Sv: Dålig mage!!
Man kan göra såhär när man tar in gräs.
-Man kan ta jättetorrt gräs i små balar(bör då också blåsas på logen för att bli riktigt bra) = hö
-Man kan låta det bli "frasigt" Och plasta in det( pga att det är torrt blir det mycket luft i balen)= Ganska snart mögligt hö.
-Man kan låta det bli "frasigt" Tillsätta syra som "konserverar" gräset (och som jag tyvärr inte minns namnet på) plasta in det och få hösilage.
-Man kan låta det bli lite torrt, men inte så det frasar, plasta in det och få ensilage som löper en viss risk att mögla.
-Och till sist, plasta in det när det har legat såpass att det bara är hängigt, alltså inte helt färskt men nästan, och då får man ensilage.
Alltså, för att inte få mögel i balen, bör man antingen använda ensilage, eller syra, eller göra som oss och ta det där mellantinget mellan hösilage och ensilage, och helt enkelt hoppas på att det går bra detta året oxå.
För att få vara riktigt besservisser,
måste jag bara tillägga att om gräset inte gått för långt och blivit för grovt, så kan det räcka med 6 varv plast, men för att vara säker bör man ta 8. Men att använda 10 varv som jag vet en del "hästfolk" begär på fint gräs är ren miljöförstöring, och stendumt. I allafall så länge man inte blandat in vass i det.