Dagstorp 1/6

Sv: Dagstorp 1/6

för mej gick banhoppningen och terrängen jättebra och felfritt!

dressyren kändes väldigt bra men fick riktigt låga poäng, tyckte inte att han gick fram öht och att han var aldleles för låg, själv tyckte jag att han slappande av ordentligt då det har varit ett stort problem så mycket besviken efter poängen.

dock ser jag att jag fick 2,8 i straff på terränge och hade alltså tiden 3:16. fick jag de straffen för att det gick för långsamt eller? :p

gabby_ossi: la direkt märke till din ponny, synd att ni rev på banhoppninen

Såg att en fotograf promenerade i terrängen, någon som vet vem det var och hemsida? om det nu inte var en förälder eller liknande men han hade väldigt mycket prylar med sej :p

*kl*

Så nu var andra starten i 100 klass avslutad. Han gjorde en bra dressyr, något lågt dömd, felfri hoppning även om han var extremt taggad :crazy: och slutligen en felfri terräng med lite tidsfel.

Efteråt så kan jag gräma mig att jag skrittade genom vattnet :mad: eftersom det gjorde att vi missade en rosett...

Men på det hela en bra tävling och en duktig häst

STILL0660.jpg

STILL0661.jpg

STILL0668.jpg

Är inte 1.5 min. mellan starterna lite väl kort tid i Deb ?

Med ett eller 2 stopp blir man ju lätt ikappriden och detta ställer till problem för både ryttare, efterföljande
och hinderdomare.
Emellanåt var det 4 ekipage samtidigt på banan och det är väl inte heller så bra ur säkerhetssynpunkt ?!?!

I TR rekommenderar man 2-3 min. mellan starterna.

1,5 min är helt ok tycker jag om det handlar om en optimaltid på ca 3 min.
Med längre tid mellan starterna så får man välja att lotta bort starter.

Ur säkerhetssynpunkt så anser jag att man ska klara rida åt sidan etc om inte så varna för farlig ridning. 4 på banan samtidigt måste varit väldigt speciellt, på en så kort bana. Var det ponny då?

Ett stop brukar "kosta" 15-30 sek om det inte är ngt speciellt. När ett ekipage får två stopp så kan det bli trångt men det gäller såklart att lära sej rida åt sidan när man är den som stoppar. Och numera är det ju ut vid 3 som gäller. Flera struntade i det och red vidare. Varna dem!

Du fick straffen för att du red för långsamt jmfrt med optimaltiden.

Ang dressyren så dömer den domaren hårdare på de som ligger över 60 straff. (Är generös på andra hållet så man kan väl säga att hon använder skalan mer än andra. Nackdel dock när det gäller kval etc.)

1,5 min är helt ok tycker jag om det handlar om en optimaltid på ca 3 min.
Med längre tid mellan starterna så får man välja att lotta bort starter.

Ur säkerhetssynpunkt så anser jag att man ska klara rida åt sidan etc om inte så varna för farlig ridning. 4 på banan samtidigt måste varit väldigt speciellt, på en så kort bana. Var det ponny då?

Ett stop brukar "kosta" 15-30 sek om det inte är ngt speciellt. När ett ekipage får två stopp så kan det bli trångt men det gäller såklart att lära sej rida åt sidan när man är den som stoppar. Och numera är det ju ut vid 3 som gäller. Flera struntade i det och red vidare. Varna dem!

Så fort du har passerat 3 min. så är det i princip 3 ryttare samtidigt ute på banan och i fler fall passerade man 4 min. med ytterligare 1 ekipage ute i terrängen.

Vad händer om någon åker av och hästen kommer lös ute på banan ?

Personligen tycker jag man skall sätta säkerheten före en ev. lottning av startande.

Ang dressyren så dömer den domaren hårdare på de som ligger över 60 straff. (Är generös på andra hållet så man kan väl säga att hon använder skalan mer än andra. Nackdel dock när det gäller kval etc.)

De håller jag helt med om. Men jag låg näst sist typ efter dressyren i CNCP* domaren måste hatat Teddy eller min ridning för hon har aldrig gått så bra som hon gick i lördas i någon fälttävlans dressyr och jag har aldrig haft så här dåligt någon gång. ja fick 61,8 straff, jag trode jag skulle rida på typ 40-45. va helt chokad när jag fick protokollet och hon hade typ inte skrvit något. Å ja har kollat på film och kan inte komma på varför jag fick en 5a på mina serpentiner som va as fina(har alldrig haft något annat än 8or på dem). men jag tror hon låg bra på de andra equipange så de måste vart något hon inte gilla.

Nejnej, jag red Debutant så jag menar att det knappt var någon skillnad på Debutant Kat I och Debutant Kat II!
2 hinder skiljde, med ett liite högre för Kat I och ett ngt lägre för Kat II. Sedan hade Kat II nästan svårare i vattnet, eftersom de skulle hoppa huset efter vattnet (på banvisningen sa de att huset skulle flyttas, men det stod kvar, så antingen fick Kat II rida både vatten och hus eler så fick de skippa vattnet och få en konstig väg till huset :crazy: )

Ja, jag vet inte vad det tog åt honom på hoppbanan, han har gått så säkert i hoppningen hela året och hoppat jättefint, nu blev allt bara pannkaka :(
Fick inte upp någon "studs" i galoppen öht, han har varit såhär på några fältävlanshoppningar förut, men jag trodde det hade släppt nu... 2 hinder kan jag knappt minnas senaste gången han hade ner :confused:

Ja, jag vet inte vad det tog åt honom på hoppbanan, han har gått så säkert i hoppningen hela året och hoppat jättefint, nu blev allt bara pannkaka :(
Fick inte upp någon "studs" i galoppen öht, han har varit såhär på några fältävlanshoppningar förut, men jag trodde det hade släppt nu... 2 hinder kan jag knappt minnas senaste gången han hade ner :confused:

Det klassiska dressyr till hoppningproblemet, hästarna är inte lika mkt framför skänkeln som på riktig hoppning då man ridit dressyr innan. Den där hoppegaloppen infinner sig inte.

för mej gick banhoppningen och terrängen jättebra och felfritt!

Såg att en fotograf promenerade i terrängen, någon som vet vem det var och hemsida? om det nu inte var en förälder eller liknande men han hade väldigt mycket prylar med sej :p

Tror Krister Lindh var där...

Tja lite kunde man ju undra. En kompis till oss fick på sin halt betyg 5 med kommentaren Bra halt! hmmm...ok...undra vad kommentaren blir vid betyg 7 eller 8 :confused:

kan man då rida i princip hur fort man vill?
jag trodde man fick straff om det gick för fort också..

i debutantet stod det att optimalriden vart 3:06 och maxtiden 6:28(inte 100 på exakt de tiderna men iaf)
är det inte så att man ska komma in under 15 sekunder?
15 sekunder innan optimaltiden då eller?
*känner mej trög*

kan man då rida i princip hur fort man vill?
jag trodde man fick straff om det gick för fort också..

i debutantet stod det att optimalriden vart 3:06 och maxtiden 6:28(inte 100 på exakt de tiderna men iaf)
är det inte så att man ska komma in under 15 sekunder?
15 sekunder innan optimaltiden då eller?
*känner mej trög*

Du får rida max 15 sekunder för fort utan att få straff men inte en sekund för långsamt

Om optimaltiden är 3.06 så får du rida 15 sekunder för snabbt utan att du får några fel rider du däremot MER än 15 sekunder för snabbt och en endaste sekund för långsamt tex 3.07 så får du tidsfel. 0,4 straff per överskriden sekund.

Var en helt okej dag för mig och Tello dock en väldigt lång dag startade först i dressyren som gick helt okej den var utomhus och det gillar vi skarpt går alltid mkt mer avslappnat ute. Lite dålig energi tyckte både jag och domaren. Jag måste lära mig att rida lite mer framåt när han väl är avslappnad blir gärna att man sitter och mesrider för att det är skönt när han inte är superspänd. Men men 48,8 straff får väl ändå räknas som godkänt. Hoppningen kändes bra fram till 7:an en oxer med en gul grej under pålle tittade till och jag red på men hittade inget läge i huvudtaget så vi krachade i princip igenom hindret. Katastrof ridning där alltså, men resten flöt på bra. Fin terräng dock ngt långsam (som vanligt :P) slutade 10:a av 10 placerade så halkade ner ett par placeringar efter terrängen men jag är jätte nöjd ändå :)

vi lyckas aldrig fångas på bild :mad:

så jag får lägga upp en bild på precis-innan-starten-går :p
tihi.jpg

tack tilld ej och fio, då förstår jag :D

*kl*

Ojoj vad jag känner igen mig i det ni skriver! :rofl:

Min pålle kändes toppen fin i dressyren, tyckte han gjorde det bästa någonsin. Nu är han inte någon stjärna, vi har haft stora problem med att han är hetsig och okoncentrerad på banan och bara slänger sig in i övergångar, kör upp näsan och pullar hårt på bettet. Har slitit som ett djur för min tränare och han har utvecklats väldigt bra. Och igår äntligen gjorde han ett hyfsat stadigt program med helt ok övergångar. En galoppfattning blev lite hetsig, lite mot handen i halten och ett galoppinslag i skritten (hur det nu gick till :rofl:) men i övrigt helt ok! Det bästa han haft innan där han inte gått hälften så bra är 60 straff, igår 75 STRAFF!!! Hjälp vad besviken jag blev!

Hoppningen kändes han lam och ofokuserad, kom inte igång. Fick ett stopp på 6an och tryckte över han på andra försöket och rev det :( Han kändes överhuvudtaget inte nåt bra, blev väldigt off själv då och funderarde på stryka mig i terrängen.

Terränguppvärmningen kändes inte heller nåt bra. Slängde bara upp näsan och rusade och ville inte hoppa oxern. Kändes som han var väldigt missnöjd, tankarna går åter igen till att inte starta men bestämmer mig för o se vad han säger när han kommer ut på banan. Börjar ganska tittigt på dom första hindren, blir förvirrad i skogen och tyckte vita soffan var läskig så vi får ett stopp där. Men sen kommer han igång jätte fint och hoppar dom stora borden utan minsta problem :love: Ja och där slutade våran resa :rofl: Försökte få tillbaka han till pallisaden med häck men han lyssnar inte riktigt och för att inte störa hans känsliga mun mjuknar jag bara men får ett mellanläge, pållen lyckas inte taxera, stannar och står på näsan i hindret och matte glider sakta men säkert över halsen :crazy: Jag var så beredd på att språnget skulle komma. Tror han blev lite överraskad av bredden på hindret.

Bara att konstatera att det inte var vår helg och att ibland skulle man stannat hemma.

De håller jag helt med om. Men jag låg näst sist typ efter dressyren i CNCP* domaren måste hatat Teddy eller min ridning för hon har aldrig gått så bra som hon gick i lördas i någon fälttävlans dressyr och jag har aldrig haft så här dåligt någon gång. ja fick 61,8 straff, jag trode jag skulle rida på typ 40-45. va helt chokad när jag fick protokollet och hon hade typ inte skrvit något. Å ja har kollat på film och kan inte komma på varför jag fick en 5a på mina serpentiner som va as fina(har alldrig haft något annat än 8or på dem). men jag tror hon låg bra på de andra equipange så de måste vart något hon inte gilla.

Kan bara instämma inte vår helg heller. Tror nog den går till historien som den sämsta tävlingen någonsin. I stort sett allt gick åt skogen, utesluten med båda hästarna blev resultatet. I ena fallet var det mitt fel då jag tog en liten genväg mot de sista hindren:angel: Det är väl iofs lika bra att all skit kommer på samma gång..
Men vi hade i alla fall tur med vädret och inget bilkrångel för en gångs skull

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 191
Senast: Emro
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
772
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
673
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka