Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå, bilen kan ha en högre släpvagnsvikt än draget. Men i regbeviset står då vad draget tål som maxvikt för vad bilen får dra. Och vad bilen får dra kommer ju inte att ändras i det förslaget som ligger nu.
Man behöver inte ha koll på draget, det är en av de saker som ingår i registreringsbesiktningen när man monterar draget. De ändrar registreringshandlingarna utifrån de ev. begränsningar som finns.
Förslaget innebär förändring främst för de som har stora, tunga bilar. Där gör 750 kg mer på B-kort skillnad. Men för den genomsnittliga personbilen (som ändå inte får dra så mycket) blir det inte fullt lika stor skillnad.
Man behöver inte ha koll på draget, det är en av de saker som ingår i registreringsbesiktningen när man monterar draget. De ändrar registreringshandlingarna utifrån de ev. begränsningar som finns.
Förslaget innebär förändring främst för de som har stora, tunga bilar. Där gör 750 kg mer på B-kort skillnad. Men för den genomsnittliga personbilen (som ändå inte får dra så mycket) blir det inte fullt lika stor skillnad.
Om man kör för tungt med endast B-kort så lär det blir mer än "en smäll på fingrarna". Eller kommer straffsatsen också att lindras?
MEN, nu kommer ju min fråga in. Hur vet du att det stämmer?? Har du sett någon handling som visar på att det är det som kommer att ske med lagändringen?? Det är ju det du skriver nu som sprids och ryktas om - men gylle har hört det som jag saxade in i första inlägget, alltså att tjänsteviktsreglen ska slopas. Har du belägg för det du säger stämmer??
Det är ju det här jag har efterlyst hela tråden igenom. Folk tror och har hört, men är det någon som VET och kan visa upp en handling på det? För enligt förslaget på regeringskansliets hemsida har du fel.
Det stämmer tyvärr inte, vi har som sagt en bil som har ett avtagbart drag klart och tydligt märkt att det är 1500kg fabriksmonterat nytt från välkänt bilmärke i regbeviset har bilen max släpvagnsvikt 1800kg.
Och nej detta står inte angivet någonstans i registreringsbeviset.
Förra veckan var jag inne på "tunga banan" på Bilprovningen och diskuterade just detta. Det är registreringsbeviset som styr. Och eventuella tillägg på regbeviset.
Men det låter ju otroligt otäckt tycker jag, det är en himla skillnad på 1500 & 1800kg
Är du alldeles, alldeles säker på att det inte står angivet i bilens papper vad du får belasta kroken med?
KL
Om bilen har max släpvagnsvikt på 1660 kg, men bara 1200 kg med B-kort, hur mycket skulle jag då få dra med mitt B-kort efter de nya reglerna trätt in?