D-ponny -Storhäst - mäta?

I

Isbiteen__

Rubriken kanske är lite konstig.

har en frågan angående detta med, hur man mäter hästen.
har en maxad D, som jag nyligen fått.
som är högre än andra hästen i stallet som är 150 cm hög.
skulle mäta, men han larva sig och va rädd för de m.m
men försökte mäta så gått jag kunde, och kom fram till 153-154 cm ca.

han är slutmätt 148 cm, eller om det är 148,5.
men någon som vet, ifall man måste dra av ifall hästen e skodd..?
och om man kan mätta upp en ponny till stor häst oavsett ålder, o om de kostar m.m
hur man gör osv..
förklara allt du kan:)

Sv: D-ponny -Storhäst - mäta?

Du kan inte dra av 5-6cm för skor iaf, så det spelar ingen roll. Om hästen är ett gränsfall kan mätmannen mäta skorna och dra av detta från mankhöjden, annars brukar de strunta i det är min erfarenhet. Är hästen över 148 är det ingen ponny och kan inte tävla som en sådan (eller ja, den kan väl fram tills någon anmäler att den är för stor och den blir kontrollmätt).

Är du över 18 så är det bara att ge sig ut på storhästtävlingar och behöver inte mäta upp eller så. Vill du tävla höga klasser så behöver du nog ett mätintyg som visar att hästen inte är ponny, och det borde således bara vara att låta hästen bli mätt av en godkänd mätman.

Ska du inte tävla alls spelar det ingen som helst roll.

om man säger såhär, var glad att din "ponny" är slutmätt och håll tummarna att du inte råkar ut för kontroll på tävling!

det finns en del metoder för att få hästar att bli ponnyar... man ska dra av 1 cm för skor, inte mer. din ponny är en häst helt enkelt. det är väldigt vanligt tyvärr.

Ska han forsätta gå som ponny, när han inte är ponny :S
Menar ni?!

Han är ju över 150 cm i mankhöjd.
Tänk om han blir mätt någon gång på tävling då, och dom ser att han inte är ponny. :S
Ehh

ja han kan fortsätta gå som ponny tills nån uptäcker det.. :p

Men om någon upptäcker de, vad kan hända då?
Och jag blir 18 i år,och då får jag inte tävla honom,nästa sommar.

Men om någon upptäcker de, vad kan hända då?
Och jag blir 18 i år,och då får jag inte tävla honom,nästa sommar.
Håller med dig i din tanke. Tycker inte att det är juste mot ens medtävlare att tävla en häst på ponnytävlingar. Jag vet också att det är vanligt men det betyder ju inte att det är ok. Jag skulle tävla ihop med stora hästar för sakens skull. Vara ett föredöme för andra ryttare:D.

Håller med dig i din tanke. Tycker inte att det är juste mot ens medtävlare att tävla en häst på ponnytävlingar. Jag vet också att det är vanligt men det betyder ju inte att det är ok. Jag skulle tävla ihop med stora hästar för sakens skull. Vara ett föredöme för andra ryttare:D.

Tack!.. :)
Än som tänker som mig.
Och han är ju välutbildad, och kan tävla i mot stor häst. :)
Så de är inga problem.
Och man ser ganska tydligt, att han inte är maxad D.
För vi har en häst i stallet, rider ihop med min kompis mycket.
Den är 150 cm hög, och han är högre.
Man ser de när dom står i gången, osv.
Nu har jag bara denna på foder, och ägaren har sagt att han var slutmät som maxad D.
Men att han är högre.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 077
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 421
Senast: kryddelydd
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt