Dålig kvalitè på söm och sko

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sofiis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 195
S

Sofiis

Är det någon mer än jag som tycker det är dålig kvalité på söm och skor? Skodde för ca 5 vekor sen med exrta svetsad kant längst fram på skon. Skon är nernött och sömmen är så nötta att själva huvudet nästan är borta. Rider mkt på grusvägar och har sand på ridbanan men så mycket ska det väl inte nöta. Jag tycker inte man ska behöva sko om, om det inte behövs för att det är dålig kvalité på materialet.

Sv: Dålig kvalitè på söm och sko

Nu behöver det ju inte vara dålig kvalitet på materialet, det kan vara så enkelt att hästen sliter precis så mycket på skor och söm samt naturligtvis avhängt på vilket underlag man rider på.

Jag kan ge ett exempel, 4 hästar skos med samma typ av sko och söm. En av hästarna sliter ut sina skor på 4 veckor, de andra har normal slitage och de rids även på samma underlag. De tre andra kan skos med en skointervall av 6-8 veckor, medan den fjärde måste få sina skor bytta under halvtid. Detta beror på hästens rörelseschema, han har skapat sig en mycket ergonomisk gång, och lyfter inte mer än nödvändigt på hovarna.

Nordisen sliter ut sina skor och söm på 5 veckor, inga huvuden kvar på sömmen på bakhovarna. Hon lyfter inte fötterna i onödan.

Det är ganska stor skillnad på skor och skor. Mustad håller längst anser jag, Kerkheart är däremot betydligt trevligare att kallrikta. KW befattar jag mig inte ens med. Werkman håller också ganska bra sen är det definitivt som boj säger, det ligger förmodligen i din hästs rörelsemönster! Be en equiterapeut gå igenom, det brukar hjälpa.

Vaaaa? Min hovis kan ofta lägga om skorna på min häst. Kan det förutom underlag bero på hur hästen rör sig och vilken ras det är?

Vaaaa? Min hovis kan ofta lägga om skorna på min häst. Kan det förutom underlag bero på hur hästen rör sig och vilken ras det är?

Jag skulle inte vilka påstå att han rör sig tungt, är ett fullblod. Har en till häst i stallet med mycket bra steg och samma problem där. Men det är klart, min andra sliter inte lika mycket och har ett lättare steg (75% fullblod). Båda är dock fälttävlandshästar som tränas mycket men inte mer än normalt. Skulle aldrig gå att använda samma skor två ggr. Får ofta byta söm mellan skoningarna.

Jag kan tycka att det brde finnas folk som forskar i sånt här och om det är många som sliter ut så pass fort borde det förbättras?! De hinner ju inte växa såå pass mycket på 5-6 vekor att man vill sko om då och det blir ju dyrt i längen.

Det beror på tyngd, var o hur den rids.

min stora slet som ung ut sina skor på 5 v.- fast den reds mindre:confused:

Idag kan de t o m läggas om. 8 mm skor utan svets.

Det här problemet har många travhästägare. Dels för att vi kör många mil på grusvägar och dels för att vi har lättare järnskor utan fals, vilket gör att söhuvudena slits väldigt hårt. Det finns en söm på marknaden med en svetspärla uppe på sömhuvudet som håller mycket bättre. Den är dyrare än den vanliga sömmen men det är det värt för att slippa sömma om 2-3 ggr på en 6 veckors skoperiod!

Mvh Wildrose

Är det någon mer än jag som tycker det är dålig kvalité på söm och skor? Jag tycker inte man ska behöva sko om, om det inte behövs för att det är dålig kvalité på materialet.

Fråga: vad är det för märke på skorna och sömmen som du använder???

Varsågod, det är bara att forska.

Det finns redan forskning som påvisar att det är dyrt att ha hästar och att ju grövre material man använder ju mera hämmar man hovmekanismen även om det på kort sikt blir billigare för hästägarna.

Forskning påvisar oxå att det secundärt brukar bli en dyr erfarenhet rikare! för dessa forskande hästägare.:angel:

Men det beror ju på hur och på vad man rider, har man en mindre aktiv ridning så talar saken i sin natur att slitaget minskar.

Det finns olika material i skorna. Min hovis :love: har förklarat skillnaderna för mig...
De skor som de flesta "hovisar" använder sig av är av en sådan kvalitet att man behöver sko om efter c:a 8 veckor vid normalt slitage, av den enkla anledningen att annars väntar hästägare för länge med att sko om (med tanke på hästens bästa). Dessa skor går dessutom lätt att "forma" kallt. Skor som behöver värme för att riktas (varmskos) håller bättre och längre... men hästen behöver ändå verkas/skos minst var 8:e vecka oavsett om skon är utsliten eller ej... *eller hur?* och den stora kostnaden är inte skon utan arbetskostnaden...
Håller inte dina skor mer än 5 veckor tycker jag att du ska rådgöra med din hovis om det inte är ide´att pröva en hållbarare sko på din häst!

Nä, jag har faktiskt ingen aning... :crazy:
All kunskap har jag fått av min hovis o den har jag redan skrivit ner! *sorry*

Varför tycker du inte om KW's skor?

Vill poängtera en sak, så ser du nog hela grejen med andra ögon.;)

Vi som har travare, kör ofta/alltid med aluminiumskor.Och vi har verkligen hastighet i våra träningar, om man jämför med ridning. Ibland kan man få byta söm 1ggn i veckan och skor var 14:e dag.

Då kan man snacka kostnader.

Kanske du nu inte tycker att det är så farligt med dina skoningar.:angel:

Bara en tanke.:)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 945
Senast: Centaur
·
Hästvård I tisdags skoddes hästen då hände en olycka :/ Hovslagaren skulle slå i första sömmen på ett bak ben o hästen sliter benet ur hans grepp...
2
Svar
26
· Visningar
4 758
Senast: coari
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 403
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 750
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna