Dagens fråga från mig....

lakrits

Trådstartare
Ridpasset igår gick jättebra och så även idag......OM han fick gå på lång tygel hela tiden.

Jag har ju beskrivit tidigare att jag skrittade han i ca. 4 månader innan jag ens började trava och för att han skulle hitta sin balans så red jag han på lång tygel. Allt detta för att han var totalt omusklad och obalanserad.

Nu när tiden gått lite så märker jag , och då speciellt igår och idag, att han jobbar och lyssnar mycket bättre på lång tygel.
Han söker sig väldigt bra neråt/framåt och hela hästen jobbar verkligen, i både skritt och trav. Han är lyhörd på vikthjälperna och neckreining.

Hur ska jag fortsätta? Är det OK att hästen går bättre på en hand än två händer?
Målet är ju att rida han på en hand men om man ska se till kriterierna utbildningsmässigt sett så är han , tror jag, i ett för tidigt stadie att börja med en hand och ev. stång.
Det är väl så att allt ska egentligen sitta innan man skolar in på stång och enhand?

Iofs. så behöver man ju inte använda stång kanske bara för att rida på en hand....eller?

Jag vet återigen att det är svårt att säga så här över nätet....som så många andra frågor jag brukar ställa ;).

Sv: Dagens fråga från mig....

Förmodligen är det du som är bättre på en hand än två, inte tvärt om, och det är väl inte helt ovanligt. På din beskrivning tycker jag att ni skall köra ett tag på stångbett och en hand och se vad det ger. Det viktiga är att ni utvecklar er träning successivt och ställer nya krav hela tiden, annars blir det lätt att man stannar kvar i det man kan för länge och när man börjar ställa krav tar man i för mycket.

Om det nu funkar bra med neckreining och vikthjälper, men problemet är att han inte bär sig in den form du vill, så träna bara det ett tag. Bestäm dig för ett teoretiskt område inom vilket han får lov att ha huvudet. Har han det där, får han helt lösa tyglar - går han utanför området, korrigerar du honom. När han känner att det är bekvämt att ha huvudet där du bestämmer, så kan du fortsätta med nästa problem/mål, du behöver inte ta allt på en gång.

Tänk på att det är resultatet som räknas, inte hur du använder vilken utrustning. Det går alldeles utmärkt att rida med en hand på tränsbett och två händer på stång, bara man förstår att ett tygeltag rakt upp på en hand ger olika resultat på ett stång- resp. tränsbett och ett ledande tygeltag ger olika resultat på olika bett osv…

Sv: Dagens fråga från mig....

Jo, jag har funderat över det och det är säkert så att jag är bättre på en hand än två.
Jag märkte en stor skillnad på sits tex. av någon anledning kom handen högre upp, huvudet upp och hela jag blev rakare vilket antagligen påverkar honom enormt.
När jag rider på två händer blir jag spänd, lutar mig framåt och jag spänner benen. På en hand slappnar jag märkligt nog av och allt blir så mycket bättre.

Stångbettet kvittar för mig, jag rider gärna på vanligt tränsbett men jag funderade på om man kanske skulle gjort två flugor i en smäll om man ändå skulle fortsätta rida på en hand. Jag har ridit lite grann på stång tidigare, eller ja...delat bett med skänklar kanske är det korrekta ordet.

Det är ett sådant bett jag hade i tankarna om jag skulle byta.
Bettet är som sagt delat, likt tredelat fast i mitten finns det kopparringar, och sedan är det skänklar på det.
Man har sagt till mig att det är ett bra "första" bett om man vill byta.

Det jag mest var nyfiken på var om det är ok att han (eller jag) är bättre på en hand än två, fast jag misstänker att han måste kunna ridas på två händer också...egentligen ;).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka