Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Vet ni vad som gäller?
Jag blir ju snart mammaledig, och bor ihop med sambon och sambons dotter varannan vecka.
Hur mycket har vi rätt att ha henne på dagis våra veckor, i och med att jag är hemma?
Från kommun till kommun?
De lägsta 15 timmarna?



/Jossan
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det är lite olika från kommun till kommun så det enklaste är nog att ringa och fråga. På vårat dagis har vi rätt till 15 timmar, lagda lite som vi vill men helst tre dagar i veckan 9-14, andra ställen får man specifika tider, ofta tre timmar per dag och ingen lunch och på andra ställen så får man bestäma helt själv vilka tider man vill ha och hur mycket.

Jag kom på, jag vet inte hur räknas när det inte är du som är mamman, det kan även vara så att tiderna inte påverkas alls av att du är mammaledig. Men som sagt, ring till eran kommun och fråga så får du rätt svar!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Ja, det är nog bäst att kolla vad som gäller i just din kommun.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Enligt sambon så hade en dagisfröken kollat upp och sagt att vi har rätt till 15 timmar, disponerade som vi vill (om han uppfattade det rätt).
Ska ändå ringa och kolla... :angel:

Blir inget stressad av att tänka mig livet om några veckor.
15 timmar blir 2 dagisdagar mellan 07.00-14.30, blir för bökigt att dela upp på 3 med skjuts fram och tillbaks.
Upp tidigt och skjutsa till dagis med lilla bäbisen med mig, hämta på e.m (sambon slutar 16).
3 dagar i veckan ska jag underhålla en överaktiv 2,5-åring hela dagarna, hon kommer vägra sova på dagarna och driva mig till vansinne av trötthet, efter att ha ammat flera gånger på natten och....
NÄR SKA JAG SOVA???
När ska jag få åka till stallet (mitt andningshål, mitt liv)?

En jävligt egoistisk sida av mig önskar att jag kunde få ha sambons dotter på dagis heltid och bara gå hemma och MYSA! Bara vara mamma, sova när han sover, pyssla när jag orkar... Åka till stallet när jag vill med lillbäbis.
Hur ska jag orka med TVÅ barn, TVÅ blöjbarn (:mad: på dagis som inte hjälper oss att få henne blöjfri på dagarna, det tar SÅ mycket längre tid nu), ett som aldrig vill vara still och säkert kommer trotsa till förbannelse av svartsjuka, ett litet eget som jag gärna skulle vilja binda nån form av band till ENSAM.....

Kanske bara en ångestdag?



/Jossan
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Kan inte tänka mig att din föräldraledighet ska kunna påverka din sambos barns dagistider. Du är ju inte vårdnadshavare till flickan.
Kan vara skillnad när din sambo tar ut sin föräldraledighet.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Så trodde jag också!!!

Visst känns det mest logiskt? (tycker jag, inte sambon)
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag tycker synd om din sambos dotter som skall vara med dig då du har en sån negativ inställning till henne och bara vill bli av med henne och ha henne på dagis.

Hon har inget val precis.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Snälla du.....

Är det ok att nångång få tänka lite på sig själv?
Jag älskar och tar hand om henne som min egen dotter och har gjort det de senaste 2 åren. Jag har nog tillbringat mer tid med henne än min sambo (jag har jobbat mindre) och har henne ofta hemma från dagis när jag är ledig eller hämtar henne tidigare.
Det handlar INTE om att jag inte vill ha henne (herregud)!!!
Jag försöker bara tänka realistiskt och får lite panik över hur vardagen ska gå ihop.
Det ÄR svårt att sysselsätta en 2,5-åring så som dagis gör, det är ännu svårare om man precis fött barn och är omtumlad både fysiskt och psykiskt och ska ta hand om ett litet spädbarn samtidigt.
Sluta döma mig för att jag berättar om mina rädslor, jag är inte en sämre mamma till varken sambons eller mitt eget barn för att jag oroar mig över hur livet ska bli. Självklart kommer allt att funka, det måste det ju, men man kan väl få VENTILERA?



/Jossan
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Man skapar ju sin åsikt enligt inläggen här på Buke eftersom man inte känner folk irl. Och jag tyckte du lät ganska egoistisk I dina tidigare inlägg, även om det lät helt annorlunda nu i det sista....
Det är väl ditt eget val att ha ett barn till? Och klart det blir jobbigt en tid innan alla fått in nya rutiner.....

Vad vet jag, du kan vara världens bästa mamma. Och jag dömer inte dig. Men jag tycker generellt synd om barn som ingen orkar bry sig om, som skall ha långa dagar på dagis fast nån förälder är hemma osv (inget negativt om dagis som så).

Barnen har inte valt att bli födda, och de kan inte välja sina liv, de kan inte dra om de inte trivs. De är helt beroende av oss vuxna.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det ska vara din sambos arbetstider som styr dotterns dagistider.

Att du är föräldraledig har inte med saken att göra om du inte är vårdnadshavare.

Jag har plats till min 4-åring på dagis efter mina arbetstider trots att pappan till det nya barnet (inte 4-åringens pappa) är halvt föräldraledig. Däremot hämtar vi ju hem honom ändå så han bara är där halvtid i snitt, men det skulle vi inte behöva.

Du behöver förklara att sambons dotter inte är ditt barn och att reglerna inte är sådana att du måste vara barnvakt åt henne. Det är din sambo som ska kunna lämna och hämta.

Sedan vill man ju ha båda ungarna hemma ändå om man kan, men du kan utnyttja RÄTTEN till dagisplats och sedan ändå ha henne hemma, då kan ni ju gå upp i tid om det blir jobbig någon period.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

En och samma människa kan väl vara många olika saker?
Jag är en bra mamma, men jag har också stunder då jag tänker egoistiskt. Jag kommer älska mina barn (henne inräknad) över allt annat och tänker alltid på dem, eller djuren, före mig själv, MEN det betyder inte att jag kommer sluta vara en människa med behov (som sömn) bara för att jag är mamma.
Just nu beror mina negativa tankar kanske på att jag är väldigt gravid och sitter med lite småvärkar (kommer troligtvis få inom en vecka), får väl lite kalla fötter helt enkelt...
Och när jag skriver om 2,5-åringens behov är det ju minst lika mycket för hennes skull. Jag vet hur understimulerad hon blir av att vara hemma en hel dag, och jag är orolig för att jag inte skulle klara av att aktivera och leka med henne som hon skulle behöva, om jag inte får någon sömn.
Det är inte bara mig jag tänker på, det är oss som familj.
Är positivt inställd till dagis rent allmänt (lilla fröken i fråga älskar det och har alla sina kompisar där), men tycker inte heller små barn ska behöva gå långa dagar eller att dagispersonalen ska ersätta föräldrarollen.
Och även om vi skulle ha rätt till fulltid, skulle vi inte utnytja det 40 timmar/veckan om jag ändå var hemma.
Skillnaden är att då skulle vi ha ett val. Är jag aptrött en dag KAN vi ha henne på dagis. En annan dag när jag är pigg eller bäbis har sovit mycket på natten KAN vi ha henne hemma.
Och nej, jag vet att man är förälder jämt, oavsett dagsform, men det betyder väl inte att det inte är skönt med hjälp ibland?

Barnen kan inte välja bort att bli födda, men jag tror inte vår dotter skulle välja bort oss även om hon hade möjligheten.




/Jossan
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Tack, det var precis så jag menade. :bow:
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

OM du skriver och ventilerar så är risken stor att folk tar dig på orden. Så du får vara beredd på det.

Jag måste just säga att oavsett om det är din biologiska dotter eller inte så blir jag så förvånad över oförmågan att ta hand om mer än sin bebis. Jag har sett det massor av gånger med folk som får barn nummer 2 eller 3. De äldre barnen är plötsligt ett problem. och man skyller gärna på att barnen blir understimulerade om de inte får vara på dagis/dagmamma mycket.Det är lite skrämmande tycker jag den inställningen.

Ni har ju bara dottern varannan vecka och då får ni dessutom ha henne på dagis,så i realiteten är problemet (om man nu vill kalla det så) väldigt litet i tid sett. Dessutom får ni väl dela på bebis om den är jobbig på nätterna ?

En annan sak, vad händer om sambons dotter blir sjuk på er vecka ?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag tycker problemet är att 15-timmarsbarnen på flera ställen får fasta tider som är oförenliga med en ny bebis. Det kan vara bra för vissa barn att få fortsätta sitt dagisliv med kompisarna lite lagom och inte bara hinna tröttna på bebin.

Men att passa exakta stenhårda tider på 8.00-11.00 när man bort långt från dagiset och måste ge sig iväg ensam med båda barnen kostar så mkt stress att det är enklare att inte åka alls.

Här skulle jossan kunna använda det faktum att hon inte är vårdnadshavare till att få 15 timmar på en bättre tid så pappan kan antingen hämta eller lämna en gång per dag.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag håller med att det är svårt att behöva passa tider sådär stenhårt. OCh att man borde få välja lite om man vill ha två-tre dagar längre tex. Tyvärr känns det ju som att man måste anpassa sig efter vad som passar dagiset inte vad som passar ens barn.

Jossans fall är ju speciellt eftersom hon inte är vårdnadshavare så jag tror att de i princip borde kunna ha tösen på dagis utan begränsning.

Att äldre barn behöver sina kompisar håller jag också med om, ju äldre de är desto viktigare. Men jag är ändå förvånad över hur lite dagens föräldrar orkar vara föräldrar. Faktiskt. Jag har sett det ett otal gånger och det värsta exemplet är föräldralediga föräldrar på stranden med den lilla medan den äldre var där med dagmamman. Det var inte bara en famlij som gjorde så. PÅ den tiden jag hade barn i omsorg så fanns inga begränsningar - och just de med mindre barn hade sina barn i princip heltid hos dagmamman - och så mycket det bara gick på somrar etc. Väldigt konstigt.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

cirkus skrev:
Att äldre barn behöver sina kompisar håller jag också med om, ju äldre de är desto viktigare. Men jag är ändå förvånad över hur lite dagens föräldrar orkar vara föräldrar. Faktiskt.
.

Jag med. Men ändå skaffar man många barn. Och flere tätt, för "dom har så stor glädje av varann då". Visst, men om föräldrarna inte orkar med så ställer jag mig tveksam.

Men vad vet jag, jag har bara ett barn :crazy: .
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Britta68 skrev:
Jag med. Men ändå skaffar man många barn. Och flere tätt, för "dom har så stor glädje av varann då". Visst, men om föräldrarna inte orkar med så ställer jag mig tveksam.

.

Håller med!

"Det näst-bästa man kan ge sina barn är syskon, det bästa man kan ge sina barn är föräldrar som orkar med"
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Britta68 skrev:
Men vad vet jag, jag har bara ett barn :crazy: .

Jag trodde att jag ABSOLUT ville ha min första hemma när den andra kom. Det trodde jag genom halva andra graviditeten också. Sen insåg jag hur lite jag orkade och att det skulle vara en otjänst att hålla den äldsta hemma "bara för att". Man ÄR inte rolig och pigg och lekglad när det är mitt i vintern och man har en bäbis som äter jämt, och dessutom är ett brandbilsbarn...

Men så hade jag också mina 15 timmar bra planerade (5 tim/dag i 3 dar) så det passade in i bäbisens rutiner. Sen hade barnens pappa också en dag som han jobbade halvdag och kom hem och lekte med den rastlösa busungen.

Så otroligt lätt att döma andra. Så himla illa.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Madick skrev:
Men så hade jag också mina 15 timmar bra planerade (5 tim/dag i 3 dar) så det passade in i bäbisens rutiner. Sen hade barnens pappa också en dag som han jobbade halvdag och kom hem och lekte med den rastlösa busungen.

Så otroligt lätt att döma andra. Så himla illa.

Jag har inte yttrat mig mot 15 timmar/vecka på dagis för barn nummer 1, det fattar jag väl att barnet behöver stimulans?! Så vem dömer vem här så otroligt lätt...

Det är heltidsdagis med en förälder hemma som jag ifrågasätter. Och så sådana exempel som cirkus tog fram.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hade jag inte kunnat ha så flexibla 15 timmar hade jag mycket hellre haft min äldsta på heltid också (eller i alla fall de 25 timmar h*n gick innan småsyskonet kom).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 459
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 399
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp