Då hände det jag bara väntat på...

Sv: Då hände det jag bara väntat på...

Jag har ingen hund, jag har katt och jag räknar med attt andra katter kommer in på min tomt - och jaa det blir slagsmål ibland.

Är det tillåtet att ha lösspringande hundar?

Det var därför jag skrev din eventuella (hund) i parentes.
Frågar igen hur du skulle reagera om du kan tänka dig in i situationen?

Visst, det kan jag hålla med om.
Mina kaniner var värdefulla för mig oxå, just därför jag hade dem rejält inhägnade så inga andra djur kom åt dem.
Jag vet många kaninägare runt om landet som fått sina kaniner dödade av både hundar och rävar. Trots att kaninerna suttit i ordentliga betesburar med både rejält golv och tak:( så detta är inte alltid säkert om rovdjur kommer in på tomten.

Beror iofs på HUR burarna är utformade... Mina var gjorda i sådana grindar som används till hundgårdar=kraftigt galler. Skulle inte våga ha dem ute i inhägnad gjord av hönsnät, gunnebostängsel el dylikt.

faktum är att folk praktiskt taget kan tälta på din tomt och de kan även röka så mycket på sin att du inte kan vistas på din så argumentet "MIIIIN tomt" funkar sådär.

Vill man inte bli störd finns det gott om mark i norrland.

Tälta på någon annans tomt får man inte göra. På ens mark, ja, om det inte är för nära bostadshuset och det kan ju vara en bedömingsfråga. Men på en friköpt trädgårdstomt med gräsmatta och tydlig avgränsning får ingen tälta.

I norrland finns det säker massa björnar och vargar som är ännu farligare än katter. Fast vilda djur hyser jag inget agg mot. Däremot ska tamdjur hållas under uppsikt!

Kan bli lite svårt att ha alla tamdjur under uppsikt hela tiden. Inte har jag tid elelr lust helelr för den delen att sitta och glo på hästarna när de äri hagen lerr kossorna helelr för den delen.

Tja, nu har jag ju haft ponnyer som fått gå lösa på gården och inte lämnat den..

Dessutom kan det faktiskt tänkas att djur kommer lösa av sig själva sas.
Jag skulle inte uppskatta om du dängde kossorna i huvudet med en tidning. INte kaninen heller om de nu råkat komma ut.

Saken är den att man inte kan tro att sin tomt är en fredad plats, saker kan hända.

En katt känns inte som nåt större bekymmer.

Om kossorna eller kaninen skulle ge sig på mina djur skulle jag försvara mina djur på ett lämpligt sätt. Att avstyra ett kattslagsmål med bara händerna kan göra ont. En kossa eller kanin som kommer lös och inte trakasserar mina djur hade jag hjälpt hem igen.

En katt känns inte som nåt större bekymmer.
Det kan bli ett bekymmer när den ena katten är kopplad. Den ena eller båda katterna trassla in sig i linan vilket skulle kunna få tragiska konsekvenser. Eller så sliter sig den kopplade katten och blir ivägjagad och inte hittar hem igen eftersom den inte känner till omgivningarna. Den kanske blir rädd och gömmer sig. Dessutom är en bunden katt i direkt underläge eftersom den inte kommer nån vart om den inte sliter sig.

Sitter ute i godan ro och läser tidning. Siri ligger ett par meter ifrån mig och njuter i solen. Självklart är hon kopplad med sele och lina. Slänger ett öga på henne då och då och ser plötsligt att hon har tjock svans. Hann precis bara konstatera detta då Siri flyger iväg med full fart mot en katt som kommit smygandes in på vår tomt. Siri är ursinnig och fräser och låter arga ljud ända från magen. Som tur är tar linan slut när hon är ett par decimeter ifrån den andra katten och jag lyckas få in en klockren träff med min tidningen rakt i huvudet på den, som då springer iväg en bit. Alldeles skakis tar jag upp min arga och fräsande Siri och bär in henne.

Jag blir så förb* på folk som inte håller sina katter under uppsikt! :devil: Tycker faktiskt att det är min fulla rätt att kunna ha min katt ute på MIN tomt utan att det ska bli kattslagsmål! Det hade mycket väl kunnat sluta i att Siri slitit sig och sprungit iväg. :cry:

Inte hade det behövt bli kattslagsmål.

Däremot låter det som att du borde försöka miljöträna din katt, så att den inte blir så aggressiv när den ser andra katter. Det skulle jag se som det stora problemet efter en sån episod.

Däremot låter det som att du borde försöka miljöträna din katt, så att den inte blir så aggressiv när den ser andra katter. Det skulle jag se som det stora problemet efter en sån episod.
Vad som hänt min katt tidigare i sitt liv vet jag inte. Det enda jag vet att hon hamnade på ett katthem, att ena örat är naggat kanten och att hon avskyr andra katter. Det enda jag kan ta ansvar för är vad som gäller här och nu. Därför ser jag till att hålla ordning på min katt så att hon inte ska komma bort igen eller träffa katter som hon inte känner. Det är bara synd att fler inte tar sitt ansvar som djurägare.

Vi hade en urgullig perserkatt som strök runt kring vårt hus. Först trodde vi det var grannens, men det var det inte. Förstod sedan att det var en rymling som tidigare hade bott i grannens hus. Det var lite lustigt att iaktta dessa katter dvs vår katt och rymlingen. De slogs inte, men höll span på varandra. Vår katt är väldigt nyfiken på andra katter och när hon såg "snyggingen" dvs ungarnas pappa, vandra över ängarna blev hon helt till sig och ville ut och "umgås" litegrann. Då löpte hon inte utan hade redan ungarna i magen.

faktum är att folk praktiskt taget kan tälta på din tomt och de kan även röka så mycket på sin att du inte kan vistas på din så argumentet "MIIIIN tomt" funkar sådär.

Vill man inte bli störd finns det gott om mark i norrland.

Har jag en egen tomt får ingen tälta där, nej. Har jag en tomt vill jag inte ha andras hundar, får eller nötkreatur där. Inte heller andras katter. Bor man till så att katten/hunden/hästen/kossan kan störa andra får man helt enkelt ha den under uppsikt, det är vad lagen säger punkt.

En lös hund hade jag också reagerat på. Resten är vilddjur som man nog räknar med kan finnas där eftersoim de hör till naturen.

Min utekatt drabbades. 4 bölder på 4 år, varav en infektion satte sig i nerverna och hon hade ständiga ryckningar i svansen. Lös utekatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV