Dags att ge upp?

Sv: Dags att ge upp?

Jag har fått många bra tips. Dock måste jag tillägga att han har inga problem att stå och titta på bilar vid sidan av vägen, då är dem inte farliga. Det är när dem kommer på samma väg, framifrån eller allra mest bakifrån som dem är farliga.

Men vi tar det lite i sänder. Har börjat om från noll och hoppas att jag innan nästa sommar kommit lite längre :crazy:

Har inte gett upp helt ännu......

Att ha hästen i hage bredvid vägen har aldrig hjälpt min häst. Hon blir orolig och rädd när de ska köra förbi henne bara någon meter ifrån. Kör de förbi 10-15 meter ifrån är det helt lugnt. Trots att jag har haft henne i hage där lastbilar, bussar och annat stort kör förbi, i över två år. Men det fungerar säkert på andra :)

Har faktiskt funderat på bomull/fetvadd i öronen, men tänkte att då kanske jag bara skjuter upp problemet.

Som nån annan sa , det är inte att skjuta upp utan se det som ett hjälpmedel..som att du sätter på grimma så han följer, träns o sadel så du hänger med, lås på grinden så han håller sig i hagen etc....etc

Köpte för snart ett antal månader sedan en islandsvalack som inte var helt trafiksäker. Trodde i min enfald att detta var något som vi skulle kunna träna upp.
Jag har ridit honom efter vägen och vid två tillfällen har han skenat vid möte med bil, annars har han mest bara gått och ställt sig i diket. Har även ridit ut med sällskap och han blir rädd då också.

Jag har promenerat med honom mycket efter vägen och i början var han spänd men ju mer vi gått desto bättre har det blivit. På senare tid har det gått jättebra att leda efter vägen, han har knappt brytt sig om vi mött en bli......

.......tills nu.....

Igår gick det käpprätt åt skogen. Första bilen lyckades han slita sig loss och sticka. Mest för att jag inte var beredd, trodde han skulle stå still och höll väl inte tillräckligt hårt. Sen fortsatte samma visa för varje bil, men nu var jag beredd och han kunde inte dra iväg. Men det känns ju inte kul ändå.

Vad var då annorlunda mot för förut? Jo, det regnade och bilar som kör på blöt asfalt låter mycket mer.

Just nu känner jag mig bara uppgiven. Det kanske är dags att inse att jag tagit mig vatten över huvudet och ge upp. Eftersom det inte går att ta sig till någon hyfsad ridväg utan att gå en kort bit efter en liten 70-väg så vet jag inte hur jag ska lösa detta? Alternativen är att fortsätta kämpa på eller helt enkelt se sig besegrad och sälja honom till någon som fixar att träna bort detta.

Går det överhuvudtaget att träna bort denna rädsla? Han är ändå 12 år?

Detta kanske låter lite knäppt MEN min häst hade ungefär samma problem. Hon var rädd, stack, sparkade på bilarna osv. Tillslut vågade jag inte rida på vägen så jag kollade med en kille om han ville köra med traktorn i hagen och tillslut sket hon i traktorn och vill gå och hälsa. Kanske värt att pröva :D ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 710
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: aiquen
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 309
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar