Dags för ny utrustning...Hjälp!

Totola

Trådstartare
Så fort jag har skrapat ihop nog med pengar så behöver kusen lite ny barockutrustning. Jag är hyfsat säker på VAD jag ska ha, men inte var man får tag på det till bra pris, vilka varianter som är bäst och vad man bör tänka på vid köp.

Detta är önskelistan:
*Bomlös sadel som man kan hålla hyfsat bra balans i. Skulle vilja ha en Epona men den är för dyr.
*Spansk stång som är ganska tung och inte alltför stor i storleken (hästen ifråga kan ha 10cm-bett) inte heller alltför tjock i munnen.
*Ridkapson, helst i läder.
*Träns till kapson+stång gärna i spansk modell (strl cob om det har någon betydelse)

Vill gärna ha tips och åsikter om utrustningen och var det finns att få tag på :)

Sv: Dags för ny utrustning...Hjälp!

Någon med svar? Behöver främst veta vart man kan köpa till bra pris.

Totola skrev:
Någon med svar? Behöver främst veta vart man kan köpa till bra pris.

Jag vill också veta ;) Är just på väg att börja känna på denna typ av ridning då jag älskar att jobba hästar till sundhet :D

Fick just tips om att en clinic ska vara i en grannby om ca 1 månad och jag ska dit och skåda.

Jag kommer att ha en blandras, varmblod/new forest, och en welsh cob att jobba med samtidigt ska jag tävla western då jag anser att det ena inte utesluter det andra.
:cool:

Jag vill inte alls vara elak! Jag blir bara fundersam över en sak. :)
Men min första tanke var om du och din häst verkligen är redo för stång? Jag mindes en tråd du lagt in på ridning och letade upp den.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=536382
Och det var ju inte så länge sedan du skrev detta. Har du verkligen fått ordning på alla problem som nämns i tråden. Det var ju ganska många trots allt.

Hmm.. Det var ca 2 månader sen jag skrev det.. Men jag förstår om du är fundersam :crazy:
Min tränare jobbar på spansk stång och tycker att hästen trivs med det då det ligger stadigt i munnen och mest trycker på lanerna. Själv tar jag det försiktigt med stången men å andra sidan använder vi det inte så mycket vid ridning utan mest vid arbete för hand. Annars är det kapsonen som gäller.

Hästen ifråga har lätt att krulla ihop sej MEN det har att göra med att han spänner sej när det blir jobbigt, inte att man är hård i handen. Man kan sitta på helt långa tyglar och få samma effekt. jag skulle inte skaffa stångbett om inte tränaren rekommenderat det efter hästen och mej själv :p

Så om vi bortser från huruvida jag bör ha det eller inte (för det överlåter jag åt tränaren som jag litar på) så vore det trevligt med lite hjälp ;)

Antti skrev:
Så halvblodert är skrotat till förmån för en ny?
Då ska du ha ny sadel åxå :)
http://www.horsebows.com/saddle/saddle5.jpg
A-L fick nog tag på en sån w-sadel du har.

Jepp, halvblodet är uppsagd och åker hem i slutet av maj. Nu är det slut med att fixa andras problem... Welsh Coben är bara 1 år i maj och en riktig godbit. Åker upp till Hälsingland regelbundet för att känna in henne...ser verkligen fram emot när hon flyttar hem.

Sadeln jag har behåller jag. Syrrans häst kan ha den...Men jag ska ha en till "lillan". :cool:

Senast ändrad:

Piraja skrev:
Jag vill också veta ;) Är just på väg att börja känna på denna typ av ridning då jag älskar att jobba hästar till sundhet :D

Fick just tips om att en clinic ska vara i en grannby om ca 1 månad och jag ska dit och skåda.

Jag kommer att ha en blandras, varmblod/new forest, och en welsh cob att jobba med samtidigt ska jag tävla western då jag anser att det ena inte utesluter det andra.
:cool:
!

Du klarar dig utmärkt med din "vanliga" utrustning, förutsatt att den passar dig och hästen. Det behövs ingen specialutrustning. När jag började hade jag en vanlig engelsk dressyrsadel och ett huvudlag köpt i en hästsportaffär med ett vanligt tränsbett till. Dessa prylar hade jag ganska länge.

När hästen växte ur sadeln köpte jag en bladsadel istället. Den är inte någon "typisk" barocksadel (vad det nu är).

Sedan har jag diverse portugisiska stänger som jag har köpt för att jag är intresserad av bett. Jag använder ett av dem (av pelhamtyp) regelbundet kombinerat med "vanligt" träns ibland, "vanligt" kandar (utan krusiduller) och mitt ultimata betslingsalternativ - en helt vanlig, FUL engelsk jaktstång som av någon anledning verkar funkar på massor av hästar. Sannolikt RIDER jag väldigt bra på just den
:o

De flesta grejor som är lite annorlunda har jag köpt i Portugal. Det finns nu att köpa i Sverige. Prova att googla!

Indy

Jag hoppas ju verkligen att min w-sadel även ligger bra på coben men sannolikheten att det är så är väl inte så stor...säg den som lyckats med att få en w-sadel att passa på 3 olika hästtyper :confused: ...sån tur läser man bara om ;)

W-ridningen kommer jag inte att lämna helt för jag gillar folket och våra meatings :cool:

Hmmm jag har min w-sadel till islänning, kraftigt varmblod, tunnt varmblod och kraftig korsning....Är ju paddning man får ändra...

MercedesBenz skrev:
Hmmm jag har min w-sadel till islänning, kraftigt varmblod, tunnt varmblod och kraftig korsning....Är ju paddning man får ändra...

Det är just det som är grejen...jag har inte behövt ändra paddningen än till dessa två. ;)

Känner mej lite bortglömd här ;)
Får väl fråga tränaren vart hon köpte sitt.

Nu har jag hittat en sadel iaf som får fungera tills vidare. Bett-och tränsfrågan kvarstår..

Borglömd eller inte, mitt svar blir:

Använd din vanliga utrustning förutsatt att den passar dig och hästen!

Jag läste länken ovan. Med tanke på att du för ca 2 månader sedan (=mycket kort tid!) hade problem med att du trixade för mycket med handen, varför börja leta stänger redan nu? Tränsbett funkar utmärkt. Om hästen p.g.a. något tidigare hanteringsproblem har lättare för oledade bett finns sådana tränsbett + jaktstänger man kan justera så att stångeffekten blir mycket liten.

Man BEHÖVER inte ha spansk stång för att man rider "barock". Det är en filosofi, inte en kostym.

Indy

*Lånar knapp*
Jag har också funderat på att köpa en ridkapson men har väl inte riktigt varit beredd att betala över 1000 men nu hittade jag den här som bara kostar 600kr. Någon som vet om den är ok?

kapson%20sv1.jpg

Produktbeskrivning: Spansk kapson med 3 fasta ringar. Oledad. Smäcker modell av mjukt läder. Svart eller brun.

De borde väl inte behöva vara dyra för att vara bra? :crazy: Finns ju bara själva metallskenan man kan köpa och sy på men jag är inte så händig av mej :p

Indiana Jones:
Frågan var inte om huruvida jag klär min häst i barockkostym eller inte, utan vilken utrustning som är prisvärd och bra. Hästen fungerar bra på stång, särskilt vid arbete från handen. Annars hade jag aldrig ens tänkt tanken.
Som sagt jag litar på min tränares omdöme och det är hon som föreslagit spansk stång + kapson. Själv hade jag föredragit tränsbett eftersom jag är mest van vid det men hästen fungerar bättre på stång + kapson.

Liknande trådar

L
Ridning Jag vet att det finns äldre trådar om detta men tyckte inte jag blev så mycket klokare av att läsa dem så jag försöker med en ny tråd...
2
Svar
23
· Visningar
4 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka