Dålig mage

Elwan

Trådstartare
Jag har en foderfråga; jag har en lånehäst (ponnykorsning) som verkar ha en känslig mage, ett par gånger har det hänt att hon legat ner mellan fodringarna och i samband med det ser jag att hon är dålig i magen. Men äter alltid glatt..

Båda hästarna har varit lite halvkassa i magen, min gamling pillar alltid i sig jord så här års, och det milda vädret är inte till hans fördel precis. Förra fredagen tänkte jag råda bot på det hela med att köpa mag-tarmbalans -och fick motsatt effekt. Båda blev blaskiga i magen och såg ut att må riktigt dåligt, så jag tog bort allt annat än hösilaget vilket hjälpte speciellt på ponnyn.
Den gamla är bättre, men inte helt bra. Och så började jag ge dem betfor i lördags, efter en vecka med bara grovfoder, för att lura i de förhatliga loppfröna. Och ikväll hade ponnyn känningar i magen igen, även om hon inte verkar vara allt för blaskig. Den gamle ser jag är kass i magen eftersom boxväggarna är nerstängta. *suck* Är det så att det är betforn? Eller ätit jord, näsan var alldeles jordig när de kom in. De får 4 kg hösilage morgon och middag ute, vilket är väldigt, väldigt torrt. Den stora, äldre får totalt 12 kg, ponnyn 10 kg per dag fördelat kl 6, 12, 17 och 21.

Andra tips för att få rätsida på detta..?!

Sv: Dålig mage

Hej! Har haft samma problem (shettis) och har börjat göra så att jag ger betfor och kraft pellets (allt uppblött) tidigt på morgonen + morgon höet och sedan får dom morgon hö i hagen också och hö när dom kommer in på kvällen +samma uppblötta blandning som på morgonen, förutom detta så får dom linfröolja och dom har blivit peppar peppar fasta och fina i magen igen, jag tror att om dom är mättare när dom går ut på morgonen så äter dom mindre gräs och jord i hagen.Harhittils funkat på mina. Kan tillägga att jag började med detta efter tips av min veterinär.

Min är också dålig i magen. Äter för tillfället bara hösilage (lite hö), mineraler, olja och 2 dl (uppblött)lusernpellets. Vet inte om han reagerar på hösilaget eller foderbyte då jag bara haft honom i 1½ månad men det känns som det borde ha släppt nu (foderbyte).
Får mat (oftast lite mer alla måltider)
5:30 2 kg hösilage
10 4 kg hösilage (ute i låda)
15 2 kg hösilage,
20 2 kg hö +1 kg hösilage

Har provat foderjäst men han gick inte i närheten av krubban. Vill inte ge honom betfor att blanda ut det med.

Några tips?

Min kan vara lite känslig såhär års även om det inte är extremt. Just i hennes fall tror jag det varit lite mer påtagligt denna vintern, dels för att hon bytt tillbaka till sitt gamla stall och hagarna är mindre där, de blir mer leriga och hon som är värsta matvraket har försökt nå varenda litet grönt strå. Dessutom har det ju aldrig blivit "riktig vinter" ännu heller känns det som. Termometern har sällan stått på minusstrecket och det har inte kommit så mycket snö = mer skitiga hagar, hästarna verkar vara lite känsligare.

Nu fodrar vi ändå 3 av 4 mål inne i stallet och när vi fodrar ute så ger vi grovfodret i badkar just för att dem ej ska få i sig grus/lera i onödan.

Förövrigt tycker jag det är viktigt att särskilt fodra ordentligt med grovfoder inne på morgonen så hästarna går ut mätta och inte börjar pilla i sig för mycket annat på direkten.

Jag tycker också att loppfrö fungerar bra, eftersom min häst är så glupsk har jag heller inga som helst problem att ge det. Betfor kan nog vissa hästar reagera på medan andra hästmagar bara verkar må bra utav det, det beror säkert på individ och hur pass stora mängder man ger. Vårat hö innehåller lite mer energi i förhållande till smältbart rp så jag ger bara ca 1½ dl betfor som jag blöter upp, mest för smakens skull så att allt slinker ner :) sedan ger jag linfröpellets och lite linfröolja också. Jag ger foderjäst också, men det fungerar säkert lika bra med vanlig jäst.

Foderjästen mäter jag upp i en liten plastbunke och den utfodras samtidigt som betforn så hon ska få i sig den men jag låter det ej blötas upp tillsammans med betfor. Det fungerar bra.

I perioder om hon varit sämre i magen har jag även gett lite kraft mag och tarm också. Men nu tycker jag hon är bättre och stabilare i magen igen nu när det är kallare ute och inte lika lerigt..

Liknande trådar

Foder & Strö Kompisens häst är väldigt dålig i magen sen ngn månad tillbaks. Inget har ändrats i foderstaten. Han står på hösilage, torrt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 673
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar