Dålig kvalité på hovar...

Klippan

Trådstartare
Är det någon som har något bra knep till dålig kvalite på hovar? (Förutom noggrann och regelbunden hovskötsel/hovslagare)

Hon har väldigt tunna hovväggar och efter 6 veckor börjar hovarna trasa sig vid sömmarna på kanten av hoven.

Finns det något annat än Biotin? :confused:

Sv: Dålig kvalité på hovar...

Vi köpte en ponny för nu över ett år sedan och hon hade en lång historia bakom sig med dålig hovkvalité, rätt stora bitar föll bort osv.

Vi har en sko period på var 7 vecka och sen balanserade jag upp foderstaten med tillräckligt med protein och det ända jag tillfört extra är kiselgur men jag tror faktiskt foderstaten gjort mest skillnad. Nu är hovarna hela och starka och det är helt fantastisk:). Jag vet att foderstaten hennes inte var så bra balanserad förr så här har en balanserad foserstat hjälp massor:laugh: Men man får ha tålamod det går inte i en handvändning....

Det finns kex som man kan ge för dåliga hovar, de är gjorda av kinesiska örter. Av alla jag har hört finns det bara possitivt att säga. Folk är helt lyriska över dom och hästarna älskar dom. Enda nackdelen är att de är ganska dyra, men har man råd tycker jag absolut att man ska testa!!!
Dom heter Horsewise, sen finns det flera olika, både för hovarna och leder och även annat.

Nä sånt här tar ju tid. Jag har bara haft henne i 3 månader. Första skoningen fick vi göra efter 6 veckor, för då klingade det runt fötterna på henne när hon gick, samtliga skor var lösa. Men nu såg hon rätt okej ut kring fötterna till vecka 7 då ringde vi hovis, skorna satt faktiskt kvar! :) Så det kan ju bero på hovslagarens noggrannhet också, förutom hovväggarna.

Så tack för tipsen!! :)

Tätare skoperioder om hästen har tunna väggar och dom riskeras trasas sönder. En bred sko är också att föredra som ger gott understöd. Man behöver ju inte alltid sko om NÄR man ser att något är på gång, utan hellre sko om innan det blir uppenbart att hästen måste skos om. Har även jag haft en häst med tunna väggar, den hästen hade 4 veckors skoperiod. På så kort tid hinner inte hoven trasas sönder, utan håller sig mycket fin.

Har också en pålle med tunna och sköra hovväggar, hela hoven växer dåligt och hovis brukar skaka på huvudet och säga att hon kan trycka in sömmen med tummen...

Vi ger kiselgur, biotin och MSM och så håller vi koll på att pålle får tillräckligt med kalcium. Alternativt ett tillskott från Farriers formula som jag köper hos veterinären, dyrt men bra.

Sedan täta skoperioder, på sommaren absolut inte mer än 6 v, men jag vågar inte sko för ofta heller eftersom hoven är så porös - som det är nu kommer min hovis och sömmar om i "halvtid" :love: Som någon annan sagt skos han med bred sko som sticker ut utanför hoven.

Vi smörjer också med hovfett när det är torrt (för att försöka hindra fukten att dras ur hoven) och penslar med tjära när det är blött, allt för att hindra hoven att torka - luckras upp - torka - luckras upp osv. Tydligen är det döden för hoven. Tjäran verkar också göra hoven Hård! Men så här års, efter sommarens torkan, när höstregnen häller ner är det HOPPLÖST!

en bra foderstat, hästar tillverkar biotin själva

Hästar kan inte tillverka biotin själva.

Däremot kan mikroorganismerna i hästens grovtarm i viss mån tillverka biotin. Det är dock osäkert i vilken omfattning hästen kan tillgodogöra sig denna biotin.

Det finns undersökningar som visar att ett tillskott av ca. 20 mg biotin per dag har en tydlig possitiv effekt på hästarnas hovar.

Är det en garanti för att man får bättre hovkvalitet om man ger hästen extra biotin? Nej, tyvärr inte. Bara för att vissa hästar på en viss foderstat fick bättre hovkvalitet med biotintillskott är det ingen garanti för att andra hästar med en annan foderstat får det. Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan pytsa in lite extra av en vitamin eller mineral och göra hästen frisk. Hela foderstaten måste innehålla alla de näringsämnen hästen behöver och vara i balans.

Biotin är vattenlösligt vilket betyder att det inte lagras i kroppen utan ett överskott försvinner omedelbart ut ur kroppen. Ett överskott är således ofarligt. Det skadar inte hästen att ge extra biotin och hovkvaliteten KAN förbättras. Saknas däremot andra viktiga näringsämnen som bygger upp hoven i foderstaten lär ett biotintillskott inte hjälpa så mycket.

Ibland kan hästar få dåligare hornkvalite om man stoppar i dom tillskott av alla de slag istället för att ge ett bra grovfoder med bra värden. Allting handlar inte om tillskott, arvet spelar in, miljön, fodermedel osv osv.

Du har helt rätt om mikroorganismerna men ibland måste man förenkla i trådsvaren.

Det finns också studier som visar att det inte hjälper att ge biotin.
Att det är tveksamt om det kan tas upp har jag nog inte träffat på.

Har själv hört att biotin bara gör hovarna hårda, och att hovarna kan bli så hårda att om dom slår bort eller bryter bort en bit så kan det fara större bitar eftersom hovarnas hårdhet. *Men vet inte om detta stämmer* :confused:
Jag har iallfall valt att inte ge henne det! Hon står inte på några som helst tillskott nu, utan hon får ett bra grovfoder med bra värden.

Ibland kan hästar få dåligare hornkvalite om man stoppar i dom tillskott av alla de slag istället för att ge ett bra grovfoder med bra värden. Allting handlar inte om tillskott, arvet spelar in, miljön, fodermedel osv osv.

En häst med rubbad mag/tarmflora kan väl inte ens tillgodogöra sig ett bra grovfoder, ännu mindre massa tillskott och duttande eller????

Varför läser man alltid att alla börjar med massa "ditt å dutt" i stället för att börja i rätt "ända". :crazy:

Jag vill erinra mig att studien gjordes för flera år sen och det fastställdes att enbart hästar som verkligen hade brist på biotin, har nytta av tillskott av biotin, på alla övriga är det helt bortkastade pengar, och eftersom man inte själv kan bedöma huruvida hästen behöver extra biotin , och det tydligen inte var så vanligt att de har brist på det, så blir det ett dyrt experiment.

KL
själv tycker jag hela biotin grejen är ngt förlegad nästan, eller vad jag ska kalla det. finns så mycket bättre medel för bra hovkvalitet, bland annat god hovvård, smörja hovarna med vanlig vegetabilisk olja, en väl sammansatt foderstat, regelbunden hovvård, osv osv.

Jag håller med dig om allt förutom att smörja hovarna.. Hovarna behöver fukt och när man smörjer hovarna så stänger man ute fukten.. däremot vattenbad och se till att hovarna får mycket av detta! Däremot så kan jag tänka mig att efter ett vattenbad kan man smörja hovarna för att behålla fukten inne men inte enbart smörja!
men väl sammansatt foder och regelbunden hovvård är självklart A och O.

Till TS: har hovarna blivit såhär nu under sommarperioden? Det är väldigt vanligt att de blir mycket sämre under sommaren pga av att de torkar ut!
Självklart finns en massa olika tillskott man kan köpa men det kommer inte hjälpa om man inte redan har en bra foderstat! Sen får man tänka på att det tar TID att få en hov att bli bättre efter att man påbörjat behandling då det måste växa ut "frisk" hov.
Precis som med våra egna naglar så påverkas hoven av hur man själv mår.. så rätt balanserad foderstat tycker jag är det absolut första du ska ta tag i!

du har fel, använder du vegetabilisk olja så torkar du inte ut hovarna utan du hjälper dem bibehålla sin egen fukt. sen skadar det inte med vattenbad innan också för den delen.

Vad är då "rätt" ända?

Generna? Dem kan man ju inte göra något åt när man väl har köpt en häst och sedan inser att hovkvaliten inte är den bästa. Och när man då ser till att skaffa en hovis som man förstått anses duktig och ser till att följa de råd h*n ger, man köper vad man tror är bra grovfoder och ser till att få analyser och ger tillskott utöver det så att man får mineralerna rätt, men hovarna ÄNDÅ rasar efter sommaren - vad finns det då mer man kan göra?

Eller menar du att man inte skulle köpt hästen från första början? Jo, jag har i efterhand insett att man kanske skulle kollat med en hovis före köpet, men det är inte alltid man får så klara besked från dem heller - det som en hovis tycker inte är så mycket att bry sig om har en annan hovis en helt annan uppfattning om. Hovvård är SVÅRT, jag är tvungen att lita på min hovis och jag brukar fråga alla jag träffar vad de har för hovis och vad de tycker om henne/honom för att kunna välja bästa möjliga!

Jag VET att biotin bara hälper om det finns en brist (det är ju egentligen självklart), men eftersom hovarna rasar och jag INTE vet om det finns en brist, så försöker jag ju! Det finns egentligen inget val - eftersom jag har ekonomi att köpa det som KANSKE kan hjälpa min hästs hovar. Pengar väger lätt när det sätts mot lidande!

Jag menar inte att vara nosy, jag vill VERKLIGEN veta om det finns något mer / annat jag kan göra för min stackars pålle med de dåliga hovarna!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
2 001
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka