• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Throlla
  • Startdatum Startdatum
T

Throlla

Vet att jag läst något om detta tidigare men hittar inte tråden.
Idag så hade stoet (som skulle fölat för 2 veckor sedan) blod/flytningar som runnit längs bakbenen. Minns ej vad detta var och hur långt före fölning det kunde vara.
Någon som kan hjälpa till att återuppliva mitt dåliga minne? :smirk:

Klipper in från ett tidigare inlägg:

*Slemproppen kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen för att skydda fostret. För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan flera veckor innan, även om det hör till ovanligheterna. Den kan då även återbildas.

Slemproppen brukar se ut som en klump (kan komma i flera omgångar) av blodblandat slem. Inte helt olik tapetklister säger vissa, andra tycker den är snor-liknande.* :)

Ja, det brukar vara blodblandat slem och sen kan det komma lite blod efter, men inga stora mängder!

mitt sto ..som gick ut tiden igår... har haf lite flytningar ut efter bakbenen som e brunröda.. ungefär..typ mörk rost.. men d har hon haft flera gånger under längre tid.. säkert 2 månader tebax..
väntar på den lilla med spänning men stoet verka rinte ha nån brådska..
kollade mjölken idag o den e blaskig..ser ut som kiss ungefär..kommer den att ändra sej inför fölning o hur långt e d isåfall till fölning när den väl ändrat sej.. ???
känner mej vilsen i avelsdjungeln!

Det är säkert slemproppen som släppt 'bit för bit', den kan ju även återbildas och släppa igen!

Mjölken 'brukar' vanligtvis bli vit innan fölning, men absolut inte på alla ston!!

Den kan ändras efteråt likaväl.. så det går inte att säga när hon ska föla med ledning av den, tyvärr!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka