däckelunderlägg

J

jupiter-judex

har alla det när ni kör eller? på bilderna för selar ser man det nästan aldrig, men har man alltid det när man kör?

Sv: däckelunderlägg

ok, det spelar inte någon roll då utan är bara en smaksak?

Det skyddar selen så det blir mindre att smörja :) Enda anledningen jag vet.

Vissa hästar är väldigt känsliga för tryck bakom manken och då är det kanon med ett tjockt vadderat underlägga som fördelar trycket.
symptom på tryck bakom manken är bl.a. korsförlamningm överträning, domningar i ett bakben, ont i ryggen, ämnesomsättningsproblem och i förlängningen kotledsinflammationer, spatt m.m.
Det finns alla anledning att alltid ha ett rejält underlägg mao.

Det är alltid rätt att avnvända underlägg. Du spar både din häst-inga tryckskador och din sele-ingen salt och smuts-nötning. Man ser oftas inte underläggen eftersom dom är (oftas) i samma bredd som däckel eller brösta. Och oftas i svart och inte så lätt att upptäcka.
Med underlägg förlänger du hållbarheten på din sele och kostnaden för underlägget får du tillbaka i en sele som håller sitt värde bättre.

Hej!

Jag har ett däckelunderlägg modell mindre.. Smörjer alltid av selen när jag använt den, tycker det blir "skitigt" även under däckelunderlägget.. Inte så mycket mindre skötsel allt skulle jag vilja säja..

/ Lavinia, vars häst är lite känslig i ryggen och gillar sitt underlägg

Jag använder denna i fårskinn till shettisen, det gömmer sig så mycket smuts i en shettispäls och så verkar det vara mycket bekvämare för honom med.
5788191.jpg

Angående fårskinn så rekommenderar jag alla att läsa artikeln om detta i Ridsport nummer 6.

Vad står det där då för oss inte inte prenumererar, och så har nummer 7 kommit ut nu, så 6 an går nog inte att köpa längre..

Såhär föds många av fåren upp som slutligen blir fårskinn. Detta är tillsvidare godkänd behandling i Australien:

"I de djupa hudveck som bildas på lammens bakdel samlas urin och gödsel, vilket drar till sig spyflugor och ägg där. För att förhindra detta och uppkomsten av fluglarver, skär uppfödarna helt sonika av en rejäl bit av den överflödiga köttansamlingen på de halvstora lammen. Utan bedövning."

Sedan är där inte en alltför mysig på på detta. Det kallas mulesing.

Skulle vara bra att veta vilka som säljer bra ull, eller svensk ull?
kanske organisk ull från australien?
jag har inte läst artikeln, men stod det något om de vanliga svenska lammskinnsförsäljarna?

Skandilock i Svenljunga påstår sig ej använda såna råvaror. Företaget SmartWool i Nya Zeeland har ej mulesing ull.

*kl*

Jag har aldrig fattat vitsen med ull/ludd, tycker bara det är fantastiskt fult (upp till var och en självklart) och det borde ju bli väldigt varmt för hästen...Om hästen får skav, är det inte bättre att skaffa utrustning som passar än att sätta dit massa "lull-lull"?

Ang. Nussikans inlägg om att ludd blir varmt så vill jag säga att har man att underlägg av fårskinn så är det ett naturligt material som inte blir så varmt. Däremot kan nog ett sk.teddy bli varmare kanske. Jag kan rekomendera en sk.körvojlock annars, i första hand för att skydda selen från svett och smuts, dels för att det finns många snygga, i fina färger som man kan matcha med. Dessa är tunna och hästarna blir inte särskilt varma av dom. De är gjorda i samma material som schabrak och det har väl alla under sin sadel, eller??:confused:

Hur förhindrar man "skav" från stöv etc??:confused:

tack för alla svaren!! finns dom i olika storlekar också...till en shettis vill man ju ha en hyfsat liten...

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka