, det kan vara just syran som gör magen dålig. Den kan vara för stark, och hästar som aldrig fått silage innan kan ha svårt att vänja sig. Men se till att h*n dricker ordentligt, och får i sig saltet. Har magen börjat strula och vätskan och saltet i kroppen sjunker så fortsätter magen ändå att krångla.

Kan ju vara betforen också, betfor är ju laxerande. Min gammelhäst tålde inget betfor hur lite man än gav...så då skippade jag detta. Men HUR dålig i magen är hästen egentligen ?? Bara lite lös koblajja eller bara vatten ? Personligen anser jag att: Vill man ge hästen något bara för sitt eget samvets skull..dvs bara för dom andra får något och man tror hästen blir ledsen över att inte få något så kan man ge morötter...Kraftfoder/tillskott eller det som hör till en foderstat anser jag inte man ger bara för att den ska *få* något....Sedan anser JAG att det är strunt samma hur lite det än är, bättre alternativ finns ju. Fast innerst inne tror jag inte hästen blir ledsen över att inte få något eftersom JAG anser detta bara vara mänskliga känslor överfört på ett djur, den har ju grovfoder den kan tugga i ;)

Men hon har gått på detta hela sommaren tror att detta bara beror på just denna balen är exremt blöt.
Det är hösilage hon får (kanske var lite otydlig) hon har fått hösilage flera åt så det är dörför det är lite konstigt.
Hon har så lätt att tappa hull så därför vill jag inte ge så lite + att hon står på halm

Hösilage och ensilage är detsamma..bara olika TS halter..men lättare för hästfolk om man säger Hösilage..Men hur lös i magen är hästen då ?

Mynta2 skrev:
Hösilage och ensilage är detsamma..bara olika TS halter..men lättare för hästfolk om man säger Hösilage..Men hur lös i magen är hästen då ?
Jag är ju bara en enkel bonde, så jag är väl lite dum, men på vår gård och de jag känner till, är inte ensilage och hösilage samma sak. Hösilage är för torrt för att kunna få en process av det slag som ensilage har. Men som sagt, jag är bara en dum bonde...

scarlettlady skrev:
Ja, det kan vara just syran som gör magen dålig. Den kan vara för stark, och hästar som aldrig fått silage innan kan ha svårt att vänja sig. Men se till att h*n dricker ordentligt, och får i sig saltet. Har magen börjat strula och vätskan och saltet i kroppen sjunker så fortsätter magen ändå att krångla.

Jo, det är nog hösilagets syra som gör att dom inte tål det. Men det är inte så blött att det kallas silage utan hösilage. Den ena hästen tålde det i en hel vinter innan hon blev lös i magen. Direkt när dom får gå ut på bete så blir båda bra i magen.

Men du skriver längre ner på tråden att det inte blir syra när det är torrare hösilage. Men någon sorts jäsningsprocess blir det iaf. Det är inte konserverat hö som vi har precis. ;)

Man kan göra såhär när man tar in gräs.
-Man kan ta jättetorrt gräs i små balar(bör då också blåsas på logen för att bli riktigt bra) = hö
-Man kan låta det bli "frasigt" Och plasta in det( pga att det är torrt blir det mycket luft i balen)= Ganska snart mögligt hö.
-Man kan låta det bli "frasigt" Tillsätta syra som "konserverar" gräset (och som jag tyvärr inte minns namnet på) plasta in det och få hösilage.
-Man kan låta det bli lite torrt, men inte så det frasar, plasta in det och få ensilage som löper en viss risk att mögla.
-Och till sist, plasta in det när det har legat såpass att det bara är hängigt, alltså inte helt färskt men nästan, och då får man ensilage.
Alltså, för att inte få mögel i balen, bör man antingen använda ensilage, eller syra, eller göra som oss och ta det där mellantinget mellan hösilage och ensilage, och helt enkelt hoppas på att det går bra detta året oxå. :angel:
För att få vara riktigt besservisser, :D måste jag bara tillägga att om gräset inte gått för långt och blivit för grovt, så kan det räcka med 6 varv plast, men för att vara säker bör man ta 8. Men att använda 10 varv som jag vet en del "hästfolk" begär på fint gräs är ren miljöförstöring, och stendumt. I allafall så länge man inte blandat in vass i det. ;)

gejsa skrev:
Men du skriver längre ner på tråden att det inte blir syra när det är torrare hösilage. Men någon sorts jäsningsprocess blir det iaf. Det är inte konserverat hö som vi har precis. ;)
Hoppsan, kom lite från ämnet, eller svaret snarare. Jo syra blir det även i torrare ensilage, men för att det inte ska just jäsa i stället för att konserveras (som det faktisk blir ;) ) så lägger man till den här syran. Och jag vet ju inte om erat blivit behandlat eller inte...
Men en prosess blir det oavsett eftersom det är plastat, och de ämnena som bildas kanske är för starka för din pålle, det var det jag menade. :smirk:
Men tänk på att om du har frågor om ensilage, eller hösilage och foder och dyl. så ring LRF konsult. De kommer att skicka dig vidare till en som verkligen kan det här, och då slipper man undra, och fråga folk som (t.ex mig) hävdar att dom minsann kan. ;)

Men snälla du! Jag har eg inte frågat något här på buke ang detta. Det var du som började svara mig bara.
Sedan ska jag tala om för dig att våra leverantörer lägger inte in något i hösilaget. Utan dom tar det direkt efter någon dag och plastar in det. Det varken möglar eller blir dåligt på något sett. Det är hösilage som vi har för det är en ts-halt över 50. Det ligger på ca 60. Sedan så har mina bönder plastlager på ca 12 lager. Allt för att inte fåglar och annat ska kunna hacka hål så lätt på det. Det är hållbart till hela året därpå. Använde 15 st storbal som vägde över 300 kg från förrförra året i år.

min valack blev väldigt dålig i magen när vi hade jätte blött silage. Jag skulle nog byta ut det rätt av till hö och successivt skjuta till silage, men först om ett par veckor när magen stadgat sig

Hur blött är silaget? Hur många % TS har det, alltså?

Jag tycker nämligen att 8 kg verkar lite lite för en D-ponny, om inte silaget är ganska torrt. Och för lite TS att tugga på kan ge tarmfloran problem, vilket sedan visar sig genom lös mage, kolik, krubbitning etc.

Ge lite torrhö eller halm att dryga ut tuggtiden med, om du inte vågar ge mera av silaget. (Det kan ju kännas onödigt att ge mera om det nu är så att hästen inte tål det...)

gejsa skrev:
Men snälla du! Jag har eg inte frågat något här på buke ang detta. Det var du som började svara mig bara.
Förlåt mig.
Sedan ska jag tala om för dig att våra leverantörer lägger inte in något i hösilaget. Utan dom tar det direkt efter någon dag och plastar in det. Det varken möglar eller blir dåligt på något sett. Det är hösilage som vi har för det är en ts-halt över 50. Det ligger på ca 60. Sedan så har mina bönder plastlager på ca 12 lager. Allt för att inte fåglar och annat ska kunna hacka hål så lätt på det. Det är hållbart till hela året därpå. Använde 15 st storbal som vägde över 300 kg från förrförra året i år.
:banana:

Det kan inte vara så att det blir lite äpplen här och där så här på hösten då? Min förra häst var allergisk mot äpplen och blev JÄTTEDÅLIG i magen. Tänkte bara säga det i fall att det är så.
// M

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 782
Senast: svea
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Elo
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka