Dålig hoppsits

T

Tregly

Hej! :) Jag är en tjej på 14 år som har ridit i 8 år. på min förra ridskola som jag red på dom första 7 åren har det verkligen stått still. De 2 sista åren lärde jag mej ingenting. Ridläraren glömde ofta att jag fanns med på ridlektionen. hon gav mej aldrig tips när det gick dåligt, eller visade hur det skulle gå bättre. Och jag var väldigt feg när jag skulle lära mej att hoppa. Då koncentrerade jag mej bara på att komma över hindret och inte på hoppsitsen. Jag visste att det såg hemskt ut när jag hoppade. (jag tappde tyglarna, stutsade på hästen osv...) Men ingen berättade hur jag skulle göra. Och det märker jag nu! Sedan ett år tillbaka så har jag flyttat och bytt ridskola. Jag har sett filmer på när jag hoppat, och tyckt det sett dåligt ut. Jag får inte till någon hoppsits. Jag ställer mej upp men vågar inte luta mej framåt eller böja på armarna. Jag tror att det är där som problemet sitter.
Min granne har världens bästa ponny som hoppar allt! <3 Jag tränar med henne på helgerna. På lördagen blir det dressyr eller uteritt. På söndagen blir det bom/hoppövningar.
Fast med denna fantastiska ponny har jag vågat hoppa 60 cm. Ponnyn störs inte av min sits. Den stör inte hästen. Men Det stör mej att den är så ful. På tävlingar så blir det pinsamt. :o

Har nån bra tips på hur jag ska få till hoppsitsen? Balansen har jag inga problem med nu, bara när jag var på den förra ridskolan.

Sv: Dålig hoppsits

Träna lätta sitsen från marken, kanske med hjälp av en instruktör? Finns många övningar för att förbättre den lätta sitsen!

t.ex stå i lätt sits i skritt, trav och galopp..

Ta mantag, ev stigläder runt halsen så du kan ta tag i om du blir säkrare av det. Hoppa inte högre än du känner att du är redo för. Slappna av och våga lita på hästen. Blir du säkrare kommer du slappna av, vilket leder till mer kontrollerade rörelser ;)

kortare läder mantag långt fram på halsen blicken fram och bara lätta lite ur sadlen. overdriv hindet, hoppa som om det var 1m till^^
härma hoppryttarna på tv, träna sitsen i skritt trav och galopp. och VÅGA MER!!! rid barbacka och flängrid som en galning över fälten några gånger så kommer självförtroendet:) finns inget härligare och mer upplyftande än en barbacka galopptur på ett öppet fält, man slipper bry sig om sits och framåtbjudning och bara rida naturligt. bra barbacka sits= bra dressyr sits med stilla ben= bra ballans över hindret med stilla ben.
lycka till och låt dig inte hindra dig själv^^

Ta tag i manen, ställ dig upp och ta stöd i stigbyglarna!
Innan jag började rida barbacka så hade jag en ganska dålig sits, oknutna händer, tårna nedåt, ouppsträckt rygg. men nu när jag har ridit barbacka på en (eldig) häst har min sits automatiskts förbättrats, enormt! Och tack vare att han är väldigt framåt och att jag har ridit på honom så länge så har jag blivit mycket modigare för att jag litar på honom. vilket bara har lett till positiva saker :D Nu kommenterar inte min ridlärare NÅGONTING om min sits, eller hur jag rider längre. Så prova att rida barbacka på en häst som du litar på. sedan kommer du att bli modigare och duktigare. SEDAN kan du börja använda sadel och fokusera på sitsen. (då har du säkert redan jätte bra hållning)

om du inte ridit barbacka så mycket innan så kan du använda en såkallad"kamel -drivar -sadel/kudde" eller en fegis-rem runt halsen som man har på galoppörer.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII