Dålig bjudning

L

link

När jag hoppar min ponny utomhus på någon åker eller liknande så har hon jättebra bjudning och hon suger verkligen tag i hindren och hoppar jättebra. När jag är inomhus så känns hon genast mer loj. Hon har väldigt dålig bjudning i början men i slutet på passet så brukar hon alltid komma igång och hoppar då jättefint.

Några tips på hur jag kan hitta bjudningen även inomhus?

Sv: Dålig bjudning

Om du har möjlighet till att galoppera på en äng eller väg så kan du kanske prova med att "elda upp" henne, genom att ta en explosiv galopp på ängen eller vägen precis innan du ksa in i ridhuset? de flesta hästar brukar tända till efter en snabb galopp (dock inte lång, som tröttar ut hästen).

Kan vara värt att prova :)

Det är dessutom bra att väcka upp hästen även inne i ridhuset, släpp fram henne längs med ena långsidan. När du släpper efter och ger skänkel ska hon framåt DIREKT. En hopphäst ska vara vaken ;) Min ena ponny hade noll hoppvilja när jag köpte henne, nu kan jag knappt hålla henne längre :D Varierande övningar och inte hoppa alltför ofta :)

Du fick bra tips från de som skrev innan. En annan sak är att inte hoppa för krävande inne, hoppa lägre serier och studsar. Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat