Cystor - solskenshistorier sökes!?

Kassiopeja

Trådstartare
Har en kompis med en häst där man just har hittat en väldigt liten och outvecklad cysta i ena bakknät. Enligt veterinären så behöver det inte ha någon påverkan på brukbarheten, även om den naturligtvis kan utvecklas till något värre och då förstöra hästens hela liv. Vill nu ha solskenshistorier som visar på att det GÅR att ha en häst och rida den trots att den har en cysta.
Alla tips om hur man kan rida hästen förebyggande mottages också tacksamt.

/JES

Sv: Cystor - solskenshistorier sökes!?

Cystor brukar ju inte vara "farliga".
Sitter cystan så illa att den inte går att operera bort om den skulle påverka hästen negativt ???
Hur såg det ut på ultraljudet? Sitter cystan fast eller ligger den löst ?

Någon cysta i knän har vi inte haft, men vi har just opererat bort en stor cysta som satt i halsen (på foderstrupen). Cystan har inte vållat några besvär, men började fyllas med "vätska" så den behövde tas bort.

Det ordnar sig nog med din kompis häst.........har den haft några problem i rörelsemönstret eller upptäcktes cystan av en slump ?

// Suzanne

En vän till mig hittade en cysta i bakknät på sin då tvååriga unghäst. Idag är hästen fyra och rids som vanligt. Hon blev till och med en av de bästa gångartshästarna på 3-årstestet!

Så cystan får vara där tills hon får problem av den och det kan dröja hela hennes liv!

Cystor i ben opererar man väl inte bort?? Den är i ett väldigt outvecklat stadie, men vi var på klinken pga att han redan har haft rörelsestörningar (hästen är 6 år gammal). Tappar arslet åt sidan och hamnar i diket.. kommer inte framåt i galoppen (står nästan och gör terre a terre), tar kortare halvsteg i travet, ngt rörelsestörd även i skritt, men mest märks det på att han inte busar lika mycket i hagen längre, inte kommer när man ropar vissa dagar och det är definitivt inget bra tecken för denne träningsnarkoman till häst...
Vet. misstänkte ju kissing spines när vi beskrev problemet, men efter ryggrtg kan vi helt klart konstatera att det har han INTE. *pustar ut!* Hon tyckte inte att cystan borde vara ett så stort problem, de behandlade leden (tuppkam/kortison) och nu ska han skrittas i en månad och sen ser vi om det funkar att sätta igång igen.

/JES

TACK! Precis ett sånt svar som jag letade efter! :bow:
Vi hoppas ju lite att inflammationen i knäleden inte ska bero på cystan utan på att (numera f.d.) hovslagaren verkade hans hov i bitar i början på sommaren... :mad: I så falll så borde ju igångsättningen gå bra nu när hoven är okej igen... *hoppas*

/JES

puttar upp... är det verkligen ingen som vet hur man bäst rider förebyggande på en häst med cystor? :(

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 360
Senast: Dorinda
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka