Dålig andedräkt!

S

Sockeplast

Min omplaceringskatt har väldigt dålig andedräkt sen han kom hit och den har inte blivit mycket bättre, verkar inte alls bra, det kanske är matrester som ligger och ruttnar eller så. Och sen är det ju väldigt omysigt också.. Vad gör man om den vägrar tandborstning? Kan man gå till veterinären och be dem göra rent eller nåt? Eller finns det någon enklare lösning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig andedräkt!

friska katter ska inte lukta illa i munnen, tandborstning pa katt har jag aldrig hort om. daremot torrfoder som 'rensar' tanderna. han kanske har en infektion i hals eller mun nagonstans? ring en veterinar och fraga!

Titta katten i munnen och see om tandköttet ser rött och inflammerat ut eller om tänderna har beläggningar, om den har något av ovanstående bör du ta den till vet så de får göra en bedömning omgående.

De flesta katter behöver få tandsten skrapat ibland (oavsett vilket foder de äter, tyvärr är inte torrfoder ett så gott skydd som många tror) och det kan vet göra under en lätt narkos.

Du kan ge katten råa kycklingvingar ibland för att underhålla tandhälsan, "Plack off" (ett pulver på alger som finns att köpa hos vet el i djuraffär) är också bra för att hålla kattens mu friskare.

Jag har tittat i munnen flera gånger, men tandköttet ser inte inflammerat ut. Men sen så är det svårt att se ordentligt överallt då han inte tycker det är vidare kul och är lite besvärlig. Men jag ska ringa veterinären och boka tid hursomhelst, för jag har ändå tänkt åka och hälsokolla honom snart, jag har ju nyligen skaffat honom så. Så då tar jag det på engång!

Tack för tipset med plack off, det ska kollas upp. Men frågar nog veterinären också.
Rå kycklinglår har jag redan precis börjat med! :) tycker att det har hjälpt lite redan faktiskt! och jag håller med, tycker inte heller att torrfoder är det bästa..

Senast ändrad av en moderator:

Plaque off funkar jättebra till hund :) En liten burk (runt 80gr) räcker ett år till katt och kostar mellan 139-179kr :)

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama