Dagen efter verkning..

JessicaM

Trådstartare
Kan de få väldigt ont i fötterna dagen efter verkning??

Red idag och fick vända för att hon hade så ont! Hon ville mest gå på gräset men det finns inte så mycket gräs att gå på när det är en grusväg..
Kollade även om någon sten fastnat men det hade det inte..

Jag får knappt kratsa hovarna för hon ställer ner fötterna. Det brukar hon inte göra..

Senast ändrad:
Sv: Dagen efter verkning..

Varför raspar du hovarna??

Va hästen helt oöm på samma underlag innan dagen efter??

Jag tycker det låter som klassisk "baksmälla"

Varför raspar du hovarna??

Va hästen helt oöm på samma underlag innan dagen efter??

Jag tycker det låter som klassisk "baksmälla"

Ber om ursäkt skrev fel. Pratade i telefon om just raspning så jag skrev det istället hehe :p

Svårt att säga eftersom jag inte ridit henne på ett tag pga att jag tyckte hon hade för långa tår..

Har hon verkats för hårt?
Eller i andra vinklar?

Hade hon välsigt långa tår, kan det ju hända att hovis fick ta en del och därför blev hon ömfotad.

För det är väl en hovis som gjort det, eller har du gjort det sj'lv?

En häst ska inte bli ömfotad varken efter verkning eller skoning, även om hästen har långa tår. Det är viktigt att hovslagaren/hovverkaren kortar tån på rätt sätt d v s 90 graders vinkel (mätt när hästen står ner på hoven). Frisk sula får inte verkas, bara avdödade hovceller ska skrapas bort med ett trubbigt verktyg, typ hovkrats. Det förekommer tyvärr att hovlängden kortas genom att tån raspas i en ca 45 gradig vinkel då kan hästen ömma rejält och i värsta fall har främre delen av sulan blivit så tunn att det snabbt bildas öppna blödande sår. Tyvärr har jag sett tragiska sådana fall där det gått så långt att hästen inte gått att rädda. Kolla om din häst blivit rätt verkad, om inte byt till en annan hovlagare/hovverkare som vet hur en hov ska verkas utan att hästen tar skada.

Senast ändrad:

I så fall har ju hovvinklarna förändrats, och hon får ont i lederna.
Skulle öåta henne gå ett par dagar och vänja sig vid det innan jag red.

Min huvudregel är att det inte ska synas på en hov att den behöver verkas.
Alltså var 6-7 vecka.

Kan ta kort imorgon, efter jobbet, på hovarna. Den vanliga hovslagarn har verkat lite för långt en gång och då blödde det lite. Men han är superbra.

Denna gång var det en annan. Men hon blödde inte eller något sådant..

Hur lång tid har det gått mellan den här sista verkningen och den tidigare???

Kommer jag inte ihåg med mitt minne. Men när jag hämtade hem henne så hade hon fötter som kalle anka och det var de ju inte i närheten av!

du skriver ju att dy har som regel att det inte ska synas när det behöver verkas, så hur kan hon då haft långa tår?

Eller är det första gången i din ägo som hon verkas? Fast det kan det ju inte vara kom jag på, för du har väl skrivit att ni ridit barfota förr.

du skriver ju att dy har som regel att det inte ska synas när det behöver verkas, så hur kan hon då haft långa tår?

Eller är det första gången i din ägo som hon verkas? Fast det kan det ju inte vara kom jag på, för du har väl skrivit att ni ridit barfota förr.

Vadå jag har skrivit att jag har som regel att det inte ska synas när det behöver verkas?? Har jag inte skrivit. Jag menar syns det inte att det behövs verkas så behöver man ju antagligen inte verka!

HUR ser man att de har verkats för hårt då? Tog en bild men den blev inge bra..

Hellluuuuuu ingen som kan svara då?? ;)

Det kan finnas många olika orsaker till varför en häst är ömfotad. När man inte har sett hästen är det naturligtvis omöjligt att säga vad orsaken är i ditt fall.

Om hästen blir ömfotad p.g.a. verkning har hästen i princip verkats fel. En häst ska inte bli ömfotad p.g.a en verkning.

Problemet i ditt fall är att du inte vet om ömheten beror på felaktig verkning. Du skriver att du inte har ”ridit henne på ett tag”. Då kan hon ju har varir ömfotad före verkningen också.

Om tån har kortats så kan det ha gjorts på fel sätt. En tå kortas på LÄNGDEN och inte på HÖJDEN. Tyvärr kortar många hovslagare/verkare även tåhöjden vilket leder till att sulan i tån blir tunn. Detta kan göra hästen ömfotad. Många hovslagare/verkare tar även bort sulmaterial på andra ställen så att sulan blir tunn. Är sulan tunn blir hästen lätt ömfotad på hårt, ojämnt underlag t.ex. grusväg.

Har hästen inte verkats på länge så att hovslagaren/verkaren har tagit bort mycket material så kan detta ge spänningar i ligament och senor. Hästen blir i så fall oöm igen efter någon vecka.

Ta foton på hovarna så vi kan se hur de ser ut och rid med boots så länge hästen är ömfotad!

Bild.jpg

Hur ser det ut??

Kan de bli ömma vid kratsning när hovslagarn har verkat "fel"?

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka