D-ringsbitt med kobberrulle

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Impressive Alien
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 085
Sv: D-ringsbitt med kobberrulle

Då liknar det snarare ett tredelat kanske. Eftersom det är D-ringar så gör det att det är en liten hävstångseffekt på det, om än liten.
Har aldrig själv haft ett D-ringsbett och har inte hört något jubel över det. Väldigt svårt att hitta vanliga tredelade med droppe. Fanns det så kanske jag skulle ha provat.

D-ringsbett funkar lika bra som vilket annat smalt tränsbett som helst, det där med hävstångseffekten är något man börjat prata om under senare år och något jag är tveksam till. Kopparrullarna befrämjar att hästen suger alternativt tuggar på bettet och får en rejält salivutsöndring. Jag har testat denna typ på flera av mina hästar och det har fungerat alldeles utmärkt.

Hävstångsprincipen kräver en skänkel och ett MOTHÅLL. PÅ ett kandar eller på ett pelham är det kindkedjan som är mothållet. En curbstrap kan också verka som mothåll.

Men man kan aldrig få hävstångseffekt i ett vanligt D_ringsbett utan någon form av mothåll, så det där är nonsens. Dessutom så iom att sidostycket kan 'glida' över en ganska stor yta blir det ännu mindre hävstångsverkan (även om du skulle ha mothåll).

Ett D-ringsbett är däremot lite tydligare för hästen vid ledande tygeltag till exempel efter D-ringen i viss mån trycker på motstående sidas kind, på utsidan.

Skarpare än vanligt tvådelat är det inte, men lite tydligare.

Vad gäller kopparrullarna så vissa hästar gillar dem verkligen, andra bryr sig inte och ytterligare andra gillar dem inte alls.
Tänk på att om kopparrullarna är slitna kan man få små nyp av dem i hästens mun.

Jag brukar hyfsat ofta starta unghästar på just D-ringsbett med kopparrullar, kopparrullarna för att de ofta gillar något att 'leka' med, D-ringarna för att de ger den där extra tydligheten till en ung häst vid ledande tygeltag.

Takk så mye for svar :)

Jeg har nettopp kjøpt meg ny hest, og den forrige eieren anbefalte dette bittet da han er veldig leken av seg og også leker med bittet, men jeg ville høre litt om det før jeg i såfall prøver det.
Han er grunnridd i western og han finnes ikke hard i munnen :D

Liknande trådar

S
Islandshäst Mange islandshester er \"enmannshester\"... Hvordan merker man dette? Jeg har en ukomplisert og snill islandsvallak som kom utemt fra...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: Juvelflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka