Dacia duster

Jag har ingen själv, men en kompis har en som hon är jättenöjd med. De får ju inte dra jättemycket, men hon tycker den känns stark.

Är det någon som drar med den bilen och kan säga hur den är att dra med?

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-dacia-duster-2013?sort_bef_combine=created DESC&sort_order=DESC&sort_by=created&page=1

Jag är rätt övertygad om att vi ska ha en sån här om några år när vår Octavia 4wd gjort sitt.
Jag vill ha en bil som tar sig fram. Inte betala för lullull som jag inte behöver och bara riskerar att gå sönder. Jag kan tom rulla ner rutorna själv om det behövs
Den här verkar uppfylla mina krav bra.

4WD
ESP
Vettig markfrigång
Hyfsat stark dragbil, men behöver inte ha max släpvagnsvikt på mer än ca 1500 kg.
Vettigt rostskydd
Låg etta som funkar lite som lågväxel
AC
diesel
Relativt lågt pris
Någorlunda säkerhet, och med ESP som standard tex så hade den haft 4 *. Gångtrafikantskydd och barnsäkerhetsskydd är rätt oväsentligt för mig som kör väldigt lite där det promenerar folk och som inte har planer på att skaffa barn.

Den behöver inte vara varken snygg eller flådig, ju mindre automatiskt viftande och sprutande saker jag behöver betala för desto gladare är jag.

Tack för svar, har idag en Mitschubichi (stavning?) Outlander -06 som jag är grymt nöjd med. Men det börjar bli dags att se sig om efter en ny bil. Har sett att dessa inte är så dyra. Behöver inte heller en massa onödigt men vill att den ska var bra att dra med.
Ska kolla upp den lite mer.

Och du har kollat över deras konstruktion, rostskydd, besiktningsresultat etc?
Självklart är det inte en audi, men å andra sidan kan man köpa 2-3 duster för pengarna som en större audi kostar.

Eftersom jag skrev att min man jobbar på bilprovningen så ja, självklart!

Var själv intresserad av en Duster. Men efter läst lite recensioner så blev det inte så. Det jag störde mig på mest var väl att ljud från däck/vägbana var så markant, speciellt med dubbdäck.

Det verkar som att en hel del vill se det negativa. Med tanke på antalet sålda bilar så finns uppenbarligen ett stort intresse för en enklare bil som tål lite tuffare tag men inte kostar 1-2 årslöner.

3 stjärnor är ju inte bra, men då är det den gamla modellen där esp inte var standard tex.
Sen jämför man med andra bilar utan att ens uppge vad det tex är för motoralternativ i.
Tex så kostar en skoda Yeti diesel med 110 Hk fr 250 0000, det är en jäkla skillnad jämf med en diesel-4wd Dacia m 109 Hk som ligger på kankse 160 i laureate-utförande.
Det blir som att jämföra äpplen och päron.
Fryser man om röven på vintern så kan man lägga ett fårskinn i stolen....

Vill man ha top of the line så köper man inte en Duster, även om få suvar verkar slå den på fingrarna i terrängen.

http://www.gp.se/motor/tester/1.2260388-grusspelare-med-grava-brister?m=print

Det verkar som att en hel del vill se det negativa. Med tanke på antalet sålda bilar så finns uppenbarligen ett stort intresse för en enklare bil som tål lite tuffare tag men inte kostar 1-2 årslöner.

3 stjärnor är ju inte bra, men då är det den gamla modellen där esp inte var standard tex.
Sen jämför man med andra bilar utan att ens uppge vad det tex är för motoralternativ i.
Tex så kostar en skoda Yeti diesel med 110 Hk fr 250 0000, det är en jäkla skillnad jämf med en diesel-4wd Dacia m 109 Hk som ligger på kankse 160 i laureate-utförande.
Det blir som att jämföra äpplen och päron.
Fryser man om röven på vintern så kan man lägga ett fårskinn i stolen....

Vill man ha top of the line så köper man inte en Duster, även om få suvar verkar slå den på fingrarna i terrängen.

http://www.gp.se/motor/tester/1.2260388-grusspelare-med-grava-brister?m=print
Att många köper en viss bil betyder inte att den är bra. Men tycker du den är bra är väl det toppen.

Varför tumma på säkerhet som är standard hos alla andra?
Jag behöver inte lullull men tycker det är kul. Min och andras säkerhet tullar jag dock inte på, det känns bara dumsnålt.

Varför tumma på säkerhet som är standard hos alla andra?
Jag behöver inte lullull men tycker det är kul. Min och andras säkerhet tullar jag dock inte på, det känns bara dumsnålt.

Så alla som inte kör nyare bilar är dumsnåla och tummar på säkerheten?
Eller dom som köra småbilar? 100 000-150 000 är inte småpengar.
Det är som med bett, handen som håller i tygeln avgör hur skarpt det är. Jag satsar på att hålla avstånd och anpassa mig till underlaget. Att ha trafikvett och låta bli att köra på folk är betydligt mer effektivt i skadereduceringssyfte än an att bilen har 5*.

Det finns ju bilmärken som faktiskt bättrat sig och typ gjort om sina bilar. Kia är en sån, dom med årsmodell tidigare än 2011 är helt annorlunda än dom efter. Dacia kanske är en sån också?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II