Däckventilen sitter snett - går ej att pumpa däcket

bettysmatte

Trådstartare
Hjälp. Däckventilen på skottkärrehjulet har åkt snett. Den sticker alltså inte rakt ut längre, utan ligger på sidan mot fälgen. Ingen aning om vad som har hänt, och hur fixar jag detta? Behöver pumpa däcket men det går ju inte när det ser ut så där... :arghh:

Hjälp. Däckventilen på skottkärrehjulet har åkt snett. Den sticker alltså inte rakt ut längre, utan ligger på sidan mot fälgen. Ingen aning om vad som har hänt, och hur fixar jag detta? Behöver pumpa däcket men det går ju inte när det ser ut så där... :arghh:
Det går inte att mecka den i bättre läge? Dra, putta, joxa med däcket... Med lågt tryck i däcket kan den ha glidit ur läge pga den inte hålls på plats av luften bakom på samma sätt. Lyckas du inte lösa det montera av hjulet och ta till en däckverkstad.

Det går inte att mecka den i bättre läge? Dra, putta, joxa med däcket... Med lågt tryck i däcket kan den ha glidit ur läge pga den inte hålls på plats av luften bakom på samma sätt. Lyckas du inte lösa det montera av hjulet och ta till en däckverkstad.
Maken har försökt att dra, men problemet är hittills att vi inte har hittat rätt verktyg. Det är svårt att komma åt den!

Jag skulle inte dra i den för mycket om den är fastkilad. Risk att ha sönder ventilen.
Ta av däcket från kärran, det ger bättre vinklar att jobba i.
Töm däcket helt så det kan tryckas ihop och ge mer plats att förhoppningsvis lirka in den i hålet underifrån.
I värsta fall kräng av ena sidan av gummit för att komma åt. Men det kan bli jobbigt att få tillbaka om man är ovan.
Annars lämna in däcket (eller köp ett nytt).

Maken lyckades på något vänster få ut ventilen till slut. Att lämna in till lagning är ju inte fullt enkelt heller eftersom skottkärran används dagligen. Nu får vi hoppas att det håller!

Maken har försökt att dra, men problemet är hittills att vi inte har hittat rätt verktyg. Det är svårt att komma åt den!
Du ska inte dra i ventilen utan joxa med själva däcket. Får du täcket att röra sig tar det slangen (jag antar att det finns en slang) och ventilen med sig.

Maken lyckades på något vänster få ut ventilen till slut. Att lämna in till lagning är ju inte fullt enkelt heller eftersom skottkärran används dagligen. Nu får vi hoppas att det håller!
Om man tar kontakt med däckfirma i förväg så kan man få direkthjälp. Dvs sitta kvar och vänta medan de fixar. Så behöver du inte vara utan kärra
Det är ju några minuters jobb för dem.

Om det inte är gjort redan så töm slangen helt på luft så blir det lättare att rubba ventilen till rätt läge igen.
Lösningen är ovan.
Det behövs inte ens tömmas helt på luft, för att ventilen ska vara enkel att flytta runt med enbart fingrarna. När den sedan är på en hanterbar plats, säkrar man den med en mutter (och ev bricka) som gängas på gängorna på "ventilrörets" utsida.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
716
Senast: Glimra
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 322
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 514
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka