Dålig galopp?

Yrja

Trådstartare
Såg för första gången w-tävlingar irl nu i helgen. Det var väl mest amateur och youth-klasser. Ngt som jag la märke till på nästan alla hästar var att de hade väldigt dålig galopp, och ibland även trav. De gick framtunga och orytmiskt, såg ut som om de vilken minut som helst skulle snubbla av till trav och ibland undrade man om de gick rent. Det var främst de kraftigare hästarna, de nätta hade oftast helt ok galopp. Traven såg ibland ut som en blandning mellan trav och skritt, även den orytmisk och oren.

Ska det se ut så? Jag var inte den enda som reagerade, och man blev till slut mer förvånad om man såg en bra galopp, än en dålig.

Är helt okunnig inom westernsvängens alla regler så därför frågar jag.

Jag rider på samma sätt med min travare och tom han går bättre. :o
Lägger till att detta var en endast var rena american quarter (AQHA).

Sv: Dålig galopp?

Ja, självklart ska galoppen ska se oren, framtung och orytmisk ut :angel:. Skämt å sido; tycker frågan var konstig. Dessutom skriver du själv att det var mest amateur och youth- ryttarna kanske var nybörjare eller också outbildade hästar. Galoppen är ju det som tar längst tid att komma tillrätta med och särskilt om du har en tung häst...

Finns det dumma frågor? :o *nu gjorde jag det gen* :D
Jag kan inte veta om galoppen ska gå i ett lugnt tempo och man därför vill ha den på gränsen till trav. Samt samma sak i traven - jogg - ex. jogg. Där såg det ut som om de först lät hästarna gå på gränsen till skritt och sen ex. jogg var vanlig trav. Finns så mycket dumheter så det hade inte alls varit helt ologiskt i mina öron. Western är kanske en gren för sig lixom.

Annars tyckte jag att resten såg fint ut, bra stopp, byten, spinning, skänkelvikningar mm. Galoppen såg så väldigt mycket sämre ut än allt annat så man visste inte riktigt om det skulle vara så eller inte. Dessutom kan jag inte förstå hur hästar kan gå så orytmiskt i galoppen, och tas ut på tävlingar. Och nu har jag iof inte ridit speciellt många quartehästar, men hur svårt är det att få en bra galopp? Tycker nog att stoppen måste vara mer komplicerad isf, och dem gjorde de ju bra.

Men då vet jag... :bow:

*tillägger att jag inte kritiserar westernridningen, förstår bara inte hur man tänkt i detta fall - men inget säger ju att jag måste förstå för att något ska vara rätt* ;)

Vet inte riktigt hur det ska se ut heller men......jag fick höra/lära mig nyligen att westernridna hästar oftast är väldigt markbundna.
Kanske för att de inte rids i samma form som "vanliga" hästar, de går ju ganska lågt med huvudet.

Är det då också nybörjar ryttare och hästar som inte kommit så långt så kanske de ser lite konstigt ut.

Vet inte om det är så men skulle kunna tänka mig det i alla fall.

Har också reagerat på det där!

Märkte det på min egen häst, en stor kallblodstravare. När man rider honom i trav känns han hur lätt som helst. Lugn och fin trav, inget i händerna och stannar bara man ber om det. Hade tyckt det borde se rätt fint ut, men när jag bad en vän rida honom såg han jättekonstig ut :crazy:
Hela bakdelen var typ stötig eller såg stötig/ryckig ut, trots att det känns jättemjukt när man sitter på. Alltså såg det nästan ut som att traven blev oren.

Antar det är det typ så du menar fast med galoppen. Ingen aning varför det blir så, men vissa hästar kanske bara ser ut så? Fast det inte känns?

Har inte ridit någon sån häst i galopp så jag ska inte säga något :D

Hej!
Det finns inga dumma frågor. ;)
I vissa westernklasser, speciellt pleasure, ska hästen ha en mycket långsam jog (långsam trav) och lope (långsam galopp). det stämmer också att många Quarter hästar är väldigt markbundna i sina gångarter, allt för att det ska vara så bekvämt som möjligt för den som rider. Det ska vara ett nöje (pleasure) att rida dem.
Dock ska gångarterna vara rena och rytmiska, och hästen ska bära sig i en naturlig form.

Tyvärr ser man ekipage som, precis som du beskrivit, har orena, orytmiska gångarter :( men jag är ändå under uppfattningen att trenden håller på att vända och att man börjar premiera bra rörelser istället för de som släpar bakbenen efter sig. :bow:

Hoppas att detta har rett ut några frågetecken åt dig.

/Anna-Maria

Tack för alla svar.. :bow:
Alltså är det inte mina ögon som spökar. :D Tror dock att man borde kunna få även en sån häst att gå bättre än vad de gjorde där. Men man kanske väljer att jobba med andra saker. Och som sagt, det kanske känns helt annorlunda från hästryggen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar