Dags att skaffa verktyg

tanten

Trådstartare
Det har blivit april och i den här månaden ska jag få tillträde till mitt torp. Men - som stassing har jag inga verktyg alls kvar. Från att förr ha haft ett fullrustat tvåtraktorsgarage till nu bara en halvfull liten verktygsväska. Jag måste skaffa grejor. Men vad ska jag köpa och vad är onödigt?

En slipmaskin till tapetväggarna är ett måste - men vilken sort och storlek? En lasermätare för att få lod, våg och avstånd - är det vettigt? Eller ska jag hålla mig till vattenpass och tumstock? Finns det något jag bara måste ha?

Hjälp en vilsen tant som med viss skräckblandad förtjusning bläddrar i kataloger från BILTEMA, Clasisjön och Jula...

Sv: Dags att skaffa verktyg

Jadu, jag hade köpt de verktyg jag är van vid, men vattenpass med magneter är guld värt om man ska snickra själv, :) Och en rejäl skruvdragare som inte dör redan efter 1 timmes jobb.

Lite beroende på hur grov renovering som ska göras så, dessa hade vi stor nytta av när vi renoverade släktgården:

* Klinga
* Skruvdragare + borrsats
* Lasermått + vattpass
* Klassisk fogsvans
* Tapetlinjal + vassa tapetknivar
* Hammare, skruvmejsel och en tumstock
* En uppsättning bra penslar
* Morakniv
* Slipmaskin modell mindre, vi köpte en billig en på Coop. ^^

Samt mer skruv, spik och kabelklämmor än vad man rimligtvis kan tänka sig. :angel:

Tack, noterar listan! :laugh:

Jag ska bara fixa ytor. Måla och tapetsera. Allt är i gott bruksskick men behöver göras fint igen.

Vad skoj! Vi har precis köpt oss en liten gård också, så i början på juni är det bara att kavla upp ärmarna och börja på att renovera igen. :)

Sandpapper + kloss glömde jag - ovärderligt vid målerier av snickerier och dyl!

skall du slipa mycket väggar skulle jag överväga att hyra en riktig slipmaskin på cramo eller dylikt, det är billigt och spar oerhört mycket tid. Tid är pengar, och kan du slipa alla tapeter och väggar på en helg istället för två veckor så tycker jag gott det kan få kosta en tusenlapp att hyra maskiner (dubbla boenden är inte billigt det heller).

Golv lär väl också bli aktuellt att slipa? Samma sak där, HYR maskin.

en vettig skruvdragare med snabbladdare och 2 batterier slår jag ett slag för, ett riktigt långpass, du kan köpa bra kvalitetsgrejjer billligt på blocket av byggare som gör sig av med saker av en eller annan orsak. Jag skulle även köpa sladdbundna maskiner på detta viset (batterier är dyra att byta).

bor du i betonghus så är en riktig slagborr ett måste, och då finns det inte så många alternativ till en hilti.

ska du bara måla och tapetsera så förstår jag inte vad du skulle ha för behov av massa maskiner och verktyg.. bortsett slipmaskiner som jag ändå skulle hyra. Sedan att de däremot är bra att ha verktyg och maskiner för framtiden är en annan sak, då kan man ju köpa de pö om pö vartefter behoven dyker upp.

Däremot tycker jag lasern är ovärdeerlig när man skall sätta klinkers och kakel, om vi pratar ytskikt.

Förr eller senare kommer alltid någon och säger "ska du köpa verktyg så köp kvalitet". Jag vill med kraft invända mot det.

Jag antar att du tänker dig att fixa till det här torpet, inte att inleda en karriär som hanverkare? I så fall räcker det gott och väl med redskap och maskiner som inte är av något särskilt märke.

Om du ska bygga något halvstort i trä (tex en altan eller så), skulle jag dock rekommendera en bra skruvdragare. Det är det enda verktyg som behöver vara bra för att fungera, enligt min erfarenhet. Särskilt kvinnor bör ha en bra skruvdragare så man slipper be om hjälp i ett kör. Där skulle jag inte snåla mer än jag måste, faktiskt.

Torpet är väl inte av betong, men om du behöver en slagborr så behöver den absolut inte vara bra/dyr för att duga för normala behov. Jag har billigaste byggmarknadens billigaste sort, och den funkar superbra (men funkar säkert inte för 200 000 användningar, men jag borrar ju inte särskilt ofta).

Nja, mitt gamla timmerhus är byggt av stenhård, senvuxen furu och där böjer sig spikarna och min gamla slagborr drog sin sista suck och fick lämna in. Proffsskruvdragaren fixar inte virket utan det ska till en rejäl maskin, så jag har bytt upp mig till en slaghammare för att kunna dra i ngt alls i de här stockarna. Men som redan sagts, det går ju att hyra istället för att köpa.

Hade stockarna varit av snabbvuxen åkerplanterat skitvirke hade min gamla nog räckt bra ett tag till, men gamla torp kan ha stockar som står emot det mesta. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka