Dagens datum utan skottår?

Jejjessica

Trådstartare
Om vi inte hade haft skottår, vilket datum hade vi då haft idag...? (Med utgångspunkt i år noll)

Jag fastnar lite på hur jag ska tänka, och kan heller inte riktigt släppa det hela efter att jag väl började fundera. :o

Hjälp mig, mattesnillen! :D

Om vi inte hade haft skottår, vilket datum hade vi då haft idag...? (Med utgångspunkt i år noll)

Jag fastnar lite på hur jag ska tänka, och kan heller inte riktigt släppa det hela efter att jag väl började fundera. :o

Mitten av juli 2017 säger min man :)

Tja, du får nog först välja vilken kalender du vill gå efter (den gregorianska eller julianska).

18:e juli 2017, får jag det till.

Någon får gärna flika in om jag tänkt fel:

2016 år, varav vart fjärde skottår.
2016/4=504

Så totalt 504 skottdagar på den tiden.

504-365=139
Då är hela 2016 avverkat och vi är framme på 2017.
139-31-28-31-30=19

Då landar vi på 19:e maj.

Så har vi ju passerat januari och februari i år, vilket innebär 31+29 dagar till och borde då landa på 18:e juli.

Så skottåren fyller ju sin funktion i alla fall, nog för att juli inte alltid är så varmt, men dagens väder känns inte så somrigt. :p

18:e juli 2017, får jag det till.

Någon får gärna flika in om jag tänkt fel:

2016 år, varav vart fjärde skottår.
2016/4=504

Så totalt 504 skottdagar på den tiden.

504-365=139
Då är hela 2016 avverkat och vi är framme på 2017.
139-31-28-31-30=19

Då landar vi på 19:e maj.

Så har vi ju passerat januari och februari i år, vilket innebär 31+29 dagar till och borde då landa på 18:e juli.
Jämna århundraden är det inte skottår, så du får ta bort 20 dagar.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka