Cystor och artros i bada bakknan

L

Lollo25

Hallo...
Sitter pa andra sidan jorden och har fatt reda pa att min hast har cystor och artros i bada bakknan. Han ar pa prov och skulle saljas, men nu har de hittat detta efter undersokning pa klinik .
De ska tydligen ge kortison behandlingar i nagra omgangar men jag har mycket kort fatt veta detta, och inte mycket mer.
Nu sitter jag har och ar forvirrad och eftersom internet ar ett bra satt da man inte ar hemma i trygga Sverige vore jag hemskt tacksam for all info jag kan fa (jag har forsokt soka lite har i forumen).
Hur lange kan pallen min ha haft detta?
Han har nu varit pa ett westernstalle i 3 man pa prov och da de lagger mycket vikt vid bakdelsovningar, ryggningar osv upptacktes att han verkade mycket stel och ovillig.

Jag har haft pallen min i 5 ar, haft ivag honom i ett. Han har alltid varit lite stel i bakpartiet men sa ar han arab, och av naturen valdigt spand. Jag har haft honom till skogridning och inte mer an sa. Veterinaren har besiktat flera ganger under flera ar, olika veterinarer, andra "enkla" orsaker, sma haltor osv, men aldrig nagon papekan om halta bak eller problem med knan. T o m veterinaren som undersokte innan klinik besoket sag endast 1 grads halta pa ena bakbenet.
Nar jag skickade honom pa prov gick han sjalvklart igenom bojprov och longering.

Nu ar det sa forvirrande, ar detta mitt fel att jag inte upptackt hans onda bakben tidigare? Hur skulle jag upptacka det? Jag kanner mig maktlos...
Jag har ibland, nagon gang, undrat om han haft ont nanstans. For han har varit kranglig manga ganger. Men alltid varit sa levnadsglad och inte visat nagra fysiska problem!

Jag vet att spatt ar vanligt forekommande hos araber.
Jag vet att hans exterior inte ar den basta for bra undertramp (raka baklinjer da han ar avlad pa utstallnings gener) osv.
Men ar det har nagon foljd av dalig exterior och kan det i sa fall vara medfott?

Han har alltid ridits lungt vad jag vet, jag kopte honom da han var 9, nu ar han snart 15.

Svara garna nu med erfarenhet och kunskap och vad man kan gora. Samt hur langdragen processen ar... (provtid slut om 2 man)

Mvh Lollo

Sv: Cystor och artros i bada bakknan

Bencystor kan mycket väl vara medfödda. Sjukdomen innebär (lite förenklat) onormal benbildning så att det bildas en bubbla eller bulle på ett skelettben. Artrosen har kanske uppkommit pga förslitningar som blivit antingen pga cystan eller pga att hästen felbelastat sig för att undvika smärta. En led fungerar ju så att ändrarna på två skelettben är formade för att passa perfekt ihop, och ändarna är klädda med brosk för att det inte ska bli någon nötning. Beroende på cystan så passar inte benen i leden perfekt och hästen kanske inte böjer och sträcker leden så som det är tänkt. Eller också sitter cystan ivägen för ledens rörelser. Då nöts brosken så att ben gnager mot ben och artrosen uppkommer. Artros kallas ofta pålagringar med ett vardagligt ord.

Hur prognosen ser ut beror säkert på dels var cystan sitter och dels hur mycket pålagringar det finns i leden. Om det är idé att behandla eller inte beror på prognosen och på hästens värde. Lyssna på veterinären. Men anklaga inte dig själv. Det är svårt att se en dubbelsidig hälta och du har inte gjort något för att skada din häst med flit. Eller hur. Du hjälper inte din häst genom att känna dig skyldig.

Spatt är en helt annan typ av sjukdom och sitter i hasens glidleder.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 045
Senast: Raderad medlem 120709
·
Utrustning Ar ute efter en sakerhetsvast igen for forsta gangen pa mycket lange och kanner mig allmant vilsen. Vasten kommer inte att anvandas sa...
Svar
7
· Visningar
1 058
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 988
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 815
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar