dageb före och efter tävling

K

knasenknas

japp vad rider ni före och efter en dressyr tävling, LA? och hur rider ni veckan innan tävlingen?

Sv: dageb före och efter tävling

vad rider ni före och efter en dressyr tävling, LA?
Dagen før rir jeg mykgjørende øvelser og rir gjerne øvelsene til LA.

och hur rider ni veckan innan tävlingen?
Uken før rir jeg dressur mandag, onsdag, fredag og evt stevne lørdag og søndag)
Tirsdag og torsdag er det turridning eller en skrittetur med hestepasser.

Mvh "Sprang/dressur rytter"

Veckan innan tränar jag som vanligt. Två dagar innan tävling tränar jag lite rörelser som ska vara med, dagen innan rider vi ut och busar och dagen efter blir det oftast något avsuttet tex tömkörning eller långpromenad. En dressyrtävling, speciellt på den nivån, är ju inte ansträngande öht för hästen mer än möjligtvis psykiskt så jag anser inte att den behöver vila eller liknande bara för att man tävlat.

Veckan innan rider jag som vanligt. På träning rider vi alltid igenom programmen vi ska tävla i.
Dagen innan rider jag inte så mycket. Skrittar ut en sväng för att sen ta en stund på banan för att se till att han är loss och mjuk.
Dagen efter rider vi ut.

dagen före rider jag ett dressyrpass, så han är genomriden till tävlingen, och dagen efter brukar det bli vila/skogstur

Om man säger att tävlingen är på lördagen så tränar jag för ridlärare på torsdagen, dressyr och longerar på fredagen. Inte mkt men uppmjukning. Dagen efter vilar han oftast eftersom vi rider två klasser.

Brukar se det som ett låångt dressyrpass. Alltså, uppvärmining (dvs lösgörande och kolla så allt funkar) dan innan och "nervarvning" dan efter. (dvs mkt skritt i skogen och bara mysa) :)

Innan tävling, oavsett klass, så rider jag aldrig dressyr de 4-5 närmaste dagarna innan!! Och oftast så skrittar jag bara de två sista ridpassen innan. Allt för att han ska vara motiverad och rikitigt sugen... :)
Programmet eller rörelserna i det, rider jag inte på ca 10-11 dagar innan. Utan den sista 1½ veckan innan så rider jag bara ut blandat med enkelt, mjukgörande på banan... Däremot så rider jag mkt och tränar ganska intensivt innan "viloperioden".

Men detta fungerar ju endast pga av att jag oftast inte tävlar mer än 1 gång per månad under tävlingssäsongen. Hade jag gjort det så hade jag ju fått lägga upp det annorlunda.
Men detta har hittills fungerat mkt bra för mig!

Ofta ungefär så här på häst 1 (14 år tävlar tom LA.5):

mån vila
tis dressyrpass för tränare
ons uteritt i skogen
tors vila
fre dressyrpass, rejäl genomkörare
lör tömmkörning (lättare joggingpass)
sön tävling

..och häst 2 (18 årig läromästare tävlar tom Msv B.3):

mån dressyrpass
tis skritta ut
ons genomkörare på träningsbanan (mkt skolor & tempovxl fast på rakt spår)
tors skritta ut
fre dressyrpass
lör vila
sön tävling

Dagen efter tävling brukar jag ut & skritta eller så går de bara i hagen (ca 10-12 h, stora rejäla kuperade hagar).

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson avslutar tävlingarna i Strawberry Arena med en vinst i Sweden H&M Grand Prix med talangfulla Sv Vroom de la Pomme Z...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Var: Strawberry arena, Solna. När: Torsdag till söndag den här veckan. TV: TV4, TV12 och TV4 Play sänder cirka 20 timmar utspritt på...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
425
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka