Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis

Jag bor i lägenhet i storstan med en aktiv 9-månaders pojke. Jag leker inte heller med honom varje minut, tycker bla att han ska öva lite på att leka själv vilket han gör ibland rätt länge. Sitter och pysslar eller (oftast) går runt möblerna. Men om jag satt framför datorn hela dagarna skulle han bli galen eller välta hela huset. Om du inte är beredd att ändra dina dagar för ditt barns skull så förstår jag att du överväger dagis men jag har svårt att förstå hur föräldrar kan anse att 3-4 vuxna ska hinna med deras lilla barn bättre än vad de själva gör med en vuxen ett barn. Tycker det är bättre att säga som det är, man skaffar dagis tidigt för sin egen skull.

Sen tror jag många föräldrar luras i att barn måste aktiveras hela tiden. Som du skriver, vad får små barn ut av att gå på museer etc hela dagarna. Nej, barn behöver rutiner, roas av enkla ting och aktivieteter och tröttnar inte på samma sätt som vi. De kan tex roas av att gunga 365 dagar om året medan vi vuxna skulle spy av det efter en vecka (och spyr av samma gamla lekplats 365 dagar/år men har man satt barn till världen får man gilla läget). Du som bor i stan behöver väl inte springa på aktiviteter hela dagarna om ditt barn inte är på dagis och bara för att ni inte bor på landet. Lite frisk (nåja, stadsluft då) luft varje dag, kanske i lekparken. Sen hemma och ät, lek, läs böcker och liknande. Du behöver inte hitta nya program varje dag.
 
Sv: Dagis

Man skaffar väl dagis oavsett barnets ålder för sin egen skull? Annars skulle man ju likaväl kunna gå på öppna förskolan några timmar då och då. Men frågan var ju när det är bra för barnet att börja på dagis och jag tror att dagis skulle kunna funka bra för min dotter när hon är ca 1,5 år. Jag vill gärna att hon ska kunna gå innan så att hon inte bara blir sittande i nåt hörn men annars tror jag att det kommer att passa henne. Min poäng är att det kan finnas negativa saker med att vara hemma för barnet, även om det är lätt att glömma bort/inte erkänna, och jag tycker att det är fel att förfasa sig över att en tvååring går på dagis. Allt beror på vad man har för barn. Under rätt förutsättningar kan dagis säkert vara ett mervärde för barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis

Jag tror att det beror mycket på BARNET. Min son (nu 5 år) är av typen som allra helst vill vara hemma och har alltid varit sådan. Något egentligt behov på kompisar har han ännu inte själv upptäckt. Han började på dagis när han var 3 år och enligt honom själv hade några år senare varit helt ok också. Jag började, av ekonomiska skäl, jobba långt tidigare så sonen var då hemma med farmor och pysslade på med henne medan vi jobbade. De behövs inte så avancerade aktiviteter men att själv sitta och läsa böcker eller sitta vid datorn är ju det som inte fungerar alls.
 
Sv: Dagis

Min dotter började på dagis när hon var ganska exakt ett år. Det gick lätt med inskolningen och därför kändes det egentligen aldrig svårt att lämna henne. De gånger hon grät vid lämnandet under den period hon gick på dagis kan räknas på ena handens fingrar! Men då gick hon hela sin dagistid på ett i mina ögon mycket bra dagis med suverän personal som verkligen tog sig tid med varje barn (3,5 vuxna på 14-17 barn under dotterns dagisperiod). Nackdelen med att börja på dagis så tidigt tycker jag var att hon var mycket sjuk i början - många, många förkylningar blev det första halvåret-året. Men å andra sidan är hon i princip aldrig sjuk nuförtiden (6 år och börjat skolan....). Fördelen med att dottern fick börja tidigt på dagis var givetvis i första hand att vi kunde jobba. Det fanns ju också föräldradagar kvar, vilket innebar att dottern inte behövde gå heltid på dagis utan kunde få en lång "inskolningsperiod" (jag jobbar btw fortfarande deltid). Personalen sade i samband med inskolningen att de ofta tyckte det gick lättare att skola in 1-1,5-åringar än de som hunnit bli 2,5-3 år.

Jag tycker att det var i tvåårsåldern som min dotter blev medveten om det där med kompisar och började leka på ett mer "socialt" sätt med de andra barnen (samspel istället för att "leka bredvid varandra"). Så vad gäller barnets utbyte av dagis, kan man säkert med fördel vänta till tvåårsåldern.

Min dotter är mitt enda barn, och jag tycker därför att dagis har fyllt en funktion i hennes liv utöver att vara "förvaring" när jag och hennes pappa har arbetat. Hon har fått sociala kontakter med andra barn och andra familjer på ett sätt som jag tror att vi haft svårt att tillgodose om hon varit hemma med någon av oss. Plus att hon fått trygga relationer till fler vuxna än oss föräldrar och far- och morföräldrar.
 
Sv: Dagis

Sonen började när han var två och det kändes alldeles lagom både för honom och oss. Han har bara gått 24h/vecka, så skulle han ha gått fullvecka hade jag velat vänta, ja jag vill inte ha honom fullvecka alls i o f.
Dottern kommer att vara 1½, känns för tidigt, men mina går aldrig mer än 24h så det känns rätt ok trots allt...
Men hade det gått hade hon gärna fått bli två också, men det är extremt svårt att få dagis vintertid om man vill ha lite krav på vart man vill hamna så...
 
Sv: Dagis

Någon som har erfarenhet av föräldrakooperativ?
Gick själv på det med mina syskon när vi var små, och våra föräldrar hjälpte alltså till att jobba där ibland, varvat med de andra barnens föräldrar och någon "vanlig" anställd.
Vi var runt 9-10 barn, och kom varandra väldigt nära just eftersom våra föräldrar även umgicks så mycket.
Jag har aldrig gått på vanligt dagis och har därför ingenting att jämföra med, men detta var superbra för oss!
De flesta från den tiden har kontakt även idag, vilket känns ganska ovanligt för dagisbarn, men säkert beror mycket på det sättet som föräldrarna deltog i verksamheten och på så sätt knöt oss samman även utanför dagis.
 
Sv: Dagis

Vår son började på förskolan nu den 23 augusti. Och verkar trivas och är nöjd och glad både när jag hämtar och lämnar. Så för vår del har det varit perfekt att börja vid 20 månaders ålder.

Han vill sätta på sig ytterkläderna och gå iväg på morgonen. Sen promenerar han gladeligen iväg och tjattrar på sitt icke förståbara språk:)
 
Sv: Dagis

Fast jag tycker många föräldrar säger att de tycker det är så bra för barnet/barnet behöver träffa andra barn nu och då kan de likväl börja jobba eftersom det är så bra med dagis.

Sen har jag bara en fråga, många säger att barnet kändes mogen och så, att börja dagis vid en viss ålder. Tex mino, du tror 1,5 år är lagom för ditt barn. Men ditt barn var väl 4 månader? Hur kan du nu avgöra det? Min son är 9 mån, väldigt aktiv och verkar gilla att vara på öppna förskolan (blir tex ledsen när vi ska gå). Men jag kan absolut inte säga just nu att det är lagom för honom att börja dagis när han är lite över 2 år. Vi bara försöker vara hemma så länge vi kan och sen deltid så länge vi kan. Kanske är 2 år för tidigt det med och vi fattar det och tänker om eller märker det i efterhand. Hur vet ni?
 
Sv: Dagis

Fast jag tycker många föräldrar säger att de tycker det är så bra för barnet/barnet behöver träffa andra barn nu och då kan de likväl börja jobba eftersom det är så bra med dagis.

Sen har jag bara en fråga, många säger att barnet kändes mogen och så, att börja dagis vid en viss ålder. Tex mino, du tror 1,5 år är lagom för ditt barn. Men ditt barn var väl 4 månader? Hur kan du nu avgöra det? Min son är 9 mån, väldigt aktiv och verkar gilla att vara på öppna förskolan (blir tex ledsen när vi ska gå). Men jag kan absolut inte säga just nu att det är lagom för honom att börja dagis när han är lite över 2 år. Vi bara försöker vara hemma så länge vi kan och sen deltid så länge vi kan. Kanske är 2 år för tidigt det med och vi fattar det och tänker om eller märker det i efterhand. Hur vet ni?

Säker kan man förstås inte vara förrän man provat. Men man märker som sagt på barnet om det uppskattar närvaron av andra barn. Om barnet uppskattar att komma till öppna förskolan osv och är rastlös och har svårt att sysselsätta sig själv hemma (jag brukar inte ha möjlighet att leka med mitt barn hela dagarna) så tycker inte jag att det finns någon anledning att pussla med tider och ekonomi för att till varje pris undvika dagis. Då tycker jag det är en bättre lösning med korta dagar på dagis.
Min erfarenhet av öppna förskolan är tyvärr att det inte finns några barn över 1,5 år där, så det alternativet går bort om man vill att större barn ska träffa andra barn i samma ålder, iallafall på den vi brukar gå till.

Många har inte möjlighet att vara hemma längre än 1,5 år, man kanske är lite tveksam själv i början, men upptäcker att barnet faktiskt VILL gå dit. Såklart att det känns rätt då och att man inte drar sig för att sätta nästa barn på dagis vid samma ålder, därmed inte sagt att det alltid måste fungera bra.
 
Sv: Dagis

Hampus börjar dagis när som helst nu, han är 15 månader idag.

Dock känns det lite tidigt men jag tror att det kommer att gå bra och vara nyttigt för honom att träffa lite andra barn, han har inga "kompisar" som det är nu och man riktigt ser hur nyfiken han är på andra människor och främst barn och rymmer hela tiden för att få rusa fram och krama, titta och känna.

Hade han varit osäker och mammig så hade jag nog sagt runt 2,5-3 års ålder.

Dock finns det noll chans att jag har råd att gå hemma så länge så vi börjar lite smått nu om en månad eller 2 och hoppas på det bästa.
 
Sv: Dagis

Tyckte själv att det var jätteroligt att gå på dagis och har många roliga minnen därifrån, dock läser man ju om en del skräckexemplar också tyvärr...
 
Sv: Dagis

Min syn på dagis är "helst inte".

Jag har anmält dottern till dagmamma från det hon är 1,5 år. Dagmamma eftersom jag tycker att det är färre personer där att lära känna. På dagis är det många barn och personalen byts ut oftare. Dagmamma känns tryggare ur ett litet barns synpunkt.

Idealet är att hon inte behöver vara där mer än kanske tre timmar/dag.

Hon gillar att leka med andra barn så det kommer nog gå bra när hon lärt känna dagmamman och de andra barnen.

Långa dagar på förskola tycker jag INTE att barn ska ha alls. Mer vakentid med föräldrarna än på förskola tycker jag är ett absolut krav. (Om världen var ideal och alla hade råd/möjlighet till det)

Vi går ofta till olika barnaktiviteter, öppna förskolor, musiklekis, babysim och hon gillar det.
Om vi inte gör nåt sånt så går vi iaf och gungar,åker till stallet eller gör ärenden på stan.

Att bara sitta hemma är såklart inte så kul hela dagarna även om hon leker bra själv och vi brukar hitta på roligheter hemma oxå.
Dansa är en höjdare men det orkar man ju inte så länge i sträck:eek:


Sitta vid datorn eller läsa är ju bara att drömma om! :p
 
Sv: Dagis

>Tex mino, du tror 1,5 år är lagom för ditt barn. Men ditt barn var väl 4 månader? Hur kan du nu avgöra det?

som jag skrev ovan så VET jag inte nu. Men det finns just nu inga tecken som pekar på att hon inte skulle trivas på dagis, hon är ett tidigt och bestämt barn och hon gillar när det händer saker och att se nya människor. Jag har för övrigt flera bekanta som jobbar i förskolan bla min svägerska så jag har lyssnat på deras erfarenheter så jag har en positiv bild av vad dagis är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp