dålig i magen!

E

emmajonsson

hej

mitt fullblodsto är riktigt lös i magen det bara sprutar:eek:
jag ger hösilage(lite halvblött)
och så ger jag henne lusernpellets och betfor.
jag har en teori om att det blir för blött och hon behöver torrare foder.

ska jag köpa hem hö och/eller annat krafftfoder som tex lusernhack?lite confused???:S

hon är ju väldigt känslig i magen har jag märkt och hela hästen är skitig på ben,svans,rumpa...:/

för enligt min erfarenhet vad jag fått lära migom lusernpellets är att man måste blöta det.stämmer det?

tacksam för tips:)

Sv: dålig i magen!

jag blöter inte lusernen, tror det beror lite på hur din häst äter. mina äter lååångsamt och tuggar väl, slänger de i sej maten så är det kanske mindre bra att ge torrt. testa att ge a-fil några dagar om hon är krasslig i magen, det brukar hjälpa. 1-2 dl/dag...

Knepigt det där, mäjligen om det blir för blött i kombination? Om det bara sprutar om henne undrar jag dock om inte något mer är fel, problem med bakteriefloran i magen kanske? Hur länge har det pågått? Började det i anslutning till något foderbyte?

Om det bra rinner och pågår länge behöve rman väl göra något mer drastiskt (veterinär eller kanske probiotikakur) om det färemot är lite lös mage kan du fundera över fäljande:

Kan du köpa lucernhack i stället för pellets och se om det torkar upp?
Prova utan betfor ett tag?

Min häst blir lite blötare och gasigare i magen när han får betfor och ganska blött silage samtidigt. Han blir dock inte speciellt lös mednfår "blöta fisar". Blir betydligt bättre om jag ej ger betfor med kraftfodret faktiskt.

Senast ändrad:

Prova höja givan av ensilage, dvs om den får i sig mer. Lösa magar beror oftast på för liten giva.

Lägger bara in ett tips på att snabbt årgärda lös mage....
Ge hästen ett kvarts paket vanlig bakjäst (färsk) i en vecka eller två.
Jättebra, ofarligt och billigt!!! :banana:

det är inte alla hästar som tål ensilage, vi har en sån kille i stallet.
Han får hö och betfor samt foderjäst på kvällen.
Luzern tål han inte.
På dagarna går han med de andra hästarna och får då ensilage.
Han blir mycket bättre men inte helt bra i magen.
Bara ensilage går inte alls, blir jättelös i magen.
Helst skulle han äta bara hö men då skulle han få gå själv vilket inte är ett alternativ om han inte skulle bli extremt dålig i magen.

Min första tanke var att ta bort ensilagen.
Ge torrhö istället. Bakjäst fungerar finfint. Och a-fil.
Jag diggar inte ensilagen alls...

hej

mitt fullblodsto är riktigt lös i magen det bara sprutar:eek:
jag ger hösilage(lite halvblött)
och så ger jag henne lusernpellets och betfor.
jag har en teori om att det blir för blött och hon behöver torrare foder.

ska jag köpa hem hö och/eller annat krafftfoder som tex lusernhack?lite confused???:S

Jag tror inte att hästen blir lös i magen för att det är mkt vatten i fodret om det är så du menar. Men däremot för att den kanske får för lite grovfoder. Om du har ett blött ensilage måste du ju ge mkt mer än tex hö. Då kan det nog bli så att den inte orkar äta så mkt som den borde.
Lusern är ett grovfoder. Det är snällt mot magen så det är inte fel. Jag hade inte gett kraftfoder till en häst med dålig mage. Det mår den nog inte bättre av.

Men det är viktigt att få rätt på det. Om den är mkt dålig i magen och har varit det ett tag är det kanske inte fel med ett samtal till veterinären.

Hade samma problem på min häst (arab) när han gick på bete, det bara rann av han och så fort han fes så sprutade det ut vätska.:grin: Började med att ge han A-fil i stora mängder, och det hjälpte så länge han inte gick på bete. Så fort jag släppte ut han, så började det om igen. Hittade då något som heter fiberplex. Man ska ge hästen det två gånger om dagen och max i 6 månader. Det innehåller bakterier och jäst (död tror jag), sen dess har min häst varit kanon i magen, inget kladd på ben eller lösa fisar.:D:rofl:

Kommer inte ihåg vem som var tillverkare, men du hittar det på google och säljs av granngården..

okej.
hon slänger i sig maten väldigt så det är nog nget alternativ att ge torrt då.
tack för tips om filen ska testa det från och med imorgon:)

tack för alla tips!:D

hon får som sagt fri tillgång på hösilage och äter inte mkt krafftfoder.
ger henne,halvt mått krafftmått och ett krafftmått lusernpellets blött om dagen.
hon har varit såhär länge i magen men nu är det mkt värre.
känslig i magen antagligen.
svårt att ge hö då den andra hästen hon går med har astma och fåpr ej äta hö och måste ha silage.
men ska slå en signal till veterinären imorn bitti så får vi se vad hon säger!:)

Du kan gå någon sida bakåt i Hästvård och se att jag har samma bekymmer, har testat massa kockelimox nu i 2 veckor och tröttande igår och köpte Microbalans, typ mag och tarmbalans. Köp och testa det, borde vara den bästa lösningen om du inte bör lägga om foderstaten.

Annars brukar jag ge bakjäst, men märkte ingen skillnad denna gången.

har du kollat så hästen inte har grus i magen? Den ena hästen här blir otroligt lös när han har grus i magen, medan den andra har perfekt konsistens tills han får kolik. du kan kolla genom att ta lite bajs i en plastpåse eller bättre en plasthandske, häll på vatten, blanda och vänta en minut. Om det finns grus i magen syns det i påsen, gruset sjunker till botten i påsen.i så fall ge sen en kur av loppfrö. hoppas det löser sig för dig.

har du kollat så hästen inte har grus i magen? Den ena hästen här blir otroligt lös när han har grus i magen, medan den andra har perfekt konsistens tills han får kolik. du kan kolla genom att ta lite bajs i en plastpåse eller bättre en plasthandske, häll på vatten, blanda och vänta en minut. Om det finns grus i magen syns det i påsen, gruset sjunker till botten i påsen.i så fall ge sen en kur av loppfrö. hoppas det löser sig för dig.

okej:)tack för tips och rådgivning allihop:)tacksam:D

Hej!

Jag känner en som har haft samma problem. Hon började att blöta ensilaget. Hon hade ganska fint ensilage, men hon spolar bort något som gjorde att hennes häst blev bra i magen. Det låter jätte konstigt men hon fick resultat efter bara några dagar.

Det kan vara värt att prova. Hoppas din häst mår bättre.

En häst får inte diarré pga blött foder. Då skulle den ju inte kunna dricka heller... :angel:

En diarré beror på en störning i tarmen. Den kan komma sig av att hästen får en felaktig foderstat med t ex för lite grovfoder, att hästen ätit ett parti av hösilaget som varit skämt, att hästen gnager i sig olämpliga växtdelar i hagen (vanligt vintertid när utbudet är litet, då äter de även sådant som de annars undvikit), virus osv.

Har hästen stått på samma foderstat under en längre period (flera veckor) så finns ingen anledning att ändra något. Rikta istället in dig på att återställa miljön i tarmen, läs gamla trådar för tips!

Lycka till!

Ge Probimin. Min erfarenhet är att microbalans inte hjälper men däremot funkar probiminet. Det finns att köpa på kliniker.

Finns ju ngt som ska likna proviva fast till hästar .. tror det heter Proequo. har dock inte provat själv så har ingen erfarenhet av det. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 781
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Hej! Jag har googlat och sökt här på buke, men hittar inte riktigt det jag söker. Så jag postar en egen tråd :) Jag ger min häst...
Svar
12
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka