D-rings bett

ankic

Trådstartare
Har inte tillgång till senaste TR .
Är d-ringsbett tillåtna på klubbtävlingar , dressyr ryttare i stallet säger att det är det , och ridklubben säger att det inte är det enligt regelboken .
Vad säger ni ?
Är det skillnad på ponny och stor häst ?

Sv: D-rings bett

Har ingen aning om vad TR säger:angel: Har dessa bett både på träns o kandar på tävling

Nya regler i dressyr 2005 i tråden står detta:

Tränsbett och bridongbett ska vara tvådelat eller tredelat (det ät alltså inte längre någon tvekan om att bridongbett får vara tredelat). Det ska vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial (alla bilder i TR på plast/syntetbett hade en metallkärna som 'tittade fram' i lederna). Själva materialet får alltså inte gå att böja. även bett klädda med gummi är tillåtan. Träns/bridongbett får ha fasta eller rörliga ringar. Alla bilder på bett med fasta ringar har dock runda eller ovala ringar, så det är osäkert om D-ringar är tillåtna (står inget om det i texten heller, det gjorde det förut)

axel: du har troligen sett bett med fasta ringar och inte Dbett på kandar

Tror du att ett tredelat eggbett är godkänt, tänkte att där är det ju inte heller rörliga ringar ,det är ju fasta ringar ?

" Alla bilder på bett med fasta ringar har dock runda eller ovala ringar, så det är osäkert om D-ringar är tillåtna (står inget om det i texten heller, det gjorde det förut)"

läste du detta eller hoppade du över det??

eggbett = OVALA ringar
D-bett = D formade ringar..

Det kan man fråga sig ,men svar nej jag läste det( men det försvann någonstans) .
Men vad är skillnaden på eggbett och d-ringsbett , då båda har fasta ringar .
Tänkte inte utseende utan påverkan vid ridningen , tycker att dom borde fungera ungefär lika

D bett har raka sidor och hjälper därför till lite när man svänger precis som ett fullcheek gör

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar