Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kakao

Vid vilken ålder skulle ni vilja, om ni fick bestämma helt och hållet, sätta era barn på dagis?
Läste någonstans att en barnpsykolog rekommenderade
ca 2,5-3-årsåldern som tidigaste ålder då ett barn egentligen har behov av att "knyta sociala kontakter", dvs att det är först i den åldern som de börjar få ut någonting av att umgås med andra barn.

Vad tycker ni?
 
Sv: Dagis

Absolut inte tidigare än tre, och då bara "korta stunder".
 
Sv: Dagis

Jag känner mig lite tudelad. Vid 2 år tror jag skulle vara bra för dottern, men vid drygt ett år är perfekt för mig... :smirk:
 
Sv: Dagis

Hade jag haft vänner med barn kanske jag hade kunnat vänta lite längre med att börja jobba & sätta dottern på dagis..

Men eftersom jag inte hade det nu så passade det ganska bra tycker jag med att hon fick börja redan vid ett års ålder..

Annars hade hon inte haft någon kontakt med andra barn..
Möjligtvis hade hon träffat på något enstaka barn i affären..
 
Sv: Dagis

Jag känner inte riktigt att jag kan svara ordentligt på frågan innan vi fått vårt barn, och man då kan känna efter i utveckling. Men erfarenheten av mina yngre syskon, samt dom barn jag jobbat med säger att någonstans runt 18 mån är lagom för mig. Men allt beror på hur just det barnet utvecklas, och vad det har för behov i form av stimulans och sällskap av andra barn.
 
Sv: Dagis

När jag ser på min dotter så är det nog tidigare än så. Hon började prata om sina kompisar i 2 års åldern och ville gå till dagis så hon kunde leka med dem. För mig är det alltså alldeles för sent att vänta med dagis till 3 år, men finns det möjlighet för barnet att regelbundet träffa och leka med andra barn så är det ok. Problemet är att alla andra barn också brukar gå på dagis.

Jag tycker det är ok att skola in en 1,5 åring. Min minsta har precis börjat på dagis och han har tagit ett stort kliv framåt i utvecklingen på de få veckor han har varit där, däremot så kan man försöka begränsa vistelsetiden när de är små.
 
Sv: Dagis

Jag tyckte nog att det kändes ganska perfekt att sonen började nu vid 1,5 års ålder. Han kunde ha rätt tråkigt hemma med bara mig, och har alltid gillat att ha mycket barn och folk omkring sig (han har sex kusiner 0-3 år i samma stad...). Däremot känns det ju som att han är för liten för att ha långa dagar där. Men, att gå iväg och leka och ha kul med andra barn och andra vuxna i några timmar varje dag känns jättebra för honom i denna åldern tror/tycker jag.
 
Sv: Dagis

Beror mycket på barn och hur långa dagar, vad det är för grupp, vad det är för pedagoger m.m.

Min barn har varit 2, 3½ och 4 när de börjat på förskola/hos dagmamma. Vilket har varit ganska lagom för dem. Möjligen att den minsta som började vid 3½ hade kunnat ha ut något av att börja tidigare och att den mittersta som började vid 2 skulle ha mått bra av att vänta ett tag till.
 
Sv: Dagis

Vi har tänkt bestämma detta helt själva och troligen blir det då sonen är lite över 2 år men inte på heltid, ev ledig dag/dagar också. Jag tänker mig att gå på öppna förskolor om jag tror han behöver stimulans av andra barn innan dess. SÅ omöjligt är det inte i den här storstaden att hitta andra barn dagtid som han kan få umgås med.

Ev väntar vi ännu längre med dagis/dagmamma, det beror lite på om jag kan frilansa mer då och arbeta mindre i mitt vanliga jobb, i så fall inbillar vi oss att vi kan fördröja barnomsorgsstarten ännu längre. Har även hjälp av morföräldrar om det behövs enstaka dagar.
 
Sv: Dagis

Vi sa först "Inte före två års ålder", satte sedan dottern i kö på ett dagis som inte tar barn under tre år men fick vänta tills dottern var fyllda fyra eftersom det inte fanns plats till henne förra hösten. Det har aldrig varit aktuellt med heltid.

För oss har det fungerat alldeles utmärkt.
 
Sv: Dagis

Gick aldrig på dagis, inte min storasyster heller som hade dagmamma... min mamma fungerade lite som "byns" dagmamma, men inte hela tiden eller varje dag. Känns så skönt att jag hade turen att ha en mamma som kunde jobba hemma och önskar att jag själv får möjlighet att göra likadant om jag får barn.

Har hört eller läst att de två första åren är väldigt viktiga mellan föräldrar och barnet så inte före det anser jag.
 
Sv: Dagis

tycker att det var ganska lagom som dottern, vid tvåårsåldern, självklart är det lite inviduellt barn emellan oxå. Ett kändes däremot alldeles för tidigt, då gick det inte att förklara på samma sätt att man kommer tillbaka osv.

När dottern var två hade hon redan varit lite trött ett tag på att bara vara hemma med mamma och pappa och tyckte det var jättekul att börja på dagis. Men man lämnar dem inte på "full arbetstid" från början. Det blir ju lite väl långa dagar för dem isåfall.
 
Sv: Dagis

Min dotter är nu fyra månader och jag känner redan nu att jag har svårt att aktivera och stimulera henne så mycket som hon skulle vilja, hon vill ha action och nya ansikten varje dag. Även om jag skulle vilja hålla henne hemma för alltid så tror jag faktiskt att ett par timmar per dag kommer att vara perfekt för henne redan om ett år. Skulle hon vara hemma med mig till hon var 3 år så tror jag att hon skulle förgås av understimulans. Hur roligt är det att glo på en morsa som sitter vid datorn eller läser böcker? Det är ju inte direkt som när barnen kan vara med och titta på en massa som pågår i lantbruket när man bor i lägenhet i stan.

Min mamma var hemma med mig till jag var 5 och sen jobbade hon halvtid och vi hade dagmamma och barnflicka under olika perioder. Jag minns inte hemmaperioden som särskilt mysigt så jag tycker att man ska vara försiktig med att överskatta betydelsen av att vara hemma länge med barnen. Jag älskade att pyssla och gå på fritids sen när jag fick göra det.
 
Sv: Dagis

Hur roligt är det att glo på en morsa som sitter vid datorn eller läser böcker?

Då får du väl göra andra saker MED henne då, så blir hon stimulerad och slipper dagis så tidigt. Man är ju ledig för att ta hand om sitt barn och inte för att läsa eller sitta vid datorn, det får man väl göra när barnet sover.
 
Sv: Dagis

Enligt vår barnpsykolog på bvc (var nyligen på föräldragruppsmöte)har forskningen nu ändrats så att den stämmer med vad vi föräldrar alltid vetat. Barn har förmågan att interagera och leka med varandra LÅNGT tidigare än vad forskningen tidigare visat (2,5-3 år stämmer inte alls) . Jag som har tvillingar märkte att de aktivt lekte med varandra redan vid 7-8 månaders ålder och då är de ändå prematurer.
Om barn är redo för förskola eller ej beror både på vilket barn det är och hur långa dagar det får. Mina barn kommer att börja förskola som 1, 5 åringar, ca 18 h per vecka. Det känns lämpligt för mina barn som är väldigt intresserade av andra barn och grundtrygga i sig själva. Andra barn kanske är redo tidigare eller senare och behöver få mindre tid på förskolan eller kanske mer. Högst individuellt!
 
Sv: Dagis

Hur roligt är det att glo på en morsa som sitter vid datorn eller läser böcker? Det är ju inte direkt som när barnen kan vara med och titta på en massa som pågår i lantbruket när man bor i lägenhet i stan.

Jag är uppväxt mitt på Söder, och har aldrig haft några problem att roas under min barndom. Stockholm kryllar av parker och lekparker, det finns badhus, museum med lekhörnor för barnen osv osv. Så att hitta på någonting att göra med sitt barn i stan tror jag inte är så omöjligt. Man kan kika i gratistidningarna, som alltid annonserar om vad som händer för små barn i veckan =)
 
Sv: Dagis

Jag har väldigt svårt att tro att folk leker med sina barn hela dagarna. Bor man i hus och ännu hellre på landet så kan barnet (om man nu har ett aktivt och nyfiket barn som jag har) hänga med i sjal och kolla när man gör sina vardagsgöromål, matar hönsen/klipper gräset etc. Mina vardagsgöromål är inte så roliga att titta på som sagt. Visst kan man hitta på en massa med små barn, men man orkar inte springa på teater/bad/parker mer än ett par gånger per vecka och frågan är också hur mycket ett så litet barn får ut av såna aktiviteter. Det optimala är om de roas av det man själv gör i sin vardag, jag tror ingen tjänar på att man totalt ändrar livsstil för att gå sina barns behov till mötes.

Får man bara tag på ett bra dagis så tror jag att det är toppen några timmar om dagen för ett sånt barn och en sån livsstil som jag har. En massa intryck och roliga grejer. Jag tror inte att hon skulle ha det bättre hos mig hela dagarna. Mycket kan ju hända innan det är aktuellt så man vet ju aldrig. Men negativ till dagis som fenomen är jag inte.
 
Sv: Dagis

Hade jag fått välja så hade jag hamnat runt fyra. Men det hade aldrig gått rent ekonomiskt. Men jag kan inte se att barnen själva skulle ha några behov av att gå tidigare på dagis....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp