dålig ensilage?

PrittePuff

Trådstartare
hur vet man om ensilaget har blivit dåligt?
Jag vet ju att ensilaget börjar lätt brinna om det har stått öppet ett par dar för länge.
Men nu tycker jag att mitt har varit öppet ett längre tag utan att jag har märkt nån värme alls i balen. Finns det andra tecken på att det börjar bli dåligt så man inte kan ge av det?

Anar en svag lukt av vinäger idag. Tror inte det luktade så innan. Annars ser jag inga fel på det alls. Kan det va dåligt?
Eller vad ska jag kolla efter?

Sv: dålig ensilage?

Det är litet grann som med mjölken i kylskåpet! Mjölken kan med rätt hantering hålla längre än bäst-före-datum. Lukta och känn...

Förvarar man ensilaget svalt, mörkt och i en ren miljö så kan den öppnade balen hålla sig länge.

Så här får du en garanterat dålig ensilagehantering:

* Flytta runt balarna ofta så att plasten skadas
* Ställ den öpnade balen där fåglar, råttor och andra djur förorenar
* Lämnar kvar plasten över en del av balen
* Låt det regna och snöa på ensilaget

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?