Dagens fundering... - Hur går det egentligen ihop

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vore intressant att veta hur mycket pengar alla de som dagligen gnäller på elpriset, drivmedelpriset, matpriserna.... brände upp på ett par minuters blinkande och smällande i natt.... bara för att skräpa ner vår natur ytterligare och för att skrämma älskade husdjur i alla storlekar på rymmen, till döds och vem vet vad...

God fortsättning
❤

Minnie var faktiskt lugn, tack vare att vi höll på rutinerna, busade, busade lite mer, gosade ner oss i sängen med ljudbok, traskade upp en stund i natt, åt lite godis, busade och gosade ner oss i sängen igen.

Jag hade Felix ostnsnitzel i frysen, som gick ner till nyårsmiddag.
🙂

Nu kaffe och saffransbulle till Robin Hood - Kevin Costner- versionen, tredje gången på en vecka tror jag... Men jag har ett en tredjedel varje gång, så det jämnar ut sig.
🙂

Det blev andra halvan av Ivanhoe.... vilket iofs är det bästa... pga att Minnie o jag tog tupplur på em.

Jag undrar också det känns lite så att priserna faktiskt borde fortsätta ligga på en högre nivå, om inte sparar det på miljön- känns lite konstigt att det går bra att spara in på el drivmedel o mat för sin egen ekonomis skull men att det är oinstresant för miljöns skull.

Här går det åt rätt håll. Yngre firar utan fyrverkerier medan äldre smäller på ganska ordentligt.
Där emot fler yngre än äldre som åker in för att se GP fyrverkerier här.

Här har det inte skjutits några raketer och jag tycker det har verkar lugnt i byn där jag bor. Just mina djur verkar inte bry sig men självklart är jag orolig över hästarna. Vi tussade igen deras öron med bomull och hoppades på en lugn natt. Jag har inte råd med några större skador bara för att fyllskallar vill bränna av raketer. Kan säga att senaste tidens höjningar på elräkning här uppe gör nu att min lilla lön precis räcker till. Så jag tycker absolut inte att matpriser, bränslepriser, elpriser och räntor ska gå upp nå mer. Tycker man sig ha råd att betala skyhöga priser på allt så är man faktiskt ganska bemedlad. Let them eat cake liksom...
För min del får man gärna höja priset på smällare å raketer med 1000%. Men ge sjutton i att höja kostnaderna på allt annat som faktiskt är nödvändigt för att överleva.

Senast ändrad:
Det är så jävla ofattbart att det ens är lagligt! Under en dag om året får man skrämma djur och skräpa ner bäst man vill. Varför!?
Eller hur, och dessutom har dom mage att tycka att att man får skylla sig själv som inte har tränat sina djur att tåla det 🤬 hittills så har jag bara sett dessa kommentarer från män ofta jägare åxå. Samtliga hävdar att det är deras förbannade jävla rättigheter att smälla på nyår osv för det har vi minsann gjort sen 1300 talet eller vad det nu var, jo tjena 🙄 jag tror säkert att varenda bonde stod och smällde stora tårtor och bomber.

Här hemma var det tack och lov väldigt lugnt. Var mer förra året. Jag skjuter aldrig och skulle aldrig få för mej, så jag fortsätter klaga på drivmedelspriser och matpriser 😩

Här var det faktiskt lugnare än det brukar. Började inte smälla mer ordentligt förrän vid 20 och slutade helt vid 00.30.
Har varit någon enstaka smäll sedan julafton och likadant nu.
När vi flyttade hit för 10 år sedan började det smälla runt förste advent. Var riktigt mycket från lucia och fram till mitten av januari för att sedan fortsätta mer sporadiskt fram till påsk 🤬

Kan säga att senaste tidens höjningar på elräkning här uppe gör nu att min lilla lön precis räcker till. Så jag tycker absolut inte att matpriser, bränslepriser, elpriser och räntor ska gå upp nå mer. Tycker man sig ha råd att betala skyhöga priser på allt så är man faktiskt ganska bemedlad. Let them eat cake liksom...

Men det är inga skyhöga priser, det har bara varit alldeles för billigt förut.

Visst man smällde lite då o då när man själv var barn och yngre... Men det var inte nitro nobels dynamit utan det var ettöres, 3 öres, ryssar och om man smög i pappas skåp en och annan kinapuff. Sen på kvällen sköt min farbror 1-3 raketer... Men absolut inte i de halogenstrålkastarsken och atombombsmällar som finns idag.

Och inte nära djur

Eller hur, och dessutom har dom mage att tycka att att man får skylla sig själv som inte har tränat sina djur att tåla det 🤬 hittills så har jag bara sett dessa kommentarer från män ofta jägare åxå.

Det har varit trådar här på buke där flera användare menar att det bara är och träna. Ingen har svarat hur mer än att man skulle smälla lite småskott på dagtid lite ifrån.

Vad hjälper det när raketer smäller av rätt över stalltaket, lyser upp hela himlen och vissa dimper ner på taket? Nä just det inget.

Nu har det lugnat sig hos oss, dels genom kontakt med kommunen, dels att galningarna som sköt som värst som vanligt va för fulla för några år sedan så det hände en olycka i samband med fyrverkerierna så de skjuter inte mer.

Eller hur, och dessutom har dom mage att tycka att att man får skylla sig själv som inte har tränat sina djur att tåla det 🤬 hittills så har jag bara sett dessa kommentarer från män ofta jägare åxå. Samtliga hävdar att det är deras förbannade jävla rättigheter att smälla på nyår osv för det har vi minsann gjort sen 1300 talet eller vad det nu var, jo tjena 🙄 jag tror säkert att varenda bonde stod och smällde stora tårtor och bomber.

Här hemma var det tack och lov väldigt lugnt. Var mer förra året. Jag skjuter aldrig och skulle aldrig få för mej, så jag fortsätter klaga på drivmedelspriser och matpriser 😩
I jaktlaget och 2 grannlag smäller inte (är dom jag känner närmast), största delen av jägarna här har även djur hemma och är hemma med hästar/får/getter under 12 slaget.

Smäller mest bland egenföretagare och högavlönade som bor i villaområderna här omkring, har alltid varit lite skryt och muskelflexande på nyår sedan många är tillbaka.

I jaktlaget och 2 grannlag smäller inte (är dom jag känner närmast), största delen av jägarna här har även djur hemma och är hemma med hästar/får/getter under 12 slaget.

Smäller mest bland egenföretagare och högavlönade som bor i villaområderna här omkring, har alltid varit lite skryt och muskelflexande på nyår sedan många är tillbaka.
Detta var kommentarer på fb. Här hemma så ser det mest ut som du skriver.

Det har varit trådar här på buke där flera användare menar att det bara är och träna. Ingen har svarat hur mer än att man skulle smälla lite småskott på dagtid lite ifrån.

Vad hjälper det när raketer smäller av rätt över stalltaket, lyser upp hela himlen och vissa dimper ner på taket? Nä just det inget.

Nu har det lugnat sig hos oss, dels genom kontakt med kommunen, dels att galningarna som sköt som värst som vanligt va för fulla för några år sedan så det hände en olycka i samband med fyrverkerierna så de skjuter inte mer.
Läser man kommentarerna i Klara K's inlägg på facebook, efter tidningsartikeln... där hon förlorade ett dräktigt sto är det 3 killar som skriver... Man får väl skotträna hästarna.

Ska man ta med sig hästarna in på en brandstation och be dem starta blåljusen på varenda brandbil i hela garaget och sen köra rally med hästen i transporten till närmsta militära skjutfält och be överbefälhavaren testa ett par Carl Gustav då eller?

För det är vad som gäller idag.

Det är ju inte bara att be grannen bränna av luftgeväret eller hagelbrakaren Här är det ju Hiroshimabomber vi talar om och sen blixtar och norrsken från alla håll och hur lätt är det att träna på det?

Senast ändrad:
Läser man kommentarerna i Klara K's inlägg på facebook, efter tidningsartikeln... där hon förlorade ett dräktigt sto är det 3 killar som skriver... Man får väl skotträna hästarna.

Ska man ta med sig hästarna in på en brandstation och be dem starta blåljusen på varenda brandbil i hela garaget och sen köra rally med hästen i transporten till närmsta militära skjutfält och be överbefälhavaren testa ett par Carl Gustav då eller?

För det är vad som gäller idag.

Det är ju inte bara att be grannen bränna av luftgeväret eller hagelbrakaren Här är det ju Hiroshimabomber vi talar om och sen blixtar och norrsken från alla håll och hur lätt är det att träna på det?
Precis, det är stor skillnad på skott och fyrverkerier. Vi är grannar med skjutfält men det går inte att jämföra. Smäller på ett helt annat sätt.

Men det är inga skyhöga priser, det har bara varit alldeles för billigt förut.

Då hör du till de mer välbemedlade som har bra lön och nära till allt. Jag tycker att även de med låg lön ska ha råd att leva i Sverige. Tror knappast att det är de som vänder på ören för att ha råd med mat och boende som köper fyrverkeripjäser och smällare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 294
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama