Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Jo jag försöker bättra mig hela tiden. Ska ta tag i detta ännu mer imorgon

Du vet att du måste sluta dricka men du vill inte. Det är samma anledning till att du inte går på AA, för när du gör det inser du hur stort problemet är, du ser framtiden och då väljer du att inte gå dit, att ta mer hjälp betyder att du faktiskt måste sluta och där är du uppenbarligen inte än.

Jag tror inte vi kan tvinga dig dit heller hur gärna vi än skulle vilja att det är vi som hjälper dig framåt, du har inte kommit framåt på dom här åren du skrivit här så jag tror inte vi har den effekten tbh

Den här artikeln kanske är läsvärd, även om den är ganska gammal:

https://www.vardfokus.se/nyheter/hjarnan-bygger-om-sig-for-att-klara-spriten/

Lite citat:
"Bränt barn skyr elden brukar det heta. Men det ordspråket stämmer definitivt inte in på alkoholisters förhållande till alkohol.
En förklaring som ligger nära till hands är att hos den som har ett mer utvecklat belöningssystem tar lusten helt enkelt över. Men det är också så att hjärnan automatiskt bygger om sig för den som dricker. Detta för att kunna tåla spriten bättre nästa gång. Om hjärnan tvingas till allt för stora ommöbleringar klarar den sig till slut inte utan alkohol. Alkoholisten dricker inte för njutningens skull utan för att kunna känna sig normal."

Den här artikeln kanske är läsvärd, även om den är ganska gammal:

https://www.vardfokus.se/nyheter/hjarnan-bygger-om-sig-for-att-klara-spriten/

Lite citat:
"Bränt barn skyr elden brukar det heta. Men det ordspråket stämmer definitivt inte in på alkoholisters förhållande till alkohol.
En förklaring som ligger nära till hands är att hos den som har ett mer utvecklat belöningssystem tar lusten helt enkelt över. Men det är också så att hjärnan automatiskt bygger om sig för den som dricker. Detta för att kunna tåla spriten bättre nästa gång. Om hjärnan tvingas till allt för stora ommöbleringar klarar den sig till slut inte utan alkohol. Alkoholisten dricker inte för njutningens skull utan för att kunna känna sig normal."
Den sista meningen är verkligen "spot on" vad det gäller TS.

Jag tror att allt jobbigt som man egentligen inte vill göra, så är det otroligt förrädiskt att skjuta upp "till imorgon/nästa vecka/sen" för då blir det helt enkelt inte av.

Man måste tyvärr ta ett djupt andetag, bestämma sig för att NU bara gör man det och så får man det undanstökat/kommer igång.

@karamelldrottningen skjut skammen och skulden åt sidan, googla fram en lista med telefonnummer redan idag och BESTÄM att du endera mejlar redan ikväll eller ringer imorgon genast då ställena öppnar.

Skriv punkter på ett papper så du vet vad du ska säga. De som svarar har tystnadsplikt så berätta sanningen som den är.

Jag skulle vilja säga att detta är sista gången jag dricker men jag tror inte ens på det själv allt är så skevt 😭
Nej, för du vill inte sluta dricka. Du vill dricka utan negativa konsekvenser. Du kan tänka dig sluta om det går lätt och du mår bra och du inte har något sug, men när det blir jobbigt tar du tillbaka ditt beslut och börjar hävda att du inte har problem.
Det är ditt liv och du gör vad du vill med det, men nummer ett är kanske att vara ärlig med sig själv, inte bara säga det du tror är rätt och kommer göra andra nöjda.

Om du verkligen skall ringa—Ring inte VC ring Beroendemedecinska Mottagningen. Det är rätt instans för dig.

Nej, för du vill inte sluta dricka. Du vill dricka utan negativa konsekvenser. Du kan tänka dig sluta om det går lätt och du mår bra och du inte har något sug, men när det blir jobbigt tar du tillbaka ditt beslut och börjar hävda att du inte har problem.
Det är ditt liv och du gör vad du vill med det, men nummer ett är kanske att vara ärlig med sig själv, inte bara säga det du tror är rätt och kommer göra andra nöjda.

Om du verkligen skall ringa—Ring inte VC ring Beroendemedecinska Mottagningen. Det är rätt instans för dig.
Tack för tipset! Tycker jag redan kollat upp allt möjligt men detta vet jag inte om jag ens hört talas om :o

Annars tror jag det blir en lugn kväll idag ska äta lite om ett tag :)
Jo tog ett glas till men det är öl för ville inte riskera bli så påverkad. Detta är så milt. Och tror inte det märks alls. På lukt eller så. Har blivit så nojig att jag ska lukta vin 😅🙈

@karamelldrottningen hur känner du om vi kommer med konkreta förslag på vad du kan göra för att det ska kännas bättre i röran?
Vill du det, eller vill du tänka ut dina egna lösningar ?
Jag vet inte riktigt. Förlåt! Vissa är jättebra tips och så och jag är jättetacksam verkligen! Men vissa blir svåra att genomföra. Och en del grejer vet jag redan jag måste bara bli modigare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar