D-ringsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 18 354
Sv: D-ringsbett

FAsen, mitt inlägg försvann för att jag blev utloggad. Får skriva lite fortare den här gången!

DEt var en bra, detaljerad och pedagogisk beskrivning!

Jag förstår bara inte vad det är som gör att ett D-bett känns skarpare att rida på än ett tränsbett med runda ringar! har nämligen svårt att tänka mig att det beror på "parerstångseffekten" som de raka sidorna av bettringarna utgör.

Plus att det fortfarande känns som att linjen mellan sidostyckena och bettet (via de raka bettringsdelarna eller hur jag nu ska skriva) borde ge en förstärkt kraft då man håller i tygeln (även om linjen mellan tygeln och bettet är rak). Förstår du hur jag menar?

Annars börjar jag nog ge med mig!

I fysiken finns det ju inget som heter gag-effekt så jag vill nog säga att stångbett både med och utan kinnkedja ger hävstångseffekt, speciellt eftersom båda utövar tryck på hästens nacke fast med kinnkedja blir det begränsat eftersom man inte kan dra hur långt somhelst. Hävstångseffekten är ju när en kraft blir förstärkt via en arm.

i rena fysiktermer skulle man nog kalla det hävstång oavsett om kinnkedjan är där eller inte, men eftersom det vi hästfolk definierar som hävstångseffekt inte är detsamma som "gag-effekt" tycker jag att vi ska göra skillnad på det i detta fallet!

kan vi väl!
Men det är ju fortfarande så att trycket blir på hästens nacke av hävstångseffekten i både hävstångsfallet och gag-fallet så ja, för mig spelar det ingen roll, tycker liksom effekten är densamma även om man med kinnkedja blir mer begränsad i sitt dragande om man säger så. Ett gag-bett där sidostyckena går genom bettringarna och ut i tyglarna funkar ju i princip på samma sätt. Men det kanske är själva bettvridningen du är ute då i gag-effekten. Börjar bli trött nu så jag kanske mest svamlar på...

mja....trycket på nacken blir på samma ställe, det är sant.... men med ett pelham tex får man ju trycket i hästens mun på ungefär samma ställe som med ett tränsbett (dvs lanerna), medan man får trycket uppåt mungipan med ett gagbett och det ger stor skillnad

Ja, det håller jag med om. Ja, inga bett jag rider på i vanliga fall hursomhelst, men ändå intressant. Bara ridit poloponnies med gag men då har man ju en vanlig tygel också så...

Tycker inte så mycket om bett som ger tryck på nacken, som pessoa, pelham, gag för det ger rätt spända hästar, men det är bara andras hästar jag har ridit med detta och det kanske har berott på annat men de blev i alla fall bättre och mindre huvudskygga när betten byttes ut (utvikning från ämnet). Folk sätter ju ofta på såna skarpa bett för att hästarna är starka och då resulterar det mest i en öm hästnacke...

Det är klart att om man sitter o stum-håller i ett stångbett konstant, så skapas det spänningar. Men om man rider på en stång så man ska göra, så bör det inte bli några spänningar just pga bettet...

Tyvärr används stångbett som nödbroms, och det är synd om man ätnker efter.

Håller med! Men just i och med att många sätter såna bett på hästar som är starka och drar så drar ryttaren fortfarande efter de har bytt upp sig också... Däremot brukar folk som rider på kandar ha hyfsad koll på sin stångtygel. Men hur ofta ser man inte pullande (ofta hopp-) hästar som går på typ pelham och blir dragna och slitna i munnen och har huvudet rakt upp i vädret. Ingen hit för en liten hästnacke... FÖr att inte tala om pessoa...

Men som tur är finns det ju folk som kan rida fint och mjukt också!

Shit, jag hänger inte med alls i den här hävstångseffekten! Fattar inte fysik;) Om man läst vad hästmyran skrivit sist, så brukar det ju vara så att, en liten stark ponny rids på vanligt bett. Ryttaren klarar inte av den och den är totalt odressyrriden. Ryttaren byter upp sig till ett skarpare bett tex stång, och rider på det. Fortfarande utan dressyr, och efter ett tags dragande i detta bettet då hästen fortfarande inte lärt sig hyss så blir den totalt stum och då får man byta till ett ännu skarpare bett. Detta är ett problem som jag ofta ser. Rid dressyr istället och få hästen lydig:devil:

Vad är det inte du förstår om hävstångseffekten? :)

Ja, tyvärr tycker jag det är relativt vanligt på storhästryttare också. Synd att ryttarna aldrig tittar till sig själva.

Hej Kul att du förklarade så himmla bra.. :) Jag har tänkt att prova ett d ringsbett på mitt d-ponny sto.. hon är het men väldigt känslig. jag rider nu på vanligt tredelat men skulle vilja ha lite bättre effekt.. vad tror du är bäst tvådelat med eller utan koppar? eller tredelat med eller utan koppar.. eller i pessoas bett form.. skulle vara kul att höra någon annans åsikt!:idea:

Om du inte vill avla med henne så är koppar ju ingen nackdel. Dessutom är det inte alla ston som påverkas av koppar. Men om man vill avla så är det nog bäst att vara på den säkra sidan.
Hur koppar påverkar fertiliteten (eller vad det heter) i längden vet jag inte.

Fertiliteten tror jag inte att den påverkar, men den kan hämma brunsten lite. Ovulveringen tror jag inte att den kan påverka.. Vi hade ett sto på gården som hade hemska brunster som hade en kopparstav och en hästsko i botten på sin vattenhink inne och ute. Hon vart klockrent dräktig varje år..

Exakt så var det med min pålle. Försökte lösas med bett, och när hästen blev het skulle han få "springa" av sin energi, och han sprang vill jag lova. Den hästen springer tills den kollapsar. När jag fick hem honom lät jag honom bekanta sig vid mig och mitt ridsätt och miljön hos mig, sen började vi sakta med säkert med enkla dressyrövningar. Och vilken häst det har blivit! :) //Ellinor

Haha, vilka fina bilder du har tagit. Undrade inte din pålle vad du grejade med? ;) //Ellinor

Pessoa är inget hävstångsbett, eftersom det inte finns någon kedja så vrids bettet runt i munnen och trycker på nacken eftersom sidostyckena spänns. Och då "söker sig hästen neråt" för att slippa undan smärtan.

Jag rider min travare på D-ringsbett och han e väldigt stark i munnen och det funkar super :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Amanda_F
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 993
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka