Dags för Svepretur och ensilageplasten!

Inte_Ung

Trådstartare
Nu så är det dags!
Jag har just dragit ut vinterns hög på ridbanan för torkning.
Den skall vändas en gång och så in i hästtransporten för vidare färd till Vidbo i morgon eller övermorgon beroende på hur jag hinner.

Har ni kört er silageplast till SvepReturen ännu?
Och hur gjorde ni?

Sv: Dags för Svepretur och ensilageplasten!

Jag lagrar den inomhus under vintern och när det är dags att åka iväg knölar jag in allt i släpet. Det är precis att det får plats, men med lite våld går det..... Kommer till insamlingsplatsen, backar till och slänger ut. Klart!

SvepRetur? :confused:

Jag har ju har ju haft HH och det är ju inte "ensilageplast" runt dom utan de är typ vakuumförpackade. Vi åker helt enkelt till återvinningscentralen med vår plast. Hur vi ska göra kommande säsong vet jag inte, för då kommer vi ha riktigt inplastade hösilagebalar.

Jag lämnade vårt för tre veckor sedan.
Körde två vändor (har nära till "insamlingsplatsen") med personbilssläpet.

Immer

Jag la huvet på sned, och så tog bonden jag hyr ligghallen med det när de körde iväg sin plast :p.

Sorterade gjorde jag dock själv.

Körde iväg vårt på personbilssläpet för ett par veckor sedan. Vi packar plasten i fyrkantiga balar mha EUR-pallar. Plastbalarna blir ca 1,2x1,2x1,2m och dessa plastar vi sedan in med mer ensilageplast. Det blev 6 plastbalar av ca 250 hösilagebalar - mycket enkelt att hantera och platssparande lagring och transport!

Nätet ska ju som vanligt packas för sig i storsäckens yttersäck (t.ex. gödningssäck).

Nu så är det klart!
Kl 14:30 i dag så var det över.
Så skönt.....

Min exmake är så rolig.
Han pekade på all plast och undrade vad alla nödlandade Spöken gjorde på ridbanan.

Min exmake är så rolig.
Han pekade på all plast och undrade vad alla nödlandade Spöken gjorde på ridbanan.

Det låter seriöst att torka plasten ju. Första gången jag lämnade returplast hade jag lite dåligt samvete för jag tyckte jag hade en del våt plast och en del smutsig plast. När jag sen såg vad många bönder lämnade så var ju min plast både ovanligt torr och ovanligt ren. ;)

Vi lagrar plasten i maskinhallen så nu har jag faktiskt torr plast ändå. Det är ju ett skit att jobba med våt plast.

Plasten skall åka i min transport ju.
Och det skulle bli överlast om den var blöt.
Och transporten skulle bli skitig.

Dessutom så brottas jag hellre med torra nödlandade Spöken när de skall in i transporten än att jag brottas med blöta dito.

Dottern påstår dock att det är Traktor-ägg-skal.

Vi hänger upp plasten (storbal) på tork i stallet innan det är dags för nästa bal-öppning efter c:a en vecka.
Därefter viker vi ihop och travar snyggt och prydligt. På så sätt är all plast torr och ligger lätt att slå spännband runt f v b i hästtransporten till Svepreturinsamlingen.
Näten i en separat sopsäck.

Vi brukar få beröm för hur vårt lass ser ut och jämför man med en del av det övriga som levererats så är det viss skillnad. Verkar som om den del bönder låter korna använda plasten till stångövningar?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 577
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud