Däckfråga släp!

KungTulle

Trådstartare
Jag står med en punktering på hästsläpet Dvs jag måste köpa nya däck.

Jag har dubbdäck på dragbilen.

Måste jag ha dubbade däck på släpet?

Så här står det på vägverkets hemsida:

"Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober-30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet."

Det tolkar jag som att släpet kan ha odubbade vinterdäck eller åretruntdäck även om dragbilen har dubb om där INTE råder vinterväglag, dvs om där inte är is eller snö på vägen eller är minusgrader.

Dvs att om det är ett antal plusgrader ( typ över 4-5 plus) och ingen snö så skulle det vara tillåtet att ha odubbat på släpet. ( Eftersom bilen är ett fordon och släpet är ett fordon???? Eller räknas bil plus släp som ett fordon tillsammans???)

/KT

Sv: Däckfråga släp!

Det jag fått lära mig är att du alltid måste ha bättre däck på släpet än på dragbilen för att undvika "fällkniv" vid inbromsning. Det är inte kul när släpet når korsningen före dragbilen!

Alltså på hösten monterar vi alltid dubbdäcken först på släpet och därefter på dragbilarna (tvärtom på våren). Skulle aldrig komma på tanken att dra ett släp med odubbat om dragbilen har dubbar!

Ja jag bara undrade eftersom jag blev kopiöst utskälld av min sambo för "slöseri" när jag sa att jag tänkte köpa 2 st dubbdäck till släpen nu när ändå jag fått punktering på ena av släpets befintliga däck. Och han hävdar att man visst får köra med odubbat släp.

Men han tror inte på vad jag säger liksom.

Jag har alltid hört att man måste ha dubb på släp om man har det på bilen, men känner mig lite tveksam efter att ha läst på vägverkets hemsida.

Oavsett måste jag ju ändå ha nya däck eftersom det troligen punkterat pga ålder.:crazy:

Och smäller ett däck brukar de andra också puffa ganska snart. ( Vi har haft släpet i över fem år och däcken satt där när vi köpte.....). Och vem vill stå på vägen med häst i släp och PUNKTERING. Inte jag i alla fall....

/KT

Man får köra med dubbad bil och odubbat släp utanför tiden då vinterdäckslagen råder (dvs före 1 dec) såvida inte vinterväglag råder, men jag är mer osäker hur det är efter 1 dec - alltid förutsatt det inte är vinterväglag förstås.

Får att få ett korrekt svar måste du nog ringa eller maila Vägverket. Här kommer du att få en kakafoni av svar där flera är felaktiga.

Detta är en sådan undantagsfråga att det är svårtolkat ur lagtexterna kring vinterdäcklagen.

Det är släpet som ska ha ekipagets bästa däck så du ska absolut köpa nya däck. Du är chanslös annars om det släpper i halkan eftersom släpet inte kan bromsa och därför kommer att försöka sladda förbi dragbilen frammåt och allt viker sig ("fällkniv").

Skrivningen medger att du har dubbdäck på dragfordonet men inte på släpet. Så länge det inte är vinterväglag.

Kör inte iväg för långt alltså.

Jag hade nog inte vågat, jag har fått bredsladd på ekipaget utanför Sjöbo, i 50 km gick hela ekipaget på tvären och mötte plogbilen som kom på motsatt körbana. Jag var över hela vägen. Med häst i släpet. Och jag körde fullt lagligt, med dubb/dubb alltså. Utan dessa hade vi nog bägge varit till råttorna...

Det är släpet som ska ha ekipagets bästa däck så du ska absolut köpa nya däck. Du är chanslös annars om det släpper i halkan eftersom släpet inte kan bromsa och därför kommer att försöka sladda förbi dragbilen frammåt och allt viker sig ("fällkniv").

Jag har inte sagt att jag inte ska köpa nya däck...utan att jag undrar om VILKA däck!

/KT

Skrivningen medger att du har dubbdäck på dragfordonet men inte på släpet. Så länge det inte är vinterväglag.

Kör inte iväg för långt alltså.

Jag hade nog inte vågat, jag har fått bredsladd på ekipaget utanför Sjöbo, i 50 km gick hela ekipaget på tvären och mötte plogbilen som kom på motsatt körbana. Jag var över hela vägen. Med häst i släpet. Och jag körde fullt lagligt, med dubb/dubb alltså. Utan dessa hade vi nog bägge varit till råttorna...

Hm precis det är just därför som JAG vill ha dubbdäck. Det är JAG som kör dragbil och släp 99% av alla körningar. Och det är ju vintertid som jag har störst anledning att använda släpet att köra häst i eftersom det är då jag vill till RIDHUS!!!!!!

/KT

Sunt resonemang, jag kör exakt samma. Trots vanvettiga diskussioner då maken är av motsatt åsikt.

Hatar män dubbar? Är dubbar för mesar?

Vi män är lata, det är därför vi vill ha odubbat på släpet! Det är bekvämt att köra friktionsdäck (vinterdäck utan dubb) året runt eftersom då behöver man inte byta däck på släpet. Men då måste även dragbilen ha friktionsdäck på vintern (ej dubbat).

Det är faktiskt smart att ha dubbat på släpet vintertid även om man kör odubbat på sin ordinarie dragbil. Blir man tvungen att låna dragbil eller lånar ut släpet så råkar man inte ut för olagliga kombinationer.

Det är tillåtet att ha sommardäck på släpet och vinterdäck med dubb på bilen. Bilen är ett forden och släpet ett. Så länge det inte är vinterväglag.

Tillägg:
Däremot är det bra att ha dubb på släpet ifall att...

Senast ändrad:

Japp! Dubbat på bilen kräver dubbat på släpet.
Har du allround på bilen kvittar det vad släpet har

En sak är vad som är lagligt, en annan vad som är klokt.
Tänk på följande situation:
Snöstorm-isgata-skadad häst-måste till djursjukhus.
Kan hända oss alla.

Håller med, dock frågade TS efter vad som är lagligt och så länge det är "sommarväglag" så är det helt OK att köra odubbat/sommardäck på släp och dubbat på bil. Inga som hellst problem.

Lathund vinterdäck (från VV hemsida):

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Bifogar svar från VV som jag fick när jag mailade dem för ett tag sen. Det är året runt väglaget som avgör. Har man dubbdäck på bilen varför ha friktion till släpet? Då kan man ju lika gärna vara utan vinterdäck helt för du får köra den kombinationen lika lite som med sommardäck OM det är vinterväglag. :)

Här kommer svaret:

Det är vinterväglaget som avgör vilka däck/däckkombinationer som är tillåtna att använda. Enligt Trafikförordningen 4 kap 18a § gäller följande:

18 a § Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december- 31 mars när vinterväglag råder.

Det finns ingen skriven definition för detta. Polisen avgör. Vinterväglag börjar vid + 5 grader och polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.

Du kan från 1 oktober-30 april köra din bil med dubbdäck och din hästtransport med sommardäck vid sommarväglag. Samma period men vid vinterväglag måste hästtransporten vara försedd med dubbdäck om bilen har dubbdäck enligt VVFS 2007:307 kap 9 39 §

39 § Om släpvagn dras av bil som har en totalvikt av högst 3 500 kg och bilen har dubbade däck skall, då vinterväglag råder, även däcken på släpvagnen vara dubbade.

Om det råder sommarväglag efter den 1 december så får du köra din bil med dubbdäck och din hästtransport med sommardäck.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Maria Hed

Vägverket
Borlänge

Tack!

Det innebär att om jag kollar termometern så det inte går under +5 så kan jag köpa vinterdäck utan dubb till släpet.

Jag kör ju rätt sällan med det och här i skåne är det ju oftast över 5 plus dagtid även om vintern. ( De få dagar veckor det är frost och snö får jag isåfall avstå att köra med min egen dragbil. Skulle det krisa dessa dagar har jag möjlighet att låna mina föräldrars Volvo 945 som har vinterdäck utan dubb..)

/KT

Jag har dubbade C-däck till släpet, fast jag kör ytterst lite på vintern. Kör man lite så sliter man ju inte direkt på däcken heller.

Jag vill inte chansa. Tänk om man är iväg på träning etc och sen på vägen hem så blir det underkylt regn. :crazy:

Och jag skulle aldrig våga köra släp och bil på friktionsdäck på vintervägdlag :eek:

Liknande trådar

Äldre Jag har 4 stycken Continental ContiIce på bilen. Med finfint mönsterdjup kvar (de har gått max 2 säsonger, inte överdrivet många mil)...
2
Svar
21
· Visningar
8 522
Senast: gubbtjyv
·
Utrustning Ska och åka med hästen nästa vecka och är därför tvungen att hyra/låna släp. Men har hört att man måste ha samma sorts däck på bil och...
Svar
6
· Visningar
2 063
Senast: Iser
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 555
Senast: athena
·
Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat