Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äter d-vitamin från Puori från september - maj eftersom jag arbetar natt, men den ligger på 2500IE per kapsel (120 kapslar/burk). Den beställer jag från apotea.
Jag har tidigare köpt Holistics d vitamin på 5000IE. Brukar då även köpa deras Magnesium. Blir väldigt seg på vintern.
Märker ni skillnad på hur ni känner er när ni tar kosttillskott?
Jag är något av en skeptiker till kosttillskott men kan dricka c-vitaminbrustabletter för att de smakar gott. Försökte med d-vitamintabletter en gång men då mådde/började jag må helt motsatt till hur jag hoppades tabletterna skulle få mig och må .
Om jag får chansen att lämna blod igen så kommer jag förstås ta järntabletterna man får, så jag är inte HELT skeptisk .
Jag blir lite förvånad, eftersom det alltid verkar vara ordning och reda på dig. Jag (som har D-vitamin på recept) har fått höra att man ska passa sig för kosttillskott eftersom att innehållet inte är lika kontrollerat som läkemedel. Det som säljs på fysiska apotek tror jag också behöver vara kontrollerat, men inte nätapotek (eller kosttillskottsaffärer då). Men de här kanske återfinns i fysiska apotek också?Äter d-vitamin från Puori från september - maj eftersom jag arbetar natt, men den ligger på 2500IE per kapsel (120 kapslar/burk). Den beställer jag från apotea.
Min flatmate menar att typ alla i norra europa bör äta d vitamin då vi inte får tillräckligt med solljus - märker ni som tar det skillnad?
Äter bara järntabletter då jag hade för låga värden när jag donerade blod, men har funderat på både vitamin och b12 - den senare då jag äter mkt veganska oxh inte alltid så regelbundet äter andra grejer med tillräckliga nivåer med b12, men har en naturlig misstänksamhet mot kosttillskott
Men är det då ingen läkare som skriver ut D-vitamin till dig? Eller rekommenderar de Holistics...?Brukar använda Holistics D-vitamin, antingen 5000 IE eller 2000 IE (då tar jag två). Ligger ständigt lågt i mitt D-vitaminvärde, även sommartid, troligtvis pga min hypotyreos. Har koll på mina värden via provtagning så jag inte bara tar för att jag tror att jag behöver. Förra provtagningen låg D-vitaminet på 57 trots intag av tillskott...
Dags för provtagning igen nästa vecka, blir intressant att se hur det ligger till nu efter en solig sommar med mycket utevistelse. Tar även B12, selen, zink, järn.
Har för mig att detta diskuterats vid annat tillfälle och om jag minns rätt så skriver inte alla läkare ut eftersom det finns receptfritt. Jag har också fått på recept men det är ju mest för att det ska bli mer ekonomiskt.Men är det då ingen läkare som skriver ut D-vitamin till dig? Eller rekommenderar de Holistics...?
Menar du att det skulle vara skillnad på vitamintillskott beroende på om det säljs på apotek eller inte?Jag blir lite förvånad, eftersom det alltid verkar vara ordning och reda på dig. Jag (som har D-vitamin på recept) har fått höra att man ska passa sig för kosttillskott eftersom att innehållet inte är lika kontrollerat som läkemedel. Det som säljs på fysiska apotek tror jag också behöver vara kontrollerat, men inte nätapotek (eller kosttillskottsaffärer då). Men de här kanske återfinns i fysiska apotek också?
Svaret blir väl lite både och, men det finns ju företag som tillverkar naturläkemedel/kosttillskott som också säljer preparat med D-vitamin i. I all hast hittade jag den här länken som förklarar problematiken lite: https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/Menar du att det skulle vara skillnad på vitamintillskott beroende på om det säljs på apotek eller inte?
Du tänker inte på naturläkemedel nu?
Men det där handlar ju om effekten av d-vitamin. Inte att d-vitamin som säljs i nätbutiker skulle vara annorlunda än de som säljs på apotek, förutom dosen såklart.Svaret blir väl lite både och, men det finns ju företag som tillverkar naturläkemedel/kosttillskott som också säljer preparat med D-vitamin i. I all hast hittade jag den här länken som förklarar problematiken lite: https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/
Lägger till, menar alltså att ett fysiskt apotek har med kontroll på vad som säljs, och att nätapotek oftare säljer kosttillskott, ibland i vitaminformat. Problemet är alltså att man inte riktigt har koll på nivåerna ibland. Att de inte är vad som står på burken.
Inte delen om problemen med försäljning via internet.Men det där handlar ju om effekten av d-vitamin. Inte att d-vitamin som säljs i nätbutiker skulle vara annorlunda än de som säljs på apotek, förutom dosen såklart.