Ankan

Trådstartare
Eftersom jag inte har några hundar runt mig alls numera och abstinensen börjar bli allvarlig funderar jag på att bli dagmatte till någon trevlig hund i närheten som vill ha lite sällskap på dagarna.

Ni som har dagmatte till era hundar/är dagmatte hur fungerar det för er? Vad ska jag som ev dagmatte tänka på?

Sv: Dagmatte

Jag är dagmatte åt en dalmatiner.
Jag har honom 3 vardagar i veckan och då får jag välja om jag vill ha honom en halv dag( promenerar hem till honom och lämnar honom runt lunchtid ) eller en hel dag då han får två långa promenader och kommer hem då matte och husse har slutat på jobbet.
Jag får 50:-/halv dag och 100:-/hel dag.
Ägarna kommer och lämnar honom i min lägenhet varje morgon på väg till jobbet.
Jag får varje morgon en kasse med hans koppel( flexi och vanligt ) en påse med godis så jag kan träna honom lite och nycklarna som jag låser upp dörren med när jag har honom halva dagar och sedan stoppar i brevlådan efter att jag har låst efter mig.

Vi tycker att vi har fått en bra deal allihopa. Husse är dessutom lärare så jag kan vara ledig hela sommaren på lovet vilket är skönt.

Kanske bör man tänka på att skriva ett kontrakt från hundägarens sida ang. uppsägningstid för det kan ju vara osäkert om hundvakten helt plötsligt hoppar av, men vi har inte skrivit något..

Vad du bör tänka på som dagmatte?
Se till att hitta en trevlig hund (viktigt) :) och vars ägares uppfostran passar ihop med din syn på hur hunden ska hanteras.
Och ta reda på alla dess negativa sidor innan.

Tack för svaret. Har funderat på det med kontrakt också och det kanske skulle kunna vara en bra idé. Vad skulle man då kunna skriva med?

Betalt vill jag nog inte ha eg, men jag skulle gärna gå en kurs eller så med hunden (på ägarens bekostnad då) istället om det är möjligt.

Har svarat på en annons om en hund nu ikväll, man kan ju alltid hoppas att det blirnågot av det :D

Då kommer du nog få mängder med svar, många som vill ha en gratis dagmatte-då har du stort utbud av trevliga vovvar att välja mellan. :)
Har inga förslag på vad man ska skriva med förutom uppsägningstid..

Vad är det för slags kurs du tänkt dig gå med hunden?

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag skulle tveka lite till att sända min hund på kurs med dagmatten. Möjligtvis någon slags aktiveringskurs och det först efter att både jag och hunden fått lära känna dagmatten ordentligt.

De krav jag har på mina hundpassare är att främst få träffa deras ev. familjemedlemmar och andra som kommer ha regelbunden kontakt med hunden.
Att de lyssnar på mina instruktioner (om det är något speciellt vi till exempel tränar just nu och dagmatten behöver göra likadant för att hunden ska lära sig) och respekterar dessa.
Sen hänger det mest på personkemin och hur min hund ser ut att gilla personen och hur hon mår efter att jag hämtat hem henne igen.

Du kanske även kan tänka dig att ta en hund på foder? Ibland dyker det upp trådar på detta forum om folk som vill omplacera hundar tillfälligt. Två trådar som jag vet om, ganska nyligen. Vissa hittehundsföreningar söker jourhem/akuthem att placera hundar i tillfälligt i väntan på ett permanent hem. Kan vara en bra lösning om du inte vill binda upp dig på något långvarigt just nu.

Om du väljer dagmattealternativet, se till att hunden är försäkrad och att ni har ett kontrakt som täcker eventuella skador på hunden, dig eller andra hundar om något skulle hända (ägaren ska fortfarande vara ansvarig, inte du).

De gånger jag har behövt hjälp med hundpassningen har jag framför allt velat att hunden ska ha sällskap och promenader. Trix och sånt får man gärna träna men lydnadsträningen vill jag göra själv.

/Lejonelle

Elionor: Jag har inte tänkt så långt som vilken typ av kurs utan det var mest någon som jag kom på när jag satt och funderade. Självklart ska det jag gör stämma överens med vad hundens matte/husse gör och vill. Är viktigt för mig att dom tänker i ungefär samma banor som mig när det gäller hur hundenska hanteras osv iallafall, tror itne det fungerar i längden annars.

Lejonelle: Anledningen till att jag inte skaffar egen hund just nu är för att jag inte har råd :( så en foderhund är nog inte aktuellt just nu.

Försäkring tänkte jag på att jag måste fråga om.

Finns det sånna kontrakt att köpa någonstans? Eller har kanske någon ev er gjort ett eget bra jag skulle kunna få titta på? :bow:

Jag har i perioder daghund/ar.

Jag tar/får 150:- för att under dagen ta en promenad. Jag åker då hem till hunden, hämtar ut, går alltifrån 1-3 h och lämnar sedan in den igen. Har jag hunden hemma hos mig under dagen får jag 200-250:-.

Det jag tycker är oerhört viktigt är att man ska trivas med hunden och som någon skrev ovan, ha samma tanke om uppfostran som ägaren. Jag har inga kontrakt eller så, men det är nog en väldigt bra sak att ha.

Synd att du inte bor i närheten......har en mycket trevlig herre som jag söker dagmatte/husse åt.

Jag har också funderat på det där med att bli dagmatte. Finns det nån sida på internet som specialicerar sig på annonser för hundar som du har varit inne på? Jag satte ut en annons för någon månad sen, men det enda svaret jag fick var att nån ville låna mina bilder :P

Nej jag vet inte om någon sån, funderar på om jag ska sätta upp lappar i affärer eller så men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. :confused:

Kanske kan det finnas någon annons på tex Blocket?

Mmm, jag har varit inne på annonsdirekt, blocket, hastanonnonser och nån till men det är dåligt med annonser. Funderat på lapp-i-affärmetoden också. Den kanske når ut till gemene hundägare bättre :)

*host*....nja, jag tror nog att jag bor kvar. Lite bökigt att sälja hus, hästar, byta jobb etc för att få dig till dagmatte....det måste finnas fler...

Jag tycker att du ska sätta en lapp i den lokala affären. Då bor ju förmodligen hundägaren hyfsat nära. lite trist om någon svarar som bor en mil bort....

Ina skrev:
*host*....nja, jag tror nog att jag bor kvar. Lite bökigt att sälja hus, hästar, byta jobb etc för att få dig till dagmatte....det måste finnas fler...

Nej då jag är bästa extramatten så det är kalrt det är värt det ;) :p

Ina skrev:
Jag tycker att du ska sätta en lapp i den lokala affären. Då bor ju förmodligen hundägaren hyfsat nära. lite trist om någon svarar som bor en mil bort....

Jo jag har faktiskt funderat på det. :)

GaurdianAngel skrev:
Jag har i perioder daghund/ar.

Jag tar/får 150:- för att under dagen ta en promenad. Jag åker då hem till hunden, hämtar ut, går alltifrån 1-3 h och lämnar sedan in den igen. Har jag hunden hemma hos mig under dagen får jag 200-250:-.

Jösses! :o Jag hoppas du uppskattar pengarna för du är verkligen välbetald! :) Det skulle jag aldrig ha råd med. Hunddagisen här i området tar i genomsnitt 100-150kr om dagen och jag anser det vara dyrt. Mina hundhjälper får 50kr/halvdag eller 100kr/heldag, detta har vi kommit överens om efter att båda fått säga sitt. Har inga kontrakt.

Ankan skrev:
Eftersom jag inte har några hundar runt mig alls numera och abstinensen börjar bli allvarlig funderar jag på att bli dagmatte till någon trevlig hund i närheten som vill ha lite sällskap på dagarna.

Ni som har dagmatte till era hundar/är dagmatte hur fungerar det för er? Vad ska jag som ev dagmatte tänka på?

Hej!

Min mamma har en dagmatte till lilla hunden. Vi gillar henne mkt för att: hon har bra hand med hunden, går en längre promenad kanske inte varje, men i alla fall varannan dag med doggi, hon är trevlig o tillmötesgående, hon berättar alltid om nåt är fel, tex så händer det ofta att våran hund inte äter (ansvarsfull), hon röker inte (gjorde den förra - hunden stank rök varje gång vi hämtade henne!) ja hon är bra helt enkelt :)

Hon har doggi 5 dagar i veckan, mellan ca 6.00-18.00. (mamma pendlar till jobbet). Ibland får hon sova över o ibland tar jag hand om doggi. För detta får hon 500 kr/månad. mamma lämnar o hämtar alltid hunden hos dagmatte.

Det var nån som skrev att de absolut inte ville att nån annnan tränade hunden på kurs - min mamma skulle bli överlycklig om nån fick lite hyfs o pli på våran! :rofl:

De bästa annonsställen är nog affären och den lokala tidningen. Jobbigt som sagt om det är långt till hunden.

Lycka till!! :)

Visst är det mer än genomsnittet, men jag anser att de är de som är lyckligt lottade, som får en mycket välrastad hund och som dessutom får 1-3 h träningspass av utbildad instruktör. Vad skulle de inte kosta om de tog privatlektion? ;) :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?