Däckfråga släp!

Sv: Däckfråga släp!

Jag har varit med om en "fällknivssituation" på E4:an med dubbat på både bil och transport. Det var halt och ytterst blåsigt och dubben på både transprot och bil var fräscha. Kan inte annat är rekommendera dubbat oavsett lagstöd bara för att i största mån häva olycksrisken.
 
Sv: Däckfråga släp!

Då kan du i princip skita i att köpa vinterdäck alls skulle jag säga. ;) För är väglaget sådant att ett par friktionsdäck skulle göra större nytta än sommardäck, ja då är det vinterväglag skulle jag säga och då är kombinationen ändå otillåten.

Är inte dubbdäck dessutom billigare än friktionsdäcken? Det var de iaf nu när jag köpte nya till bilen. Så varför friktionsdäck alls om du nu har dubb på bilen? Jag skulle köpt dubb om jag var du. :)
 
Sv: Däckfråga släp!

Då kan du i princip skita i att köpa vinterdäck alls skulle jag säga. ;) För är väglaget sådant att ett par friktionsdäck skulle göra större nytta än sommardäck, ja då är det vinterväglag skulle jag säga och då är kombinationen ändå otillåten.

Fast då kan jag ju dra med föräldrarnas bil om det behövs liksom.

Tja vi får väl se. I varje fall är det annat som måste repareras först.

Och jag kommer rådgöra med däckfirman också innan.

Problemet är att min sambo sätter veto mot att köpa både en omgång dubbade däck och så en omgång sommardäck. Han tycker vi kör så litet med transporten.

Men däck måste köpas pga av att det är punktering på ena däcket och reservdäcket är rätt uselt.

/KT
 
Sv: Däckfråga släp!

Jag har varit med om en "fällknivssituation" på E4:an med dubbat på både bil och transport. Det var halt och ytterst blåsigt och dubben på både transprot och bil var fräscha. Kan inte annat är rekommendera dubbat oavsett lagstöd bara för att i största mån häva olycksrisken.

Jo men jag kör som sagt sällan långt eller ut på viktiga saker som promt måste göras en viss dag med transporten. Är det kasst väglag eller riktigt blåsigt brukar jag inte köra ens om jag har bra däck.

/KT
 
Sv: Däckfråga släp!

Jag har dubbade C-däck till släpet, fast jag kör ytterst lite på vintern. Kör man lite så sliter man ju inte direkt på däcken heller.


Tänk också på att det är inte mönsterdjupet som avgör i alla fall! Om däcken är full-mönstrade men 10 år gamla så är de helt värdelösa! Gummi är färskvara och man bör byta vinterdäck efter en ca 4 år oavsett mönsterdjup! Men somliga män verkar tycka det är bättre att köra tills det är absolut nödvändigt...

Kostnaden är så pass liten om man slår ut den på 4 år..
/Yngre gubbe...
 
Sv: Däckfråga släp!

Tjupp.

Alla mina däck, SoV till bil och släp, är inköpta 2007. Dvs i år.

Inga gamla däck här inte.

(Ja det grävde ett ENORMT hål i plånboken, 12 nya däck (transporten kom med nya sommardäck). Bilens däck var från början av 90-talet :eek: Dvs original som satt på.)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har 4 stycken Continental ContiIce på bilen. Med finfint mönsterdjup kvar (de har gått max 2 säsonger, inte överdrivet många mil)...
2
Svar
21
· Visningar
8 522
Senast: gubbtjyv
·
Utrustning Ska och åka med hästen nästa vecka och är därför tvungen att hyra/låna släp. Men har hört att man måste ha samma sorts däck på bil och...
Svar
6
· Visningar
2 064
Senast: Iser
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 555
Senast: athena
·
Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp