Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Mja. Om han vill stötta dig på rätt sätt kan han behöva verktygen för att göra det också, och stöttning i sin tur. Det är inte bara du som ska kämpa och jobba och magiskt göra allting bättre för er två tillsammans.
Har ni pratat om det alls?
Nej jag har nog inte ens tänkt tanken faktiskt. Det enda jag funderat på är att få honom att gå på sån där anhörighetsträff men jag tror inte han skulle vilja det. Eller jag vet inte.

Nej jag har nog inte ens tänkt tanken faktiskt. Det enda jag funderat på är att få honom att gå på sån där anhörighetsträff men jag tror inte han skulle vilja det. Eller jag vet inte.
Att lyfta frågan kan ju inte skada, för ni verkar ju behöva hjälp som par också - i all välmening.
Att slå på varandra i frustration eller ha samtal som att en önskar livet ur den andra men älskar ändå, att utan utbildning lägga upp steg för att hjälpa den andra ur missbruk utan att ha förståelse för vad missbruket innebär; det låter alltsammans som om ni behöver hjälp tillsammans om det ska hålla. Jag förstår att inte alla fungerar som mig, men i min värld är det inte en sund relation.

Nu ikväll har det känns som en väldigt lugn kväll. Först i stallet sen framför tvn och partiledardebatten men orkade inte se hela och sen har jag gått runt och pysslat med småsaker som lagt in kläder i skåpen och pysslar nu med lite omplantering av blommor, städat och lite diverse. Tiden går fort så också 😅
Inget större sig av nånting. Tacksam för det. Har druckit en del te. Gott och känns nyttigt 🫖

Edit pga tusen stavfel O_o

Och det låter löjligt men jag är så oerhört tacksam för detta vanliga!
Att göra helt vanliga saker och känna mig ok med det. Skratta lite över någons knäppa formulering på tv. Ligga under en filt med en kopp te i handen och katten i knäet. Prata om allt möjligt. Sen smågreja utan att ha tankar på det jag vill undvika utan tänka på något roligt eller något neutralt. Att inte tänka alls är närmast omöjligt. Men att inte ha fokus på fel saker det går men det går lättare om jag inte tänker ”elefant” utan bara mer automatiskt tänker på annat.
Men det är svårt ibland. Jag vet inte varför!
Tycker det är så konstigt hur något man inte vill, ska eller får göra kan ta så mycket fokus utan att jag ens är riktigt medveten om det själv.
Tänk om jag kunde lägga samma fokus på någonting vettigare istället det hade varit helt enastående!

Känns dumt att skriva om honom. Han är en fantastisk människa på alla möjliga sätt. Med stort hjärta och helt underbar. Det är mig det är fel på men jag ska verkligen se till att bli en bättre människa
Det är normalt och hälsosamt att ha gränser, kom ihåg det. Det kan kännas som att allt är ditt fel och att du måste gottgöra andra, men du förtjänar att ha gränser, och att säga nej när du inte vill eller kan är normalt och sunt. Det är något man behöver göra, du behöver göra, för du är extra sårbar när ditt emotionella konto är tömt. Hoppas du kan ta till dig detta och förmedla det till din partner, som inte förstår dig just nu och i missförståndet tror att hans känslor och behov är dina känslor och behov.

Som sagt, jag tror inte att det är hälsosamt att han har den rollen han har. Som när du fick följa med till hans jobb för att du hade stora problem med att inte dricka - det vore så mycket bättre om du fick hjälp på annat håll. För det blir så fel om det blir som det blev nu i helgen, då han tänkte att det nog var bra för dig att komma ut och träffa folk - när det i själva verket fick dig att ha världens dipp. Han har säkert goda intentioner, men det är också på sätt och vis naturligt att han utgår ifrån sig själv när han "hjälper till", dels för att han säkert till viss del vill fortsätta leva på ett visst sätt och är i förnekelse och dels för att han inte har expertkunskap eller erfarenhet (verkar det som iaf?) nog för att kunna avgöra vad som verkar vettigt. När du själv har svårt att stå emot så är det kanske tacksamt, åtminstone undermedvetet, att inte ta tag i det mer än så, att ni fixar det ihop. Men det får dig liksom att önska att han vore död i extrema situationer, jag gissar på att det inte är något du brukat önska personer du är i en relation med.....?

Så om det ska fortsätta så tror jag att det är minimum att han är villig att gå på anhörigträff.

Och det låter löjligt men jag är så oerhört tacksam för detta vanliga!
Att göra helt vanliga saker och känna mig ok med det. Skratta lite över någons knäppa formulering på tv. Ligga under en filt med en kopp te i handen och katten i knäet. Prata om allt möjligt. Sen smågreja utan att ha tankar på det jag vill undvika utan tänka på något roligt eller något neutralt. Att inte tänka alls är närmast omöjligt. Men att inte ha fokus på fel saker det går men det går lättare om jag inte tänker ”elefant” utan bara mer automatiskt tänker på annat.
Men det är svårt ibland. Jag vet inte varför!
Tycker det är så konstigt hur något man inte vill, ska eller får göra kan ta så mycket fokus utan att jag ens är riktigt medveten om det själv.
Tänk om jag kunde lägga samma fokus på någonting vettigare istället det hade varit helt enastående!
Det är nog "det vanliga" som du behöver, och som du behöver lära dig hantera. Jag skulle vilja gissa att de flesta av oss inte åker regelbundet på lyxiga övernattningar på helgerna, utan vi är hemma och pysslar med hästar, tvätt, matlagning, barn, städning, läsning, släktforskning, eller vad vi nu väljer att hitta på. Men det krävs att man är någotsånär tillfreds mig sig själv för att kunna göra det. Och att inte kräva stora arrangemang för att slippa undan sig själv och sitt eget huvud. Jag har en kollega som verkar lida av ångest och oro. De är nästan aldrig hemma på helgerna, även om hon skulle behöva det för hon är dessutom alltid stressad och jagad. Nu vet jag ju inte säkert, men jag har fått för mig att det är väldigt svårt för henne att bara vara och att bara göra "ingenting". Det måste hända saker hela tiden, och jag tror att det är för att hon har svårt för att vara med sig själv i sitt eget huvud.

Känns dumt att skriva om honom. Han är en fantastisk människa på alla möjliga sätt. Med stort hjärta och helt underbar. Det är mig det är fel på men jag ska verkligen se till att bli en bättre människa
Nej det är INTE dig det är fel på när du säger att du inte vill och han kör över dig! Det är antagligen inte fel på honom heller, men jag tycker att han i de situationerna GÖR fel. Och hans tillkortakommanden är inget du ska ta på dig, dem får han stå för själv!

Det är både orimligt och otroligt insiktslöst att släpa med en person i ett tillstånd som närmast liknar något psykostillstånd, med alkoholproblem och överdosering av tabletter, som önskar livet ur någon, till någon annan övernattning än inom slutenvården.

INGEN hade klarat det galant. Du är inte löjlig eller fånig. Och han har ingen kompetens alls vad det verkar, att avgöra vad som är bäst för dig.

Man är inte antingen bra eller dålig. Alla människor är mångfaceterade. Han agerande i det här är inte bra för dig eftersom du behöver få läka dig på det sätt som är bäst för dig och det kan inte han veta vad det är. Han tar en roll här som inte är bra för dig. Du har ju problem de du beskriver med ilska, impulskontroll och beroende. Men han har definitivt sina egna problem (det har alla i olika omfattning).

En metod kan ju vara att gå i parterapi för att prata om detta.

Jag känner lite att han försöker fila på dig så att du återigen ska passa in i det där pusselbits formade hålet där du passade in i hans liv innan det kom fram att du har alkoholproblem. Det är ju återigen någon typ av förnekelse men säkert också en förnekelse av hans egna problem. Om han bara fixar dig lite, så återgår allt till hur det var "innan" och han behöver inte se på sig själv.

Men innan är inte ett alternativ, med förändring kommer förändring, med den behandling du får både genom terapi och beroendeterapi kommer du att förändras och då behöver han följa med och utvecklas han med. Så är det ju i livet man kan inte som person sluta utvecklas. Det här är en chans för honom att se på sig själv och hur han fungerar och varför han fungerar som han gör. Varför ignorerar han dig när du talar om att någon inte känns bra för dig, det är något hos honom. Varför känner han att det är han som ska ha en plan för din nykterhet också något hos honom.

Släpa med honom på något säg att det är för din skull att du behöver det, då kanske det är lättare för honom. Vissa kan ju vara väldigt motiga på det där med terapi. Parterapi är trots allt bara ett modererat samtal.

Det är både orimligt och otroligt insiktslöst att släpa med en person i ett tillstånd som närmast liknar något psykostillstånd, med alkoholproblem och överdosering av tabletter, som önskar livet ur någon, till någon annan övernattning än inom slutenvården.

INGEN hade klarat det galant. Du är inte löjlig eller fånig. Och han har ingen kompetens alls vad det verkar, att avgöra vad som är bäst för dig.
Jag håller med. Jag hade ställt in allt och tagit en lugn hemmakväll med lite mys i stället, oavsett vad det som var planerat kan ha kostat. Det viktiga måste vara att partner/vän/personen man går med mår bra.

Jag är en alkoholist. Det är inget jag har valt. Det är det väl ingen som gör.
Det märks inte på utsidan. Tror inte det.
Jag ska försöka att acceptera detta så jag kan börja jobba för ett bra liv på riktigt.
Det här är inget du behöver svara på eller ens reflektera över, men i all ärlighet, gör det verkligen något att det syns på utsidan?

Det är ett tydligt tecken på att du inte har kunnat förmedla eller fått visa dina känslor och behov. De allra flesta människor ser inte ned på någon som kämpar och försöker utan är snarare gärna behjälpliga i den mån de kan.

Sen en mer praktisk fråga, har du fått något till dig från den behandling du får om vart du kan vända dig när det blir för mycket och du behöver akut hjälp/stöd? Du ska inte behöva gå igenom det du gått igenom i helgen ensam utan adekvat hjälp(partnern ska vara en partner, inte din vårdare).

Man måste skilja på person och handling, man kan vara en underbar person och ändå göra fel och begå misstag. Sånt är livet.

Jag får uppfattningen om att din partner kanske inte greppat exakt hur tufft du har det om han tycker att det gick bra i helgen och var bra för dig att ”komma ut” når hela situationen gjorde dig då stressad och upprörd att du fick ett återfall i drickandet. Att det inte blev ännu mer låter som ett smärre mirakel att döma av de inlägg som skrevs och togs bort. Men att din partner inte har verktyg för att vara ett bra stöd för dig innebär inte att det är fel på dig eller honom, det finns helt enkelt andra behov för dig som han inte kan eller ska fylla, utan för det behövs proffs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 040
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar