dålig i magen!

Sv: dålig i magen!

Väldigt olika. Försökte med Probimin. Funkade i två dagar sedan var vi tillbaka på ruta ett. Det som definitivt hjälpt min diarréhäst en bra bit och dessutom fixat så att gamleman som hade kolik eller kolikkänningar i december och januari inte haft en enda känning i år är Profeed. Men som sagt det är väldigt olika. Man kan ju dessutom använda vanlig Proviva som har mycket gott resultat på många hästar.

Ge hästen hö istället för ensilaget/hösilaget kan vara så enkelt att det inte håller en god standard när det gäller hygienen=varit med om det själv i tidigare stall alla andra hästar klarade av deras hösilage men inte min...

Fixade hö istället och han blev frisk;)

Obs använder nu hösilage igen men köper av en bra bonde och det har inte varit ens en tillstymelse till dålig mage

att de är lösa i magen beror på någon störning i grovtarmen, kanske fått in hösilage från ett nytt parti? lr börjat gett något annat foder?

Jag har en D-ponny vallack, med fullblod i sig. Han är extremt känslig i magen beroende på vilket hö han äter. Ända sen i höstas har han fått ett jätte fint hö som slogs i fjol. Men han är jättelös i magen och det bara rinner. Har provat med 1/4 jäst om dagen tillsammans med havrefri müsli. Men efter mer än en vecka har det inte hjälpt, har ökat på lite mer på jästen nu en vecka, men fortfarande ingen reaktion.. Han går på lösdrift och har också fri tillgång på halm..

Det skulle vara jätte skönt om vi kunde slippa det här nu, det är bara den här vintern som vi inte fått det att gå över :/

testa att ge 1 d naturell yoghurt per dag, hjälper jättebra till mitt fbl =)

Jag har provat allt till min häst då det enklaste var att hon fortsatte på hösilage, men från den dagen jag köpte hö istället och gav henne blev hon bättre och bättre för varje dag och nu är hon torr och fin i magen!! Köp hö! För hästens skull se till att hon i alla fall får hö när hon är själv och så får hon väl ha hösilage ute med andra hästen...

*kl*

Hade problem med min nya häst också. Gav en kur proequo, och det hjälpte!! Men när den var slut så kom det igen... pratade då med veterinär. Hon sa att om något har hänt så att magen förstörts så krävs det minst 4 veckor med tex proequo för att återfå balansen!! Hon rekommenderade oss att ge hästen proequon , eller prova med bakjäst. Bakjäst fungerar dock inte på alla hästar... Vi provar nu med bakjäst eftersom det är bra mkt billigare... hon fick först 2 pkt om dagen, nu 1 pkt, hon verkar mycket bättre i magen nu!! =)
I vårt fall tror vi att hon inte tål hösilaget och/eller övergången från föregående ägare blev för hastig och därför blev det fel i magen, så håller tummarna för att hon fortsätter må bra även när kuren är slut, men minst 4 veckor ska hon få nu!! =D
ps.

Jag har provat med yoghurt förra hösten/vintern, men han är lite kräsen och vägrade äta det. trots att man hade så lite yoghurt och mer Müsli.. Inte heller när man sockrade hjälpte det. :confused:

nej det brukar inte älska det alltid. Man akn alltid blanda i lite honung så brukar det gå ned eller morötter =)

Höj givan av silaget! Det kanske låter fel men det brukar göra susen.
Sen 1/4 bakjäst i ett par veckor!

Prova med Proequo eller Proviva. Hjälpte dock inte på min häst men hon hade ett annnat problem än vad din har tror jag. Hon tålde inte hösilaget vi hade så jag gick över på hö. Din verkar mer som om det skulle kunna vara tarmbakterierna som behöver hjälp av lite godartade som finns i Proequo..Två stycken "paket" räcker i tio dagar och kostar 500 kr.Provivan är ju billigare men inte riktigt så anpassad till häst...När du ger av Proequon ska all kraft tas bort. Om han inte äter den "fil liknande" konsistensen kan du strö på lite av hans ordinarie kraft foder. men enligt vet ska egentligen för bästa effekt bara ges grovfoder.

Ska prova med lite honung.. Morötter brukar han få i vanliga fall också blandat. Så jag tror inte det gör nån skillnad. Men ja testar med det och så får vi se resultatet.. Har hört att kli ska vara bra med?..

Har tyvärr inte kunnat ställa en ordentligt foderstat för att vi har två sorters hö till 2 hästar och inget är analyserat..

Vart får man tag på Proequo? Har funderat på att ringa vår veterinär och fråga lite. Men om det kommer att fortsätta med hans magproblem vill man ju inte lägga ut hur mycket pengar som helst. Tycker det borde finnas nått alternativ som inte är så dyrt. Om vi nu vet exakta anledningen till att han är så dåligt i magen..

Avföringen i sig är ju helt okey, runda fasta bollar. Men det rinner i hela baken på honom och så kladdar det ihop hans tjocka päls. Inget vidare bra.

Hej,
jag lade en tråd tidigare om mitt shettis-sto där jag inte fick ngn ordning på magen.. Hon får hösilage och lite, lite krossblandning.
Har provat det mesta och inget har funkat..
Så fick jag tips på vanlig bakjäst (blåa paketet). Hon får ½paket om dagen och det tog 4 dagar, men sen har hon varit helt OK i magen.:banana:

Enklast är att du googlar på proequo så får du fram var det säljs närmast dig.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Hej! Jag har googlat och sökt här på buke, men hittar inte riktigt det jag söker. Så jag postar en egen tråd :) Jag ger min häst...
Svar
12
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka